Góry Opawskie - początek Sudetów. Szczyty, szlaki turystyczne, wieże widokowe, atrakcje.

Biskupia Kopa

Góry Opawskie to najwyższy fragment Opolszczyzny i początek (lub koniec) Sudetów w Polsce. Piękny to zakątek, całkiem spokojny i oferujący śliczne pejzaże. Niewysokie, ale i tak zachwycające swym urokiem. Góry Opawskie rozciągają się w dużej mierze po czeskiej stronie, to mezoregion wchodzący w skład pasma górskiego Jesioników (czeskie Jeseniky), w Sudetach Wschodnich. Najwyższy szczyt Gór Opawskich to Pricny vrch czyli Góra Poprzeczna, położonym na terenie Czech. Za najwyższą górę polskiej części Gór Opawskich przyjmuje się Biskupią Kopę, choć jej najwyższy wierzchołek również leży po stronie czeskiej. To ona zaliczana jest do Korony Gór Polski.

W Polsce Góry Opawskie ograniczone są krętą linią wytyczoną przez: Głuchołazy - Prudnik - Dobieszów - Mokre - Michałkowice - Bliszczyce. Graniczą z Płaskowyżem Głubczyckim, a na północnym zachodzie z Przedgórzem Paczkowskim. Masyw Granicznego Wierchu jest oddzielony od polskiej części Gór Opawskich granicą z Czechami, która jest tutaj dość zawiła.

Biskupia Kopa - szlaki na szczyt i wieża widokowa

Biskupia Kopa o wysokości 890 m n.p.m. to od wieków wierzchołek graniczny, dziś leży na granicy polsko-czeskiej. Nie jest demonem wysokości, raczej należy do tych niskich, ale znalazł się na liście Korony Gór Polski i przez to jest chętnie odwiedzany przez turystów. A do tego oferuje piękne widoki na czeskie Jesioniki, a z wieży widokowej dostępna jest jeszcze bardziej spektakularna panorama! Dojdziesz tu z Pokrzywnej lub Jarnołtówka, najszybszy i najbardziej stromy jest czerwony Główny Szlak Sudecki z Jarnołtówka.

Nasza trasa na Biskupią Kopę szlakiem żółtym i czerwonym

Na szczyt nie szliśmy jednym konkretnym szlakiem, tylko kombinowaliśmy podczas podejścia, aby jak najwięcej ciekawostek zobaczyć. Chcieliśmy wracać z góry najszybszym szlakiem czerwonym do Jarnołtówka, więc przy nim zostawiliśmy samochód, przy Bolkówce. Skierowaliśmy jednak kroki pod Ośrodek Ziemowit, gdzie na dużym parkingu większość turystów zaczyna swą przygodę z tym szczytem. Początkowo szliśmy bez szlaku wygodną ścieżką, którą można podejść pod schronisko nawet z wózkiem, ale na pompowanych kołach.

Dość szybko odbiliśmy na niebieskie znaki, gdzie czeka Gwarkowa Perć - sztuczne odsłonięcie skał. Na nich dostępna jest słynna już drabinka. Ma 11 metrów wysokości, 35 szczebli i stała się symbolem Gór Opawskich. Zejście nią nie przysporzyło problemów, a w dole poza skałkami zobaczysz też fajne lodowe twory.

Wróciliśmy na żółte szlakówki i można by już nimi podążać aż pod schronisko, w ostatnim fragmencie Ścieżką Langego. My jednak poszliśmy bez znaków wygodną trasą na Przełęcz Mokrą pod Srebrną Kopą. Stąd czerwone znaki dość stromo podchodzą w górę, za to oferują fantastyczne widoki. Co krok to piękniej. Po chwili byliśmy na górze, z cudną panoramą czeskich Jesioników i Pradziada. Zostało parę kroków do szczytu. Wieża przypominająca latarnię morską, zimą czynna jest tylko w weekendy, ale różnie to bywa. Przy dobrej pogodzie widać stąd Karkonosze, bliżej zaś Masyw Śnieżnika.

Gwarkowa Perć
Góry Opawskie Srebrna Kopa
Góry Opawskie

Biskupia Kopa - mapa

Graniczny Wierch z unikalną wieżą widokową

Graniczny Wierch czyli Hranicni Vrch po czesku to miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić w Górach Opawskich. Szczyt jest niewysoki, ma wysokość zaledwie 536 m n.p.m., ale na jego szczycie stanęła w 2011 roku bardzo ciekawa, wysoka konstrukcja metalowa, złożona z dwóch platform oraz kładki między nimi. Całość ma wysokość 25 metrów i oferuje śliczne widoki w kierunku Karniowa, Tremesny oraz na Masyw Hranicznego Wierchu, Mesto Albrechtice i polską część Gór Opawskich.

