Mogielica - najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego. Wieża, szlaki, polany.

4.7

Mogielica o wysokości 1170 m n.p.m. to najwyższy szczyt pasma, nazywany Królową Beskidu Wyspowego. Należy tym samym do grona gór objętych Koroną Gór Polski. Wznosi się ponad ciekawą wioską Słopnice. Już z licznych polan podziwiać można tu wspaniałe, niezwykle szerokie panoramy na Beskid Wyspowy, Beskid Sądecki, Pieniny, Gorce, a nawet Tatry. Najpiękniejsza w tym względzie jest Polana Stumorgowa, położona tuż pod szczytem.

Sam szczyt dość szczelnie pokryty jest lasem, dlatego na Mogielicy stała swego czasu drewniana wieża. Od 2022 roku czeka tu na turystów nowa wieża widokowa, dzięki czemu atrakcyjność tego miejsca znacznie wzrosła. Pomaga w tym szlak zielony, którym z Chyszówek dojdziesz dość szybko i łatwo. Cały marsz tam i z powrotem mieści się w 3 godzinach. Od wielu lat w sierpniu na szczycie Mogielicy organizowany jest Złaz Turystyczny Mogielica.

Szlaki na Mogielicę

• szlak zielony na Mogielicę z przełęczy Rydza Śmigłego (Chyszówki), 1 h 40 minut. To najbardziej popularny szlak na ten szczyt, nie jest zbyt trudny
  • szlak niebieski na Mogielicę z Jurkowa, niecałe 2,5 h
  • szlak niebieski na Mogielicę ze Szczawy przez cudną Polanę Stumorgową, około 2,5 h
  • szlak żółty na Mogielicę ze Słopnic, około 2h
  • szlak zielony na Mogielicę z Wyrębiska, z Zalesia, około 1,5 h. To szlak najszybszy, nie jest stromy, ale pozbawiony widoków, bo wiedzie lasem
  • żółty i niebieski szlak na Mogielicę z Rzek przez Jasień, Polanę Wały, około 4 h
  • szlak papieski na Mogielicę, z Limanowej przez Skiełek, Ostrą, Cichoń, Przełęcz Słopnicką
  • trasa narciarstwa biegowego okalająca Mogielicę. Początek z przełęczy Słopnickiej, Półrzeczek, Przełęczy Rydza-Śmigłego lub osiedla Podmogielica. Trasa to pętla o długości 21 km, poprowadzona drogą szutrowo - ziemną. Poza zimą to dogodna trasa rowerowa.
Mogielica

Opis naszej trasy zielonym szlakiem z Chyszówek na Mogielicę i Polanę Stumorgową

Jeden z krótszych i łatwiejszych szlaków na Mogielicę wiedzie z Przełęczy Rydza Śmigłego w Chyszówkach. Dlatego właśnie go wybraliśmy, bo na krótki i zimny dzień w styczniu, ten wybór wydaje nam się idealny. Szliśmy bez dzieci, choć szlak dla nieco starszych dzieci niż nasza Amelka byłby jak najbardziej do pokonania. Za to wzięliśmy ze sobą szwagra i taką nietypową ekipą ruszyliśmy na szczyt.

Zielony szlak początkowo bardzo łagodnie pnie się pod górę i mija zabudowania. Jest tu pięknie. Co prawda nie zastaliśmy słońca i widoczność ogólnie była kiepska, ale i tak wyobrazić można sobie łatwo, jak cudownie może tu być. Za to śnieg nam nie poskąpił swego uroku. Białe połacie i otulone śniegiem drzewa wyglądały magicznie. Z czasem szlak zielony wchodzi do lasu i staje się bardziej stromy. Kilka razy pojawiły się polany widokowe. Ostatnia i najpiękniejsza na tym szlaku jest Polana Wyśnikówka, ale my coraz więcej mgły mieliśmy wokół siebie. Zimą zdecydowanie przydają się raczki, bo szlak jest miejscami mokry i oblodzony. W raczkach idzie się zdecydowanie łatwiej i bezpieczniej.

