Igliczna - szlaki turystyczne na szczyt Masywu Śnieżnika z sanktuarium Maria Śnieżna

4.3

Igliczna (845 m n.p.m.) to stożkowata góra w Masywie Śnieżnika, leżąca na obszarze Śnieżnickiego Parku Krajobrazowego. To doskonały punkt widokowy na część Kotliny Kłodzkiej i otaczające ją pasma górskie, w tym Śnieżnik. Igliczna wznosi się nieco na północ od Międzygórza i na południe od Marianówki. Blisko stąd do innego popularnego szczytu w Masywie - Czarnej Góry. Miejsce słynie z sanktuarium Marii Śnieżnej i licznie gromadzi nie tylko turystów, ale i pątników.

Szlaki na Igliczną

Na szczyt prowadzą liczne szlaki turystyczne, w tym czerwony Główny Szlak Sudecki. Co ciekawe, można tu również wjechać samochodem, niemal pod samo sanktuarium (w sezonie turystycznym wjazd wahadłowy). Zobacz szlaki na Igliczną:

• zielony szlak z Międzygórza
  • czerwony Główny Szlak Sudecki z Międzygórza, przez wodospad Wilczki
  • niebieski szlak z Międzygórza (ze znakiem muszli Św. Jakuba), to tzw. Sudecka Droga Św. Jakuba. Zaczyna się w Międzygórzu i biegnie do Lubania, gdzie łączy się z Via Regia
  • żółty szlak z Międzygórza, na jego trasie spotkasz Ogród Bajek, którym opiekuje się PTTK, atrakcja jest płatna

Nasza trasa na Igliczną

My spacerek na Igliczną zrobiliśmy sobie w Nowy Rok, w piękną, słoneczną niedzielę, kiedy było aż 15 stopni Celsjusza. W styczniu! To nie zdarza się zbyt często! Po Czarnej Górze i Śnieżniku w poprzednich dniach nasze kolana odmawiały już posłuszeństwa i doskwierały dość mocno, toteż wybraliśmy jako sposób dojścia drogę asfaltową. Jest to dalsza trasa niż szlakami, ale łagodniejsza.

Ruszyliśmy z Marianówki spokojnym spacerkiem, cały czas delikatnie pod górę. Pod drodze minęliśmy ładne skałki w Szklarach. Jedna z nich wychodzi wprost na ulicę.

Kilka zakrętów, bo to trasa serpentynowa i naszym oczom ukazał się parking. Stąd już każdy musi poruszać się pieszo, wygodną drogą dostępną dla wózków. Świątynia z parkingu już majaczy wśród drzew, także to naprawdę blisko. Jeszcze przed kościółkiem stoi schronisko, spod którego roztaczają się piękne widoki, m.in. na Śnieżnik, który teraz pięknie wyglądał na tle niebieskiego nieba.

W sanktuarium akurat trwała msza, toteż nie mogliśmy go zwiedzać i robić zdjęć, ale oczywiście zajrzeliśmy do wnętrz. To ładne miejsce, a dodatkowo spod drzwi oferuje śliczną panoramę okolicy.

Tutaj krzyżuje się kilka szlaków, można podejść na sam szczyt. My przeszliśmy tylko kawałek, po czym zeszliśmy czerwonym szlakiem do Marianówki, żeby zaoszczędzić nadrabiania drogi. Ze względu na kolana szliśmy bardzo spokojnie. Droga pod górę zajęła nam niespełna godzinę. W dół znacznie szybciej, bo szlak mocno skraca drogę. Nie jest też bardzo stromy.

Szlak czerwony na Igliczną

Mapa Iglicznej

Dla ułatwienia planowania, podrzucamy Wam mapkę z zaznaczoną naszą trasą przejścia oraz innymi szlakami na szczyt.

Igliczna - Sanktuarium Maria Śnieżna

Pod szczytem Iglicznej stoi bardzo popularne sanktuarium Marii Śnieżnej. To późnobarokowy kościółek pątniczy, wzniesiony w latach 1781-82. Jest dostępny do zwiedzania poza nabożeństwami, za przysłowiowe "co łaska". W środku zobaczysz cudowną ikonę Matki Bożej Śnieżnej. W przedsionku widoczna jest całoroczna ruchoma szopka, a co zaskakujące, na fotokomórkę włącza się kolęda, nawet w środku lata.

Spod drzwi sanktuarium roztaczają się piękne widok na okolicę. A dlaczego zbudowano tu sanktuarium? Stała tu niegdyś pod drzewem drewniana figura przywieziona z pielgrzymki. Gdy silna wichura przewróciła to drzewo, ale nie tknęła figury, poczytano to za znak od Boga. Dla figury wybudowano świątynię, początkowo była to drewniana kaplica, a później murowany, większy kościół. Tak stoi on do dziś. Spod kościoła na sam szczyt wiedzie droga krzyżowa.

Igliczna sanktuarium Maria Śnieżna

Schronisko na Iglicznej

Pod szczytem Iglicznej znajduje się też Schronisko Na Iglicznej. To prywatny obiekt oferujący noclegi oraz punkt Informacji Turystycznej.

Igliczna dla rodzin z dziećmi i wózków

Szlaki na Igliczną nie są bardzo trudne, bo to niezbyt wysoki szczyt, Dodatkowo niemal pod sanktuarium wiedzie droga asfaltowa. Dzięki temu miejsce jest dostępne niemal dla każdego. Z parkingu do świątyni prowadzi droga dostępna dla wózków.

Skałki w Szklarach

Informacje praktyczne

Szczyt dostępny cały rok całą dobę
Sanktuarium można zwiedzać poza nabożeństwami, w wyznaczonych godzinach

Igliczna
ul. Góra Igliczna 2A, Wilkanów

Noclegi w Międzygórzu

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Skałki przy drodze na Igliczną
Szlak czerwony na Igliczną

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!