Szlaki w Dobczycach

przed zamkiem w Dobczycach
4.2

Szlaki rowerowe

Szlak zielony - 21,8 km. Prowadzi po malowniczych zakątkach gminy. Wyjeżdżamy z ul. Podgórskiej, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Kierujemy się na most na rzece Rabie, za którym skręcamy w prawo. Przejeżdżamy obok Ośrodka Sportu i Rekreacji Dobek, przy ul. Turystycznej, dalej wzdłuż rzeki, polnymi drogami jedziemy w stronę drogi nr 967 Myślenice–Gdów, a dalej wsi Rudnik. W Rudniku poruszamy się początkowo asfaltową drogą główną, która po około 400 m, po skręcie przy starych wiejskich zabudowaniach zamienia się w drogę gruntową. Droga ta prowadzi wprost do drogi asfaltowej, która po około 600 m łączy się z drogą WieliczkaDobczyce.

Na skrzyżowaniu kierujemy się w prawo. Za strażnicą OSP w Dziekanowicach szlak skręca w lewo, lecz jadąc kilkadziesiąt metrów prosto mamy okazję zobaczyć XII-wieczny kamienny kościół - Sanktuarium Matki Boskiej Dziekanowskiej oraz XVIII-wieczną dzwonnicę. Wracając na szlak jedziemy drogą asfaltową w kierunku Sierakowa obok zabytkowego zespołu pałacowo–parkowego z 1847 roku. Aby zobaczyć pałac musimy odbić w lewo ze szlaku około 150 m. Wracając na szlak po około 200 m skręcamy w polną drogę w stronę Wielkiej Góry, tam w prawo i dalej asfaltową drogą do Gaiska (przysiółek Nowej Wsi).

Na zakręcie przy Strażnicy OSP jedziemy w lewo do mostku na potoku Młynówka. Dalej podjeżdżamy pod górę (około 1,3 km) do ul. Grabowej, tam w lewo. Po lewej mijamy Zakład Uzdatniania Wody dla Krakowa, po około 500 m w prawo i wyboistą drogą do szosy w Stojowicach. Na skrzyżowaniu w lewo przez wieś. Po prawej miniemy zabytkowy dwór. Po kolejnych 500 m skręcamy w lewo, w uliczkę przy warsztacie samochodowym. Przejeżdżamy ruchliwą drogę Myślenice–Dobczyce (droga nr 967) wjeżdżając w ul. Energetyków. Na skrzyżowaniu z ul. Jałowcową w lewo podjeżdżamy do Ośrodka wypoczynkowego MPWiK. Z terenu hotelu rozciąga się wspaniała panorama na lśniącą taflę jeziora oraz górujący nad nim zamek. Mijając bramę ośrodka zjeżdżamy w dół mijając po lewej ukryty w zieleni cmentarz z okresu II wojny światowej. Przy ul. Cegielnianej, zaraz za mostkiem skręcamy w prawo i dalej alejką spacerową w kierunku ul. Mostowej. Wracamy przez most do miasta, gdzie na ul. Podgórskiej zamyka się pętla szlaku zielonego.

Szlak żółty - 17,1 km. Łączy się ze znakowanymi szlakami gminy Gdów. Wyjeżdżamy z ul. Podgórskiej, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Jadąc przez Rynek mijamy kościół parafialny, Strażnicę OSP i za pomnikiem Św. Floriana skręcamy w prawo w ul. K. Wielkiego, która prowadzi na Górę Zamkową. Po prawej stronie zobaczymy fragmenty średniowiecznych murów obronnych. Następnie szlak skręca w lewo w ul. Przedbronie. Odbijając w prawo możemy wjechać przez zachowany relikt XIV-wiecznej bramy do Starego Miasta, gdzie warto zobaczyć kościół Św. J. Chrzciciela (1828-34) z unikatowym renesansowym epitafium dziecięcym Sebastiana Lubomirskiego, dzwonnicę z odlanym w 1504 roku dzwonem "Jan", leżący na szlaku architektury drewnianej Skansen z bogatą ekspozycją etnograficzną, częściowo odrestaurowany XIII-wieczny Zamek, w którym obecnie mieści się Muzeum Regionalne PTTK.

