Wielka Rycerzowa w Beskidzie Żywieckim. Szlaki z Soblówki, bajeczna Hala Rycerzowa i bacówka PTTK

Aktualizacja: 2024-05-13
Wielka Rycerzowa bacówka pttk
4.6
  • Wielka Rycerzowa to malowniczy szczyt Beskidu Żywieckiego
  • Na szlaku żółtym zachwyca widokami Hala Rycerzowa, bardziej widokowa niż sam szczyt!
  • Najkrótszy szlak do schroniska - czarny prowadzi z Soblówki (3 km)
  • W Soblówce czekają bezpłatne parkingi, przy żółtym i czarnym szlaku
  • Najbliższy schroniska parking to Morgi na czarnym szlaku, jest bezpłatny
  • My na szczyt szliśmy pętlą o długości 12,5 km
  • Pod szczytem czeka schronisko, które słynie z racuchów z jagodami

Wielka Rycerzowa o wysokości 1226 m n.p.m. to szczyt Beskidu Żywieckiego, należący do Grupy Wielkiej Raczy, czyli tzw. Worka Raczańskiego. Sam szczyt Wielkiej Rycerzowej z tabliczką nie jest widokowy, ale ze stoków roztaczają się bajecznie piękne panoramy górskie. Pod szczytem stoi schronisko, a właściwie bacówka PTTK, klimatyczna i ślicznie umiejscowiona. Dojdziesz tu w 1,5 godziny z Soblówki.

Hala Rycerzowa

Bajeczne widoki z Hali Rycerzowej w Beskidzie Żywieckim

Hala Rycerzowa znajduje się na żółtym szlaku z Soblówki, na stokach Małej Rycerzowej (Przełęcz Halna). Samą Małą Rycerzową można pominąć (1207 m), bo właśnie owa polana jest miejscem wybornym. Rozległe połacie trawy tej polany pozwalają podziwiać cudny pejzaż. Widać stąd Beskid Śląski, pasmo Lipowskiej i Pilska, a dalej Babią Górę. Ponadto Małą Fatrę z dominującym Wielkim Rozsutcem i Wielką Fatrę. W dali majaczą ośnieżone wierchy Tatr. Ten widok zawsze magnetyzuje! Można tu siąść pod niewielką bacówką i zachwycać się pięknem. W niewielkiej komórce bacówki leży materac, także można tu bezpłatnie przenocować.

Bacówka PTTK na Rycerzowej

Klimatyczna bacówka jest urocza sama w sobie, a do tego cudnie umiejscowiona. Przycupnęła w sielskim krajobrazie, totalnie pozbawionym innej zabudowy. Wygląda jakby wyciągnięta z bajki! Znajduje się na wysokości 1120 m n.p.m., 35 km na południowy zachód od Żywca i 115 km od Katowic. Została wybudowana w latach 70. XX wieku, jako przeciwwaga do powstających wówczas dużych  ośrodków turystycznych. Zaprojektował ją Stanisław Karpiel z Zakopanego i stała się wzorem dla kilkunastu innych schronisk górskich w Polsce, m.in. na Krawcowym Wierchu, Maciejowej czy w Cisnej. Bacówka na Rycerzowej słynie z racuchów z jagodami, są pyszne i ogromne!

Racuchy w bacówce

Szlaki na Wielką Rycerzową

• Czarny szlak z Soblówki do Bacówki na Rycerzowej, najkrótsza trasa z darmowego parkingu Morgi 1,5 h
  • Żółty szlak z Soblówki do Bacówki na Rycerzowej, 1 h 45 minut
  • Czerwony szlak z Rycerki, przez Mładą Horę do Bacówki na Rycerzowej, 4 h
  • Żółty szlak z Glinki (PKS), 2,5 h
  • Zielony szlak z Rycerki Kolonii (PKS) przez Przegibek, później szlak niebieski lub czerwony, 3 h
  • Szlak zielony z miejscowości Ujsoły (PKS) przez Muńcuł do Bacówki na Rycerzowej, 3 h
  • Czarny szlak z Soli (PKP i PKS) przez Przegibek, później szlak niebieski lub czerwony, 5,5 h
  • Czerwony szlak ze Zwardonia (PKP i PKS), przez Wielką Raczę, 10 h

Nasza trasa szlakiem żółtym i czarnym, pętla 13 km

Parking bezpłatny w Soblówce i żółty szlak

Przyjechaliśmy na darmowy parking do Soblówki. Parking jest bezpłatny i o 9.30 udało nam się znaleźć jedno z ostatnich miejsc. Żółtym szlakiem turystycznym ruszyliśmy do góry. Wariantów na szczyt jest dość sporo, ale nasz żółty szlak uchodzi za najładniejszy. Pierwszy kilometr to asfaltowa droga przy potoku, dobry pomysł na spacer z wózkiem, bo jest to piękna okolica, a 100-metrowe przewyższenie nie powinno stanowić problemu. Wraz z końcem asfaltu szlak skręca mocno w prawo, czego nie zauważyliśmy. Okazuje się, że strzałka jednak tam jest, ale nie tylko my jej nie zauważyliśmy i trochę nadrobiliśmy.

Szlak od końca asfaltu pnie się w górę znacznie mocniej, ale wysiłek nagradza przepięknymi widokami. Meandruje wąską ścieżką pomiędzy starymi korzeniami przerzedzonego iglastego lasu. Miejscami otwierają się widoki na malownicze szczyty Beskidów.

