Wielka Ławka Zakochanych na Kikuli (Trojaku) w Słowacji. Szlak w 30 minut ze Zwardonia z panoramą Beskidów

Ławka Zakochanych na Trojaku

Mega Ławka na Trojaku (845 m n.p.m.) przypomniała mi wczoraj Kingsajz. Pamiętasz ten polski, kultowy film? Tutaj poczujesz się jak małe dziecko, które wdrapuje się na wielką konstrukcję. I tak też będziesz wyglądał. Bo nawet spory facet przy wymiarach ławki 5,3 m x 3 m to wciąż niewielki brzdąc. A do tego bajecznie piękne widoki Beskidów wokół i dominująca wielkość natury. A to wszystko już po stronie słowackiej, ale zaledwie rzut beretem od Polski. Wystarczy ruszyć czerwonym szlakiem ze Zwardonia Myto. Sam zobacz!

Ławka na Trojaku
Ławka Zakochanych - atrakcja Zwardonia

Gdzie znajdziesz Ławkę Zakochanych na Trojaku ?

To już Słowacja, ale my ruszyliśmy z Polski. Do przejścia mieliśmy tylko nieco ponad 1 km! Tak dokładnie 1,3 km.
Może to oznaczać tylko jedno. Miejsce znajduje się na pograniczu. I to nie tylko Polski i Słowacji, ale również Beskidu Śląskiego i Beskidu Żywieckiego. Choć oficjalnie należy napisać, że to Międzygórze Jabłonkowsko-Koniakowskie. Wierzchołek wznosi się ponad polskim Zwardoniem i słowacką miejscowością Skalite.

Niesie to pewne problemy w nazewnictwie, bo polska nazwa szczytu to Kikula (845 m n.p.m.), zaś słowacka nazwa Trojak wzięła się stąd, że niegdyś mieścił się tu trójstyk - historyczna granica Polski, Czech i Węgier. Oryginalny kamień graniczny z 1914 roku znajdziesz kilkadziesiąt metrów za wiatą, przy tablicy informacyjnej. Inna słowacka nazwa szczytu, spotykana rzadziej to Kykula, która już bardziej nawiązuje do naszej.

Również sama ławka nie ma jednej nazwy, zarówno po stronie polskiej i słowackiej. U nas nazywana Ławką Gigant, mega ławką albo Ławką Zakochanych, oficjalnie nosi nazwę Lavička lásky a rodiny, czyli Ławka miłości i rodziny.

Trojak (Kikula) z drona

Jak dojść do ławeczki czyli szlaki na Trojak

Jest kilka sposobów, aby dojść na słowacki Trojak w pobliżu Zwardonia. Oto najpopularniejsze z nich:

• czerwony szlak ze Zwardonia Myto, 1,3 km i około 30 minut marszu w jedną stronę, parking przy przejściu granicznym, przy tabliczce Pod Kykulou (771 m n.p.m.) słowacki czerwony szlak skręca w lewo, a na szczyt podchodzi się do góry, wraz ze słupkami granicznymi, skrajem polany dojdziesz na szczyt
  • zielony szlak ze Zwardonia centrum i dalej czerwonym ze Zwardonia Myto, około 2 km i 1 h spaceru w jedną stronę, parking np. przy kościele
  • pętla ze Zwardonia centrum, początek jak poprzednia wersja, tylko spacer można wydłużyć i powrót nie tą samą drogą, a przez Sołowy Wierch, z którego do Zwardonia prowadzi szlak niebieski, całość to około 8 km i blisko 3h spaceru
Idziemy na Trojak

Nasza trasa na Trojak szlakiem czerwonym ze Zwardonia Myto

My wybraliśmy najkrótszy szlak turystyczny na Kikulę, wzdłuż granicy, bo jak zawsze w tygodniu gonił nas czas. A i warunki śniegowe były dla nas wielką zagadką po sobotnich śnieżycach. Co prawda chcieliśmy zrobić dłuższy spacer, ale obecność pięknego słońca sprawiła, że chcieliśmy jak najszybciej wykorzystać dobrą pogodę i nie stracić szansy na słoneczne zdjęcia i piękne, górskie widoki. Wszak w ostatnich tygodniach promieni mieliśmy tyle, co kot napłakał!

No więc zostawiliśmy samochód na parkingu w Zwardoniu Myto, tuż przy samej granicy ze Słowacją. Na szczęście parking był w miarę odśnieżony, bo na poboczu po drodze nie było żadnej możliwości zatrzymać samochód. Ruszyliśmy czerwonym szlakiem pod górę. Podobno wiodą tu betonowe płyty, my wszędzie wokół widzieliśmy tylko białe połacie śniegu. Przez kilka dni nikt przed nami nie szedł, jedynie ślady sarenek towarzyszyły nam całą drogę. A ta nie jest długa, raptem 1,3 km w górę. I dodatkowo trasa jest bardzo widokowa, co zdecydowanie uprzyjemnia wędrówkę.