Jadąc prosto ul. Górską wjeżdżamy na drogę żwirową prowadzącą na górę Grodzisko, z której roztacza się we wszystkich kierunkach rozległy widok. Zjeżdżamy z Grodziska w kierunku ul. Widokowej, mijamy Górę Krasną przekraczamy ul. Marwin (droga nr 964) i asfaltową drogą (ul. Skrzynecka) docieramy do Krzyża Milenijnego, skąd rozciąga się panorama na miasto, dolinę Raby i Pogórze Wielickie, w perspektywie połyskujące lustro jeziora Dobczyckiego oraz panorama Beskidu Średniego. Przejeżdżamy przez Skrzynkę i tuż za mostem, po prawej mijamy zabytkowy zespół dworski. Następnie po ok. 1 km docieramy do skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo. Jadąc w prawo po ok. 700 m możemy zobaczyć Wyższe Seminarium Misyjne i Klasztor ks. Sercanów oraz Salę Misyjną z licznymi eksponatami pochodzącymi z misji. Mijamy po lewej dwór w Stadnikach i po 300 m skręcamy w prawo w polną drogę do przysiółka Stadnik–Bystrzycy. Przed remizą w Stryszowej przekraczamy granicę gminy Gdów. Następnie przez Zręczyce i Podolany dojeżdżamy do węzła szlaków rowerowych pod "szałasem" w Gdowie. Do Dobczyc możemy wrócić tą samą drogą lub ruchliwą drogą nr 967 Myślenice–Gdów.

Szlaki piesze

Szlak żółty: w kierunku północnym prowadzi przez most do drogi Myślenice - Gdów w prawo w kierunku Gdowa, następnie w lewo do Dziekanowic i przez Hucisko schodzi do Winiar. Szlak żółty w kierunku zachodnim wytyczony jest obok zamku w Dobczycach. Prowadzi do Pasma Ostrysza (ok. 2 h) przez - Kamiennik (818 m npm), Przełęcz Sucha - Łysina (891 m npm) i Lubomir (904 m npm) schodzi do Wierzbanowej. Z żółtym szlakiem łączy się szlak niebieski, który umożliwia wędrówkę w kierunku zachodnim, obok kurhanów z VII wieku, wzgórzem Trupielec (476 m npm) prowadzi do Trzemeśni lub przez Krowią Górę do Myślenic. Natomiast w kierunku wschodnim przez Ostrysz (523 m npm) schodzi do Czasławia.

Ścieżka spacerowa "Niezapominajka" w Kornatce - 11,7 km. Biegnie drogami leśnymi i polnymi przez piękne lasy w Kornatce. Trasa rozpoczyna się w centrum Kornatki, na parkingu przed strażnicą OSP. Kierując się zgodnie z tabliczkami informacyjnymi można zobaczyć cmentarz, liczne potoki, malownicze krajobrazy panoramy dobczyckiej oraz cały urok rozciągającego się lasu. Fragment trasy biegnie po malowniczej, miejscami zachowanej jeszcze poniemieckiej brukowanej drodze z kamienia, która cudownie wtapia się w krajobraz gęstego lasu. Górzysty teren oraz kręte ścieżki czynią trasę ciekawszą. Ścieżka pozwala na urozmaicone prowadzenie plenerowych lekcji biologii i ekologii oraz szeroko rozumianą edukację ekologiczną mieszkańców regionu. Trasa zatacza krąg, więc można wrócić w miejsce gdzie się zaczęło wędrówkę.

W połowie trasy (5,95 km) można skrócić trasę przechodząc 1,3 km drogą asfaltową bezpośrednio do parkingu. Dzięki dobremu połączeniu z oznakowanymi szlakami PTTK można dostosować długość trasy dla własnych potrzeb. Od 1,48 km styka się z żółtym szlakiem i biegnie równo z nim aż do 4,46 km. Natomiast w pobliżu kurhanów ciałopalnych, na odległości 6,40 km ścieżka spotyka się z niebieskim szlakiem. Najwyższą wysokość trasa ścieżki osiąga na 6,4 km (457,2 m npm).
Źródło: www.dobczyce.pl

• sobota: 10:00–18:00
  • niedziela: 10:00–18:00

Noclegi w Dobczycach

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.2 głosów: 11)
Twoja ocena
Nie znalazłem żadnych opinii. Kliknij tutaj, by dodać pierwszą