Hala Jaworowa. Piękne widoki na Beskid Śląski nad Brenną

Hala Jaworowa

Hala Jaworowa to przepiękne, kameralne miejsce, które koniecznie musisz odwiedzić, jeśli kochasz góry. Hala zwana też Polaną Kotarską, czy Polaną na Kotarzu, rozciąga się na wysokości 820-920 m n.p.m. To rozległa polana w Beskidzie Śląskim, na bocznym grzbiecie Kotarza. Wznosi się ona ponad Brenną, skąd dostaniesz się tutaj szlakiem niebieskim. Zachwycą Cię tutaj cudowne widoki!

Hala Jaworowa to dawny teren wypasu owiec, znany pod nazwą „Kotarz”. Obok Starego Gronia był to w przeszłości największy ośrodek szałaśniczy w Brennej. Pierwszy szałas wzmiankowany był już tu w 1689 roku, a wypas trwał aż do lat 60. XX wieku. Dzisiaj okazjonalnie spotkasz tu nadal owce, a ich widok w tym miejscu chwyta za serce i idealnie komponuje się z otoczeniem.

Widoki z Hali Jaworowej

Hala Jaworowa to cudny punkt widokowy. Szeroka panorama obejmuje większą część Beskidu Śląskiego. Zobaczysz stąd najwyższy szczyt pasma, Skrzyczne. Dobrze widoczne jest Pasmo Stożka i Czantorii. Za nim wznoszą się szczyty Beskidu Śląsko-Morawskiego, od Wielkiego Połomu na południu przez najwyższą Łysą Górę po Godulę na północy.

Chcieliśmy zobaczyć kameralną Halę Jaworową i pejzaże z niej przed tym, jak może zostać zabudowana przez dewelopera. Co prawda protesty trwają i informacje znajdziesz na szlaku, ale nie wiadomo, jak to się skończy. A szkoda by było, bo miejsce jest magiczne. Jedyne w swoim rodzaju, samo w sobie piękne i jeszcze z cudnym widokiem.

Szlaki na Halę Jaworową

• szlak niebieski z Brennej Hołcyny, 1,5 h, można ruszyć tym szlakiem z Brennej Centrum, wtedy 2 h (opis szlaku poniżej)
  • szlak czerwony z Przełęczy Salmopolskiej na Kotarz, dalej niebieskim szlakiem na Halę, 1 h
Szlak niebieski

Nasza trasa na Halę Jaworową, Kotarz, Grabową i do Chaty Grabowej z Brennej Hołcyny

pętlę w Beskidzie Śląskim, przez Halę Jaworową i Grabową planowaliśmy już dawno. Nie składało się jednak długo. Teraz, mimo upału, ruszyliśmy na szlak i nie żałujemy. Co prawda chcieliśmy jeszcze zdobyć Stary Groń, ale to w wersji "na lekko". Z całą ekipą to już z góry odpuściliśmy ten plan i faktycznie, byłby nie do wykonania. Na szczęście naszą zaplanowaną pętelkę o długości 11,5 km udało się zrealizować. Ledwo, ale poszło!

Ruszyliśmy z Brennej Hołcyny. Zatrzymaliśmy się na parkingu, ostatnim miejscu przed zakazem wjazdu, gdzie niebieski szlak na Kotarz odbija w lewo pod górkę. Właśnie nim podążyliśmy, pełni sił, werwy i zapału. Najważniejsze to zmotywować Amelkę, bo chodzić nie lubi za dużo, a i nosidło już jej też trochę nie w smak. Na początku wyszła nam ta motywacja bardzo dobrze. Szła dzielnie aż do "źródełka" czyli do końca asfaltu. Kawałek dalej wbiła w nosidło i tak zostało aż do Kotarza. Szlak na tym odcinku jest kamienisty, miejscami trochę mokry i mozolny, bo cały czas pnie się w górę, mniej lub bardziej stromo.

Brenna Hołcyna
Szlak niebieski

Hala Jaworowa

Czeka tu maleńka bacówka z ławami, dostępna dla każdego. To najbardziej odsłonięty odcinek na trasie i słońce nam nieźle grzało, a i piknik na ławie też wypadł na otwartym słońcu. Nie wyobrażam sobie jednak go pominąć. Uwielbiam nasze rodzinne pikniki, a tu na dodatek jest tak ślicznie. Trochę przypomniało mi to Halę Boraczą, tylko wtedy na takiej ławie siedziała taka mała Dominiczka. Ogólnodostępna bacówka z ławami przed nią stoi również na pobliskim Starym Groniu. To ciekawy szczyt z wieżą widokową.

