Śnieżnik - najwyższy szczyt Sudetów Wschodnich. Szlaki na Śnieżnik, wieża, schronisko

4.7

Śnieżnik (1423 m n.p.m., rzadziej spotykana też wysokość 1425 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Sudetów Wschodnich, należący do Korony Gór Polskich. To również najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika, górującego nad tą częścią Kotliny Kłodzkiej. Kopuła szczytowa leży powyżej górnej granicy lasu i jest doskonałym miejscem widokowym na całe Sudety i Przedgórze, a nawet Beskidy. Rewelacyjnie stąd ogląda się wschody słońca. Ułatwia to wieża widokowa stojąca na górze. Śnieżnik to szczyt graniczny, wierzchołek znajduje się na granicy polsko-czeskiej.

Szlak na Śnieżnik - punkt widokowy

Szlaki na Śnieżnik

• czerwony Główny Szlak Sudecki z Międzygórza, 3 h pod schronisko, dalej zielony szlak na szczyt, 30 minut
  • zielony szlak z Bielic, przez Przełęcz Płoszczyna i schronisko "Na Śnieżniku"
  • żółty szlak ze Stronia Śląskiego (PKS przy ul. Kościuszki) przez Kletno do Hali pod Śnieżnikiem, około 4 h (dalej szlakiem zielonym na szczyt)
  • niebieski szlak z Nowej Morawy przez Kamienicę do Hali pod Śnieżnikiem, około 3.5 h (dalej szlakiem zielonym na szczyt), jest to fragment międzynarodowego szlaku turystycznego Atlantyk - Morze Czarne E 3
  • czerwony szlak (czeski) z Kralików

Nasza trasa na Śnieżnik z Międzygórza czerwonym szlakiem

My na Śnieżnik ruszyliśmy w Sylwestra, czerwonym Głównym Szlakiem Sudeckim z Międzygórza, z parkingu za zabudowaniami, koło skoczni. Parking jest bezpłatny, a przynajmniej tak jest zimą. Pogoda była kiepska, więc myśleliśmy, że będzie pusty, ale nic z tych rzeczy. Było pełno samochodów i ludzi. Latem trzeba tu przyjechać z samego rana, bo później jest problem z wolnym miejscem.

Ile trwa dojście na szczyt Śnieżnika ?

Z tego miejsca na szczyt wg znaków idzie się około 3 h, ale my pokonaliśmy tę trasę w 2 godziny (nie licząc przystanków) Nie pędziliśmy, ale przystanki robiliśmy tylko na zdjęcia i filmy. Początkowo szlak wiedzie szeroką, płaską trasą wzdłuż potoku Wilczka, ale wkrótce ucieka po stoku do góry i jest to najbardziej stromy fragment trasy na szczyt. Wynosi około 400 metrów.

Dalej szlak znów się wypłaszcza i dodatkowo ukazują się z lewej strony piękne widoki, na Smrekowiec i Kotlinę Kłodzką.

Kolejne pół kilometra i ponownie podchodzimy pod górę, ale już nie tak stromo. Poruszamy się teraz stokiem Średniaka, mijamy 1000 metrów n.p.m. i pojawia nam się tutaj zdradliwy lód, więc ubieramy raczki. Mijamy śliczne skałki wpychające się wręcz na szlak. Wygląda to bardzo malowniczo.

Parking w Międzygórzu
Szlak na Śnieżnik - punkt widokowy

Zmiana szlaku na zielony przy schronisku

Ostatnie podejście i jesteśmy pod schroniskiem "Na Śnieżniku". To dopiero Hala pod Śnieżnikiem, normalnie są tu ładne widoki, ale nie tym razem. Opuszczamy szlak czerwony i wchodzimy na szlak zielony, który po 30 minutach wyprowadza nas na szczyt Śnieżnika. Tak naprawdę nastąpiło to szybciej, mimo śniegu i lodu. Za to huraganowy niemal wiatr był akurat sprzymierzeńcem, bo z wielką siłą pchał nas pod górę.

Gdy stanęliśmy na szczycie, ledwo było widać wieżę widokową. Bardzo chciałam ją odwiedzić po tym, jak została udostępniona we wrześniu 2022. Niestety nie okazała się łaskawa i widokowa tym razem. Wokół samo mleko, a żeby wejść na taras widokowy na wysokości około 30 metrów musieliśmy się zebrać na odwagę. Wiatr tak huczał, jakby wieża miała za chwilę odlecieć. Daliśmy jednak radę. Szacun dla budowniczych, bo wieża ani drgnie! Szybki selfiak, filmik i schodzimy na dół.

Droga powrotna minęła nam błyskawicznie i zajęła 1 godzinkę. Chcieliśmy co prawda zatrzymać się w schronisku na kawie i ciastku, ale była taka kolejka, a schronisko tak pełne, że odpuściliśmy. Mimo braku pogody, uważam ten wypad za mega udany. Super przygoda, walka z sobą i sukces, to zawsze cieszy! A poza tym każda wizyta w górach to wyciszenie i oddech od codzienności.

skałki na szlaku
Schronisko
Schronisko "Na Śnieżniku"
Szlak zielony spod schroniska na szczyt Śnieżnika

Nasza trasa w liczbach

• szlak czerwony + szlak zielony na szczyt - 2 h
  • powrót tą samą trasą - 1 h
  • Łączny czas wejścia i zejścia wraz z przystankami - 4 h
  • W sumie wyszło 13,5 km
  • 16 500 kroków
  • podczas imprezy Sylwestrowej dobiliśmy do 30 000 kroków tego dnia (no, do 2.00 w nocy)

Mapa z zaznaczoną naszą trasą szlakiem czerwonym na Śnieżnik

Aby ułatwić Wam planowanie trasy, zaznaczyliśmy przebieg naszej wędrówki na mapie.