Konstrukcja jest bezpłatna i dostępna cały rok. Wejście na szczyt może być wymagające dla kogoś z lękiem wysokości, bo na stopniach jest kratownica. Mi nie włączył się żaden lęk, ale kilka osób zostało na dole, kiedy my cieszyliśmy się pięknymi pejzażami. Kładka na szczycie konstrukcji jest wyłożona pełnym podłożem, dlatego budzi znacznie mniejszy lęk niż same schody. Widoki są zdecydowanie warte poświęcenia. W szczególności przy zachodzącym słońcu.

Graniczny Wierch położony jest po stronie czeskiej, ale blisko granicy z Polską. Najłatwiej i najszybciej dostaniesz się tutaj właśnie od strony Czech. Około 2 km na północny wschód od Mesta Albrechtice znajdziesz parking, skąd delikatnie w górę prowadzi trasa o długości zaledwie około 700 metrów. Po tym dystansie oczom ukazuje się owa wieża, a pod nią dostępny jest plac zabaw dla dzieci. U południowego podnóża góry leży polska miejscowość Opawica. To najmniej znana część Gór Opawskich. Południowo-wschodnia część góry leży na Obszarze Chronionego Krajobrazu Rejonu Mokre-Lewice.

Graniczny Wierch - mapa

Szlak Złotych Górników w Głuchołazach

"Szlak Złotych Górników" to ciekawa ścieżka turystyczna o długości około 7 km. Wiedzie w masywie Góry Parkowej, ponad Głuchołazami. Znakowany na żółto, prowadzi do pozostałości dawnego górnictwa złota w Górach Opawskich. Podczas wędrówki zobaczysz na dawnych terenach złotonośnych całkiem dobrze zachowane fragmenty górniczych płuczek, pozostałości dawnych szybów, sztolni górniczych oraz hałdy urobku.

Najwyższy punkt na szlaku to szczyt Przedniej Kopy (495 m n.p.m.), ze schroniskiem i kamienną wieżą widokową. To najstarsza wieża w Sudetach Wschodnich, z końca XIX wieku. Niewiele później powstało schronisko, które później zdewastowane, dziś odzyskuje dawny blask za sprawą prywatnego inwestora. Nieco poniżej wierzchołka stanęła na "Wiszących Skałach" kaplica Św. Anny.

W 2009 roku "Szlak Złotych Górników" wyróżniony został tytułem Najlepszego Produktu Turystycznego Opolszczyzny, a w 2016 roku był nominowany do tytułu 7 cudów Polski miesięcznika National Geographic, jako jedno z najatrakcyjniejszych turystycznie miejsc w kraju.

Nasza trasa Szlakiem Złotych Górników

My na szlak weszliśmy przy tężni solankowej w parku zdrojowym w Głuchołazach. Po osiągnięciu szczytu Przedniej Kopy, szlak dość stromo sprowadził nas w dół, nad rzekę Białkę. Początkowo spadała kaskadami, a w dole wiła się wstęgą, nad którą powstała promenada spacerowa. Znajdziesz tu sztolnię i grotę, a także Źródełko Żegnalce. Dalej znów wchodzi się do parku zdrojowego, dobrze zagospodarowanego, ze ścieżkami zdrowia, stawem czy placem zabaw.

Szlak Złotych Górników - mapa

Nasz film z Gór Opawskich

Z wielką przyjemnością zapraszamy na nasz film z pobytu w zimowych Górach Opawskich. Zwiedzimy 3 szczyty i zobaczymy 3 wieże widokowe.

Zobacz też nasz artykuł o górach w Polsce

Noclegi w Górach Opawskich

Blisko Biskupiej Kopy spaliśmy w przyjemnym i cichym miejscu - Hotelu Wieszczynówka w Wieszczynie. To miejsce słynie z dobrej kuchni i swojskich wyrobów - wędlin, serów czy smażonego sera.

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com
Wieczynówka

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Góry Opawskie
Przełęcz Mokre Góry Opawskie
Głuchołazy
(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna
Aga P
Byliśmy w maju. Zrealizowaliśmy zaproponowane szlaki. Było pięknie. Dziękujemy!