Na Hali Jaworowej zrobiliśmy sobie dłuższy odpoczynek i zjedliśmy smaczne buły. Każdy miał na nich, co lubi. Ja jajko i majonez, Łukasz bardziej na bogato, Amelka je tylko suchą, zaś młodzież coś pomiędzy nami. No niełatwo dogodzić całej ekipie.

Na ławach byliśmy sami. Na chwilę podjechał rowerzysta, a jak już się zbieraliśmy, to nas inni turyści wymienili. Jeszcze jedna para odpoczywała pod drzewem wyżej. Ogólnie cicho i spokojnie. Gdy podchodziliśmy pod górę, to wyminął nas maluszek, to znaczy małe fiat!

Kotarz

W końcu zostawiamy piękną halę i ruszamy dalej pod górę, na Kotarz. Szlak chyba idzie trochę dookoła, o czym dowiedzieliśmy się później. My poszliśmy intuicyjnie wydeptaną drogą bez szlaku. To była dość krótka chwila i kilkuminutowy marsz pod górę, po czym ukazał nam się szczyt Kotarza (974 m n.p.m.). W sumie od parkingu to 1,5 godziny spokojnego marszu. Na szczycie bacówka, bar i Ołtarz Europy. Tłumów nie ma, ale jest więcej osób niż na Hali, toteż nie zostajemy tutaj długo, bo też widoki słabsze niż na Hali Jaworowej.

Grabowa

Od Kotarza poruszamy się szlakiem czerwonym, znów kamienistym, tylko na Hali była trawa. Idzie się dość przyjemnie, choć trzeba uważać na usuwające się kamienie spod stóp. Początkowo trochę stromo w dół, potem już raczej płasko aż do szczytu Grabowej (907 m n.p.m). To bardziej punkt na szlaku, jak szczyt, jest ładnie, ale bez dalszych widoków. Toteż nie ma się po co zatrzymywać. Kilka łyków wody, fotka i skręcamy w prawo, dalej czerwonym szlakiem, dość łagodnie opadającym.

Chata Grabowa

Tak dochodzimy do kolejnego po Hali Jaworowej cudnego miejsca na naszej pętli. To Chata Grabowa w Brennej, coś pomiędzy schroniskiem a restauracją. Chata jest fantastycznie położona, z pięknym widokiem na góry, a do tego otoczona wspaniałym "Ogrodem Bajek", przedstawiającym legendy Beskidu Śląskiego i postaci z demonologi słowiańskiej. Stoi tu Swaróg, Raróg, Radogost, Światowid, Dziewanna, Kupała, Południca, Domowoj, Dworowoj, Skarbnik, Utopiec, rusałki i Płanetnik. Jeśli wejdziesz na taras chaty, to ten cały niewiarygodnie piękny widok masz na wyciągnięcie dłoni! Polecam!

Jemy tutaj lody i pijemy zimną wodę. Jaka jest cudownie pyszna! Na takich wypadach człowiek docenia to, co najmniejsze, choć nie najtańsze. Spacerujemy po ogrodzie rozkoszując się jego pięknem, choć też tutaj zaczyna się drama, bo Amelia chce się bawić z chłopcami na placu zabaw, a oni nie chcą... Z płaczem odchodzimy, ale nie ma żadnego niesmaku, miejsce jest piękne, a płacz mija.

Ma prawo być zmęczona, bo sporo przedeptaliśmy, a upał męczy dwukrotnie. Wracamy Bajkowym Szlakiem Utopca znakowanym na czerwono do Brennej Hołcyna. Mozolny, ostatni etap asfaltem pokonujemy resztką sił. Wreszcie jest samochód! Bardzo się cieszę, że udało nam się pokonać całą trasę i zobaczyć te cudne widoki. Teraz pozostaje znów tęsknić za górami.

Grabowa Chata
Ogród Bajkowy
Szlak Utopca

Mapa z zaznaczoną trasą

Poniżej na mapce zaznaczyliśmy całą naszą trasą, aby pomóc Ci w planowaniu Twojej podróży. Chorągiewką zaznaczony jest bezpłatny parking w Brennej Hołcyna.

Informacje praktyczne

Pętla: Brenna Hołcyna - Hala Jaworowa (820-920 m n.p.m.) - Kotarz ((974 m n.p.m.) - Grabowa (907 m n.p.m) - Chata Grabowa (850 m n.p.m.) - Brenna Hołcyna
Dystans: 11,5 km

Cały rok całą dobę

Brenna

Noclegi w Beskidzie Śląskim

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

szlak czerwony
Grabowa
Grabowa Chata
(5 głosów: 2)
Twoja ocena jest dla nas ważna

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(5 głosów: 2)
Twoja ocena jest dla nas ważna
Nie znalazłem żadnych opinii. Kliknij tutaj, by dodać pierwszą