Wieża widokowa na Śnieżniku

Od września 2022 roku na szczycie Śnieżnika dostępna jest bezpłatnie wysoka wieża widokowa. Stanęła w miejscu poprzedniej wieży, z XIX wieku. Nosi nazwę Solidarności Polsko-Czeskiej i podbiła panoramę ze Śnieżnika do rangi prawdziwej petardy! Szczególnie dobrze wychodzą tu wschody słońca.

Wysokość całej wieży to ponad 34 metry, a taras widokowy znajduje się na wysokości blisko 30 metrów. Ciekawostką jest, że stalowa konstrukcja waży 100 ton, a cała wieża około 1200 ton. Nawet przy bardzo silnym wietrze, wieża jest bardzo stabilna, gdy wchodziliśmy na nią przy bardzo silnym wietrze, nawet nie drgnęła, a obserwowałam wszelkie łączenia wchodząc na górę z duszą na ramieniu, bo huk wiatru był dość straszny. Na tarasie widokowym może jednocześnie przebywać 75 osób, a na klatce schodowej do 200 osób.

Wieża stała się już nowym symbolem Śnieżnika, choć nadal jest nim również kamienna rzeźba słonia.

Stara kamienna wieża

Śnieżnik był popularny wśród turystów już pod koniec XVIII wieku, powstał tu wówczas budynek mieszkalny, dający schronienie pojawiającym się tu wędrowcom. W latach 1895-99 wzniesiono tutaj kamienną wieżę widokową w kształcie baszty, która nie przetrwała. Nowa wieża jest jej luźną interpretacją.

Schronisko PTTK na Śnieżniku

W 1871 roku księżna, a nawet królewna Marianna Orańska, która znacząco zasłużyła się w Kotlinie Kłodzkiej, ufundowała na Śnieżniku schronisko turystyczne. Stanęło na Hali pod Śnieżnikiem, na wysokości 1218 m n.p.m. To typowa drewniana szwajcarka, na kamiennej podmurówce. W 1950 roku budynek ten stał się własnością PTTK. W latach 8. XX wieku schronisko zostało wyremontowane i zmodernizowane za sprawą Zbigniewa Fastnachta. Po jego śmierci schronisko nazwano jego imieniem.

Dziś schronisko leżące nieco pod szczytem Śnieżnika jest bardzo popularne wśród turystów. Nawet zimą jest tutaj pełno. Zjeść można domowy obiad, ale również coś na słodko. Pamiętaj, że do wnętrza wchodzimy bez raczków. Spod schroniska roztaczają się ładne widoki.

Schronisko
Schronisko "Na Śnieżniku"

Rezerwat Śnieżnik Kłodzki

Na Śnieżniku porastają rzadkie gatunki roślin chronionych oraz sztucznie wprowadzona kosodrzewina. Wraz z partiami boru świerkowego regla górnego są one chronione w rezerwacie przyrody "Śnieżnik Kłodzki". Sam szczyt znajduje się już powyżej granicy lasu.

Inne szczyty Masywu Śnieżnika

Masyw Śnieżnika to najwyższe pasmo górskie w polskiej części Sudetów Wschodnich. Leży po obu stronach polsko-czeskiej granicy, nieco na południowy wschód od stolicy regionu - Kłodzka. Szczytów w Masywie Śnieżnika jest całkiem sporo. Te najpopularniejsze, leżące po stronie polskiej to: Śnieżnik, Czarna Góra, Igliczna, Lesieniec, Średniak, Jasień, Trójmorski Wierch czy Żmijowiec. My podczas trzydniowego pobytu w Sylwestra w Masywie Śnieżnika zdobyliśmy Śnieżnik, Czarną Górę oraz Igliczną. Wszystkie pieszo.

Nasz film ze Śnieżnika

Zobacz też naszą relację ze zdobywania Śnieżnika w Sylwestra. Jest w nim też Igliczna i Czarna Góra czyli najważniejsze szczyty Masywu Śnieżnika. Zapraszamy!

Atrakcje w okolicy

W okolicy zdecydowanie warto też odwiedzić malowniczy Wodospad Wilczki, Ogród Bajek w Międzygórzu i piękną zabudowę Międzygórza przypominającą tę alpejską. Niestety jest ona nieco zaniedbana. Niedaleko poleca się też sanktuarium Marii Śnieżnej na Iglicznej.

Informacje praktyczne

Czynne cały rok całą dobę
Parking bezpłatny znajdziesz w Międzygórzu, za zabudowaniami

Masyw Śnieżnika góruje ponad miejscowościami Międzygórze i Kletno

Noclegi w Masywie Śnieżnika

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Schronisko PTTK na Hali pod Śnieżnikiem
Śnieżnik zimą
Rezerwat Śnieżnik Kłodzki

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.7 głosów: 92)
Twoja ocena
Śnieżnik jest świetny, ale bywa tutaj sporo turystów, nawet zimą. Na szczycie często wieje silny wiatr. Od września 2022 roku przyciąga tu turystów jeszcze bardziej wieża widokowa. Jest bezpłatna, przez niektórych krytykowana, ale na pewno jeszcze bardziej poprawiła jakość widoków
Jacek

Niesamowite wrażenia gdy po wyjściu na szczyt w upalny dzień musimy ubrać bluzy/kurtki bo przeraźliwie wieje.