Parking w Soblówce

Hala Rycerzowa - najpiękniejszy widok województwa śląskiego?

Wyżej weszliśmy na przepiękną, rozległą łąkę. Koniecznie odwiedź Halę Rycerzową. Miejsce po prostu cudowne. Można sobie usiąść, zrobić piknik, pokontemplować te wspaniałości. To bez wątpienia jeden z najpiękniejszych widoków w województwie śląskim, o ile nie najpiękniejszy. Chłonęliśmy to miejsce dobrych kilkadziesiąt minut, siedząc pod bacówką.

Hala Rycerzowa

Zalesiony szczyt (1226 m n.p.m.) i magiczna bacówka z racuchami

Z nadzieją na dalsze wspaniałe widoki wspięliśmy się na docelowy szczyt, ale tylko podejście obfituje w pejzaże, sam wierch z tabliczką jest zalesiony. Po pamiątkowym zdjęciu zeszliśmy do bacówki na słynne już racuchy z sosem borówkowym. Sos pyszny, “taki nie za słodki”, co stanowi chyba obecnie najlepszy komplement. Czekaliśmy na nie godzinę, ale warto było. Słoneczko świeciło, turystów wokół sporo, przy ławach, na trawie czy na hamakach. Chill i luz!

Krzyż Papieski i powrót czarnym szlakiem

Zastanawialiśmy się nad drogą powrotną, bo słoneczna pogoda raczyła nas wyjątkowo podczas tej Majówki. Na relacji instagramowej zapytałam Was, czy z racji pięknych widoków wracać tak samo, choć planowaliśmy inaczej, ale nie byliście jednogłośni. My też nie, więc wybraliśmy kompromis. Nadrobiliśmy trochę drogi pod górę, żeby znów łyknąć tych piękności na Hali, a po drodze przystanęliśmy przy krzyżu papieskim. Jak okiem sięgnąć tylko lasy, żadnej zabudowy. Na końcu polany zeszliśmy na szlak czarny, którym doszliśmy do parkingu. Okazał się mniej widokowy i bardziej kamienisty w porównaniu z żółtym. A jeśli wybierzesz bezpłatny parking Morgi na tych szlakówkach, to dojdziesz do schroniska w 1,5 h.

Krzyż papieski
Szlak czarny do Soblówki

Mapa z zaznaczoną trasą przejścia

Poniżej zaznaczyliśmy na mapie naszą trasę szlakiem żółtym i czarnym, aby ułatwić Ci zaplanowanie swojej wyprawy.

Wielka Rycerzowa - lokalizacja

Wielka Rycerzowa wznosi się w Beskidzie Żywieckim, w głównej grani, pomiędzy Majcherową (1105 m n.p.m.) a Świtkową (1082 m n.p.m.), od której oddzielona jest Przełęczą Przysłop (940 m n.p.m.). Przez szczyt przebiega granica polsko - słowacka, toteż łatwo można przejść do Słowacji.

Wielka Rycerzowa - nazwa szczytu

Pochodzenie nazwy jest dość oczywiste. Wiąże się z właścicielem pobliskiej miejscowości Rycerki. Otóż był nim zapewne rycerz, a przynajmniej tak się tłumaczy genezę jej nazwy.

Mała Rycerzowa

Mała Rycerzowa (1207 m n.p.m.) to również szczyt z Grupy Wielkiej Raczy w Worku Raczańskim. Wznosi się w bocznym grzbiecie Beskidu Żywieckiego, położonego w całości na terenie Polski. Odgałęzia się od Wielkiej Rycerzowej i dalej poprzez Kotarz i Muńcuł ciągnie się do doliny Soły w Ujsołach. Pod samym wierchem roztacza się ta niezwykła polana z cudnymi widokami. Dojdziesz tu żółtym szlakiem z Soblówki, albo czerwonymi szlakówkami z Rycerki Dolnej przez Mładą Horę. Można też szlakiem zielonym z Ujsoł, przez Muńców, Kotarz i Wiertalówkę.

Bacówka na Rycerzowej

Nasz film o Worku Raczańskim

Zapraszamy Cię na nasz film, który stworzyliśmy o Worku Raczańskim i Wielkiej Rycerzowej. Pojawia się ona w drugiej połowie video.

Informacje praktyczne

Wielka Rycerzowa
Szlak żółty i szlak czarny z Soblówki
Czynne cały rok całą dobę
Parkingi bezpłatne w Soblówce

Noclegi w Beskidzie Żywieckim

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.

Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz rozwój naszego bloga, za co z góry dziękujemy! To pomoże nam w dotarciu do wielu ciekawych miejsc, które później chętnie Wam pokazujemy i dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami i informacjami.

Sprawdź pogodę

Poniżej pokazujemy Ci prognozę pogody. Sprawdź ją przed wyjazdem!

Bacówka na Rycerzowej
Parking Morgi
(4.6 głosów: 19)
Twoja ocena jest dla nas ważna

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.6 głosów: 19)
Twoja ocena jest dla nas ważna
Avatar użytkownika MalwinaM
MalwinaM
Podejście do schroniska trudne nie było, gorzej na szczyt. Kto był ten wie o co chodzi. Kto nie był niech sam się przekona czy da radę
Avatar użytkownika OTTO
OTTO
Najpiękniejszy widak na Tatry jaki mi się trafił w życiu. Zimą mało ludzi, cisza i spokój, przyjemna bacówka w której panuje klimat taki jak być powinien w górach