Most Obrotowy w Giżycku
Zabytkowy most obrotowy w Giżycku zbudowany został w II połowie XIX wieku, aby zapewnić dogodne połączenie miasta z Twierdzą Boyen. Ten niezwykle interesujący i oryginalny obiekt znajduje się w centrum miasta, koło zamku, na kanale Łuczańskim, łączącym jeziora Niegocin i Kisajno na Mazurach. Zasadniczą częścią mostu jest ponad 20-metrowej długości i 8-metrowej szerokości ruchome przęsło o nietypowym sposobie zwodzenia w bok, a nie do góry, jak to ma miejsce w tradycyjnych tego typu konstrukcjach.
Co ciekawe, most w Giżycku waży ponad 100 ton, a może być obracany ręcznie przez jednego tylko operatora. W latach 1960-70 most został wyposażony w napęd elektryczny, co doprowadziło do zniszczenia nabrzeża i w efekcie zabytek rozebrano, a na jego miejsce postawiono most saperski. Ten ostatni jednak nie został zaakceptowany przez mieszkańców i w 1993 roku most obrotowy przywrócono do stanu pierwotnego i otwarto do użytku.
Ręczna obsługa mostu
Obecnie jego obsługa nadal odbywa się ręcznie, zgodnie z pierwotnym założeniem konstruktorów. Most otwierany jest wg rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej. Jest to jedyna tego typu konstrukcja w Europie czynna do dnia dzisiejszego. Podobną konstrukcję można zobaczyć w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU), w okolicach Kurska. Tamtejszy most z 1937 roku z zewnątrz bardzo przypomina ten giżycki i również otwiera się na bok, ale był napędzany silnikiem, obecnie jest nieczynny.
Informacje praktyczne
Most można zobaczyć przez całą dobę, otwierany jest wg rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej
Most Obrotowy
Kanał Łuczański, ul. Moniuszki, Giżycko