Kłodzka Góra, Góry Bardzkie. Korona Gór Polski. Szlak niebieski i wieża widokowa

Kłodzka Góra

Kłodzka Góra 757 m n.p.m. to szczyt reprezentujący Góry Bardzkie w Koronie Gór Polski. Nie jest najwyższy w paśmie. Dojdziesz tu szlakiem niebieskim z Przełęczy Kłodzkiej, która oddziela Góry Bardzkie od Gór Złotych lub z Przełęczy Łaszczowa. Na szczycie stoi wieża widokowa, uchodząca za trudną. Za to pozwala podziwiać piękną panoramę.

Najwyższy szczyt Gór Bardzkich

Kłodzką Górę w 1997 roku włączono do zestawienia KGP, najwyższych wierzchołków pasm w Polsce. Położony jest w południowo – wschodniej części G. Bardzkich, w Sudetach. Pomiary wskazują jednak, że jego wysokość stawia go na drugim miejscu. Nieco wyższa jest Szeroka Góra (765 m n.p.m.), znajdująca się niespełna 500 metrów dalej, jednak nie prowadzi tam żaden szlak turystyczny.

Szlaki na Kłodzką Górę

• niebieski szlak z Przełęczy Łaszczowa, końcówkę na samą górę trzeba podejść szlakiem żółtym, trasa w jedną stronę liczy 3,3 km. Po drodze trzeba zdobyć dodatkowe szczyty (Ostrą Górę i Gajnik). Poniżej znajdziesz dokładniejszy opis szlaku
  • niebieski szlak z Przełęczy Kłodzkiej, najkrótszy szlak, trasa liczy 2.8 km, ale jest nieco bardziej stroma od poprzedniej. Również trzeba na niej zdobyć dodatkowe wierzchołki (Grodzisko i Jelenią Kopę)
  • żółty szlak z Kłodzka, około 9 km

G. Bardzkie sprzyjają rowerzystom. Niemal na sam szczyt Kłodzkiej Góry możesz wjechać rowerem górskim, w ostatnim odcinku odbijając nieco z trasy rowerowej.

Szlak niebieski na Kłodzką Górę

Nasza trasa niebieskim szlakiem na Kłodzką Górę z Przełęczy Łaszczowa

Podczas ferii 2024 weszliśmy na 4 szczyty Ziemi Kłodzkiej z Korony. Kłodzką Górę zdobywaliśmy jako ostatnią z nich, a wszystkie poskąpiły nam widoków. Wstaliśmy rano z ładnym słoneczkiem, ale na trasie zaczęły znów kłębić się chmury. Ruszyliśmy niebieskim szlakiem, z Przełęczy Łaszczowej, gdzie można bezpłatnie zatrzymać samochód.

W miejscu, gdzie zaparkowaliśmy, na niedużym parkingu, rozpoczynają się dwie rowerowe pętle enduro. Jedną z nich przemierzaliśmy kilka lat temu. Pętla Łaszczowa wtedy okazała się wcale nie łatwa.

Tym razem jednak podążaliśmy szlakiem pieszym. Jest on miejscami dość stromy. Szczególnie daje popalić przy wejściu na Ostrą Górę (752 m n.p.m.). Akurat ten fragment na dodatek był oblodzony, mimo że trasa była pozbawiona śniegu. Na szczęście mieliśmy raczki, bo inaczej z 5-letnią Amelią nie dalibyśmy rady. Było dużo błota, ale nie szliśmy w totalnej mgle i czasami jakieś widoki się nam ukazywały.

Za Ostrą G. dość szybko pojawia się kolejny wierzchołek, Gajnik (747 m n.p.m.). Jego zdobycie nie wymaga wysiłku, nie odznacza się on żadnym ostrym podejście i z niego już łagodnie podchodzi się na szczyt Kłodzkiej G. Kiedy już widać metalową konstrukcję, należy podejść ostatni, krótki odcinek żółtym szlakiem.

Przełęcz Łaszczowa
Ostra Góra
Gajnik

Wieża widokowa na Kłodzkiej Górze

Metalowa konstrukcja, która znajduje się na szczycie, to wieża widokowa mierząca 35 metrów wysokości. Jej budowę zakończono w sierpniu 2020 roku. Nie wiem co bardziej, jej wysokość, konstrukcja czy przeraźliwe piski, jakie wydaje w czasie tak silnych wiatrów. A może fakt, że ten wiatr chciał nas po prostu zrzucić ze schodów, sprawiły, że ten metalowy potwór nas pokonał. Doszliśmy tylko do drugiej z czterech platform widokowych. Na niższych tarasach widoki i tak już były piękne, bo i sam wierzchołek stanowi już punkt widokowy. Przy dobrej pogodzie panorama podobno zachwyca!

W tym samym czasie, kiedy my byliśmy na wierzchołku, przewinęło się tu kilkunastu innych turystów. Kilku śmiałków weszło na samą górę, ale zdecydowana większość zawróciła. Dopiero później czytaliśmy, że ta wieża często przewyższa możliwości turystów! W 2022 roku obok stanęła dodatkowo wiata turystyczna z ławkami i stołem. Jest również miejsce na ognisko. Przy tabliczce z nazwą szczytu odnajdziesz pieczątkę do książeczki.

Zobacz nasz ranking Top 10 wieże widokowe Dolnego Śląska

Wieża na Kłodzkiej Górze

Atrakcje w okolicy

Będąc w Górach Bardzkich warto odwiedzić zabytkowe miasteczko Bardo, a także wyjątkową Twierdzę Srebrnogórską z Fortem Ostróg. Niewątpliwą atrakcją jest także rafting, czyli spływ pontonowy lub kajakowy Przełomem Bardzkim. W pobliżu zaprasza też Pałac Ławica.

Korona Gór Polski

Korona Gór Polski to zestawienie 28 szczytów, będących najwyższymi (zazwyczaj) wierzchołkami poszczególnych pasm w Polsce. Koronę G. Polski stworzyło w 1997 roku czasopismo "Poznaj swój kraj". Dzisiaj zdobycie tej odznaki to jeden z magnesów, który przyciąga na grzbiety turystów i góromaniaków.

Jeśli chcesz ją zdobyć, sprawdź ten wykaz, szlaki, mapy i pieczątki. Przyda Ci się do tego nasz przewodnik, który znajdziesz, klikając w niebieską nazwę powyżej.

Pobliskie szczyty z Korony to Orlica w Górach Orlickich i Jagodna w Górach Bystrzyckich. Łatwo dostępne wierzchołki, na który wejdziesz nawet z dzieckiem. Z Korony poleca się też trudniejszy Śnieżnik w Masywie Śnieżnika, na który wchodziliśmy w Sylwestra 2022 roku czy urokliwy Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych, który znamy już od 2013 roku!

Informacje praktyczne

Szlak niebieski
Wieża dostępna bezpłatnie przez cały rok i całą dobę

Noclegi w Kotlinie Kłodzkiej

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Szlak niebieski na Kłodzką Górę
Szlak na Kłodzką Górę
Wieża na Kłodzkiej Górze
(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna
Nie znalazłem żadnych opinii. Kliknij tutaj, by dodać pierwszą