Szlak zielony na Mogielicę

Ostatni odcinek jest najbardziej stromy, ale po chwili naszym oczom ukazała się wieża widokowa. Nowa, metalowa wieża, która stanęła tu w 2022 roku, w miejscu wcześniejszej drewnianej. Jest bezpłatna i bardzo przydatna, bo szczyt przykryty jest lasem i nie oferuje widoków. Wieża natomiast pozwala podziwiać cudną panoramę na okoliczne szczyty Beskidu Wyspowego, Gorce, a nawet Tatry! My nie dostąpiliśmy tego zaszczytu i nie pokazały nam się żadne góry. Mgła szczelnie otuliła szczyt i jedyne, co dostaliśmy od wieży, to podmuchy wiatru w twarze 🙂 Nic to, wędrówka po górach niesie ze sobą więcej doznań, niż tylko podziwianie widoków. Przygoda to piękna mimo wszystko.

Pod wieżą odnaleźć można pieczątkę, tablice informacyjne, drewniane krzyże, a kawałek dalej Krzyż Papieski. My zeszliśmy jeszcze nieco niżej w drugą stronę, na Polanę Stumorgową. Uchodzi za najpiękniejszą w tym regionie, oferuje cudne widoki, choć powoli zarasta. Potwierdził to szwagier, który tutaj się wychowywał. Czeka tu wiata idealna na piknik, ale my obiad mieliśmy zaplanowany gdzie indziej. Tutaj wypiliśmy tylko kilka łyków wody i ruszyliśmy z powrotem na Chyszówki.

Żeby nie wracać na szczyt, przeszliśmy kawałek w dół nieoszlakowaną, wydeptaną ścieżką. Nawet zimą przez śnieg już się ktoś tędy przedzierał przed nami. Ścieżka wyprowadza nas na szlak niebieski, którym idziemy chwilę i odbijamy pod górę dość ostro, ale krótko z powrotem na szlak zielony, który wyprowadza nas ponownie na Chyszówki, czyli Przełęcz Rydza Śmigłego, gdzie czeka upragniony samochód.

Nasza trasa na Mogielicę w liczbach:

Dystans: 10,5 km
Kroki: 13 tys.
Czas: 3 h 10 minut z krótkimi przystankami

Wieża na Mogielicy

Przełęcz Rydza Śmigłego pod Mogielicą

Przełęcz Rydza Śmigłego w czasach PRL-u ze względów politycznych miała zmienioną nazwę na przełęcz Chyszówki, od nazwy pobliskiej wioski. W 1990 roku ponownie używana jest stara nazwa, czyli Przełęcz Rydza Śmigłego i tak miejsce to nosi obecnie dwie zamienne nazwy.

To idealne miejsce na rozpoczęcie zdobywania Mogielicy. Na przełęczy znajdziesz bezpłatny parking, przystanek, kapliczkę oraz tablice informacyjne. Stoi tu również tzw. Pomnik Spotkania Pokoleń. To symboliczny, kamienny obelisk z 1938 roku oraz krzyż. Upamiętniają walki Legionów Polskich z 1914 roku. Dowodził w nich właśnie Edward Rydz Śmigły.

Przełęcz Rydza Śmigłego

Wieża widokowa na Mogielicy

Mogielica, nazywana też Kopą, ze względu na charakterystyczny kształt, sama w sobie nie jest wierzchołkiem widokowym, ponieważ drzewa dość szczelnie porastają szczyt góry. Stała tu wcześniej drewniana wieża widokowa, ale popadła w ruinę i przez ostatnie lata była zamknięta. W jej miejscu w 2022 roku postawiono nową wieżę, która znów pozwala zachwycać się nieziemskimi pejzażami. Zobaczysz stąd jak na dłoni Beskidy - Wyspowy i Sądecki, Gorce, Pieniny, a także w dali Tatry.

Wieża na Mogielicy jest bezpieczna, metalowa i bezpłatna. Każdy może na nią wejść przez cały rok, niezależnie od pory dnia. Nowa wieża ma 23 metry wysokości.