W śniegu po kolana szło się mozolnie, ale trud cały czas wynagradzają fantastyczne panoramy beskidzkie. Normalnie szlibyśmy około 30 minut. My szliśmy ciut dłużej, ze względu na kopny śnieg i postoje na zachwyty. Uwielbiam góry zimą, które w promieniach słońca, z białym śniegiem, prezentują się bajecznie!

Przy tabliczce Pod Kikulą (Pod Kykulou 771 m npm) słowacki czerwony szlak prowadzi w lewo, a na szczyt podchodzi się prosto, cały czas do góry, wraz ze słupkami granicznymi. Skrajem polany doszliśmy na szczyt, gdzie naszym oczom ukazała się konstrukcja wiaty, a zaraz później gigantyczna ławka. Niesamowity punkt widokowy. Tym sposobem szybko i przyjemnie osiągnęliśmy cel naszej wycieczki. Łatwy, acz bardzo ciekawy! Podejście nie jest trudne. Fizycznie niespecjalnie wymagające. Jeśli boisz się iść bez szlakówek, to pilnuj trasy na mapie, ale moim zdaniem nie ma takiej potrzeby.

Szlak czerwony Zwardoń Myto
Wracamy z Kikuli

Nasza trasa na mapie

Trasę dojścia zaznaczyliśmy na mapie, żebyś mógł łatwo tam trafić:

Atrakcje na szczycie Trojaka / Kikuli

Miejsce to bajka, szczególnie w zimowej scenerii. Panorama cudowna, ale trzeba przyznać, że drewniana Ławka miłości i rodziny, nazywana największą ławką zakochanych na Słowacji (lavička zaľúbených) jeszcze podbiła atrakcyjność tego miejsca.

Widoki z Trojaka

Zobaczysz stąd szczyty Beskidu Śląskiego, Beskidu Żywieckiego z Wielką Raczą, a przy dobrej pogodzie również fragment Tatr z Gerlachem! Ponadto panorama obejmuje Małą Fatrę i inne słowackie oraz czeskie szczyty.

Mega Ławeczka

Wygląda to dość komicznie, bo człowiek porusza się po niej jak mały brzdąc. A to dlatego, że jej wymiary to 5,3 m szerokości x 3 m wysokości. Stanęła w tym miejscu w maju 2022 roku. Na oparciu zobaczysz napis Pravá láska trvá večne, co znaczy tyle, co Prawdziwa miłość trwa wiecznie. Stanowi ciekawą atrakcję turystyczną, choć to nie jedyna mega ławka na Słowacji. Dzięki niej pojawiło się tu polskich turystów znacznie więcej. Zimą ławeczka może być pokryta śniegiem i jest bardzo śliska, także uważajcie przy chodzeniu po niej. Widoczna jest tutaj tabliczka, że wchodzisz na nią na własną odpowiedzialność.

Kamień graniczny 1914

Obok znajduje się tablica, z której dowiesz się o dawnym trójstyku i oryginalnym kamieniu granicznym. Okolica tablicy to była jedna gładka połać białego puchu. Znajdź tu człowieku niewielki kamień. Ale zawzięliśmy się z Łukaszem i przeryliśmy teren jak dziki w poszukiwaniu żołędzi i odnaleźliśmy dawny kamień graniczny z wyrytą datą 1914. Jest niewielki i znajduje się dokładnie naprzeciw tablicy.

Historyczny kamień graniczny
Kamień graniczny 1914 na Trojaku

Zadaszona wiata

Pobliska wiata idealnie sprawdziła się na drugie śniadanie. Jest drewniany stół oraz ławy i choć na szczycie było bardzo zimno, to w zadaszonej wiacie ciut mniej wiało. Bo posiada ona 2 ściany. Mieliśmy na szczęście nie tylko bułki, ale i gorącą herbatę z termosu. Bez tego zimą w górach ani rusz. Przed samą wiatą stanęły również ławki, z których podziwiać można widoki, a pod daszkiem odnajdziesz nawet betonowy grill. Pamiętaj, by nie zostawić tu swoich śmieci! Lepiej przysłużysz się temu miejscu oraz innym turystom, jeśli w miejscu zużytego drzewa na grillu, zostawisz nowe, które posłuży innym wędrowcom.

Zobacz inną naszą zimową wyprawę na Malinowską Skałę w Beskidzie Śląskim!

Wiata na Trojaku
Piknik na Kikuli

Zbójnicka Ścieżka Trzech Harnasi

Wiata na Kikuli to jedno z bocznych miejsc odpoczynku na Zbójnickiej Ścieżce Trzech Harnasi. To piękna ścieżka turystyczna w Beskidzie Śląskim i Żywieckim, biegnąca od Trójstyku w Jaworzynce, przez Istebną, Koniaków, Zwardoń, Milówkę aż do Rajczy.

Informacje praktyczne

Miejsce dostępne bezpłatnie przez cały rok i przez całą dobę

Ławeczka Miłości i rodziny
Trojak (Kikula), Skalite (Zwardoń)

Noclegi w Zwardoniu

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Idziemy na Trojak ze Zwardonia Myto
(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(5 głosów: 1)
Twoja ocena jest dla nas ważna
Nie znalazłem żadnych opinii. Kliknij tutaj, by dodać pierwszą