Szlak Papieski i krzyż na Mogielicy

Na Mogielicę wiedzie Szlak Papieski, a na szczycie, nieco poza szlakiem, stanął niewielki, metalowy Krzyż Papieski. Poświęcony jest papieżowi, który jeszcze w młodości kilka razy wędrował na ten szczyt. Na krzyżu widnieje tabliczka ze słowami: "Wobec piękna gór czuję, że on jest i wtedy zaczynam się modlić". Podobno w tym miejscu rzucano dawniej zwłoki samobójców, którzy nie mogli być chowani na poświęconym cmentarzu.

Słowa Papieża Polaka widnieją też na tabliczce w wiacie turystycznej, stojącej na Polanie Stumorgowej, nieco pod szczytem. Zapoczątkowana słowami Jana Pawła II "Pilnujcie mi tych szlaków", tablica informuje, kiedy Karol Wojtyła bywał na Mogielicy i o kilkudniowych rekolekcjach, jakie przeżył z młodzieżą właśnie na tej pięknej Polanie Stumorgowej.

Krzyż Papieski na Mogielicy

Mogielica - polany podszczytowe

Mogielica słynie z pięknych, widokowych polan. Istniało ich tu niegdyś kilkanaście, część zarosła. Największa i najpiękniejsza z nich leży na południowo-zachodnim grzbiecie, nieco poniżej szczytu. Nazywana Stumorgi, Polaną Stumorgową albo Halą Stumorgową, oferuje zniewalające widoki. Nazwa hali Stumorgi pochodzi od dawnej jednostki powierzchni. 1 mórg to około 0,5 ha, ale tak naprawdę polana była większa niż 50 ha. Dziś, gdy tradycje pasterskie się tu zatarły, hala stopniowo zarasta i zmniejsza się.

Na północnym grzbiecie znajduje się dużo mniejsza, ale też widokowa Polana Wyśnikówka, przy zielonym szlaku. Na przedłużeniu tego grzbietu, przy niebieskim szlaku, znajduje się druga co do wielkości Polana Cyrla. Wędrując od przełęczy Rydza Śmigłego, w dolnej części napotkasz polany Mocurka i Bajorzyska. Inne polany są już poza szlakami turystycznymi albo całkowicie zarosły lasem.

Zobacz nasz tekst Góry w Polsce. Najpiękniejsze szczyty

Polana Wyśnikówka

Mogielica legendy

Jedna z legend mówi, że Mogielica to żona wielkoluda Łopienia (taką nazwę nosi sąsiedni, niższy szczyt). Małżonkowie na zawsze zostali oddzieleni Przełęczą Rydza Śmigłego.

Inna legenda prawi o wielkim głazie, który znajdziesz pod szczytem, po zachodniej stronie. Nazwany jest Zbójnicki Stół, bowiem zgodnie z przekazami zbójnicy na nim liczyli zdobyte pieniądze. Ponoć ukrywali je potem w jaskini Marszałkowa Studnia na polanie Poręba. Jest w tym chyba sporo prawdy, bo w XVIII wieku ukrywał się na Mogielicy znany beskidzki zbójnik - Józef Baczyński, ze swym kompanem Świstakiem. Jego zrabowane skarby podobno nadal skryte są w lesie gdzieś na szczycie.

Beskid Wyspowy - szczyty we mgle

Beskid Wyspowy to bardzo specyficzne pasmo, a przy tym niezwykle malownicze. Sporo tu przestrzeni, a tylko gdzieniegdzie wyrastają pojedyncze szczyty - samotne kopuły, niczym wyspy, stąd jego nazwa. Podobno nadał ją Kazimierz Sosnowski - pionier turystyki górskiej. Gdy rankiem zobaczył tu morze mgieł, ponad nim wyłaniały się obłe szczyty niczym samotne wyspy.

Nasz film z wyprawy

Zachęcam od obejrzenia naszego filmu z wyprawy na Mogielicę. Śnieg pokazał tam swoją magię. Zachęcamy 🙂

Informacje praktyczne

Cały rok, całą dobę

Beskid Wyspowy

Noclegi w Limanowej

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Przełęcz Rydza Śmigłego
Polana Wyśnikówka
Mogielica nowa wieża

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.7 głosów: 22)
Twoja ocena
Avatar użytkownika turystka
turystka
Przepiękne widoki i nowa wieża.