Turbacz - najwyższy szczyt Gorców. Korona Gór Polski, szlaki, schroniska

4.5

Turbacz (1310 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Gorców, położony w centralnym punkcie pasma. Należy on do Korony Gór Polski, przez co jest chętnie odwiedzany przez turystów. Dodatkowo wielkim atutem jest tutaj cudny widok na Tatry. Można je podziwiać z samego szczytu, ale jeszcze ładniejsza panorama roztacza się spod schroniska, położonego pod Turbaczem, około 10 minut spacerkiem od wierzchołka.

Widok na Tatry spod Turbacza

Schronisko na Turbaczu

Tuż pod szczytem, na skraju polany Wolnica, stanęło okazałe, kamienne schronisko PTTK, czynne od 1958 roku. To z jego tarasu można podziwiać roztaczającą się ponad Podhalem piękną panoramę Pienin i Tatr: od Tatr Bielskich z Hawraniem (2150 m n.p.m.), poprzez Tatry Wysokie z Łomnicą (2632 m n.p.m.), Gerlachem (2655 m n.p.m.), Wysoką (2565 m n.p.m.) i Świnicą (2301 m n.p.m.) po niższe Tatry Zachodnie z Kasprowym Wierchem (1987 m n.p.m.), Bystrą (2248 m n.p.m.) i Banówką (2178 m n.p.m.).

Oprócz tego, że tutaj przenocujesz, to zjesz obiad, napijesz się piwa czy skosztujesz pysznego deseru w towarzystwie kawy. Miejsce jest wyjątkowe i lubiane przez turystów 🙂 Przed schroniskiem skupia się największy w Gorcach węzeł szlaków turystycznych, którymi można dojść do najciekawszych szczytów oraz okolicznych miejscowości.

Szlaki na Turbacz

• szlak czerwony, Główny Szlak Beskidzki, z Rabki, koło schroniska Stare Wierchy. Długi i dość wyczerpujący szlak, w maju potrafi jeszcze na nim zalegać śnieg, można na niego wejść czarnym szlakiem z Rabki Słone. Na trasie jest Bacówka na Maciejowej oraz schronisko na Starych Wierchach
  • szlak zielony z Nowego Targu, bardzo widokowy i nasłoneczniony, znacznie krótszy niż czerwony z Rabki, na szlaku dostępnych jest kilka mini barów
  • szlak żółty z Nowego Targu, nieco mniej stromy niż zielony, razem tworzą ciekawą pętlę
  • szlak niebieski z Koninek, spokojny szlak, tworzy ciekawą pętlę wraz ze szlakiem przez Suchorę i Obidowiec

Szlak czerwony na Turbacz - nasza trasa z Rabki

Planowaliśmy takie wejście od początku, ale rano postanowiliśmy jednak wchodzić szlakiem zielonym z Nowego Targu - krótszym i bardzo widokowym. Niestety pokonał nas majówkowy korek na Zakopiance i wróciliśmy do Rabki. A dokładniej do Rabki Słone, skąd rusza stromo pod górę czarny szlak na spotkanie tego czerwonego, prowadzącego na sam Turbacz.

Koniec końców na szlak ruszyliśmy mocno spóźnieni, a droga na szczyt miała trwać około 5 h, wg mapy. O wiele za długo dla nas, bo wracalibyśmy w ciemności. Dlatego ruszyliśmy bardzo mocnym tempem, zatrzymując się tylko na zdjęcia, a i te wykonywane tylko w biegu 🙂 Minęliśmy w tym mega szybkim tempie Maciejową  i schronisko PTTK Stare Wierchy. Turystów wszędzie było sporo. Nieco wyżej zaczęły się chocki klocki, bo na szlaku pojawił się śnieg, głęboka woda roztopowa i ogromne ilości błota. Początkowo staraliśmy się, jak inni, unikać spotkania z tymi przeszkodami, ale na dalszym etapie stało się to na tyle trudne, żmudne i czasochłonne, że szliśmy prosto przed siebie, nie zważając, co mamy pod nogami. Ta taktyka bardzo dobrze się sprawdziła, raz zmoczone buty nie dawały już różnicy, gdy zalewane były po raz kolejny. Woda była lodowata, ale szybkie tempo marszu sprawiało, że było nam ciepło i nogi szybko się rozgrzewały.

Bacówka na Maciejowej
Na Maciejowej
Schronisko PTTK Stare Wierchy

Szlak na Turbacz

Tak doszliśmy aż na Turbacz, co zajęło nam w sumie nieco ponad 3 h, samego marszu nawet niespełna 3 h. Śniegu było dużo, ale co najważniejsze, piękny widok na Tatry, który tak naprawdę pojawiał się już od Maciejowej. Całą trasę mnie magnetyzował wręcz i to on dodawał sił, żeby iść dalej. Na górze szybki piknik, bo nagle głód zaczął doskwierać, a potem już spokojniejszy spacerek pod schronisko na Turbaczu, które stoi na skraju polany Wolnica, na wysokości 1283 m n.p.m. To jakieś 10 minut spacerku od szczytu. Na miejscu można zjeść obiad, wypić kawę czy piwo, no i oczywiście przenocować. Pijąc kawę i jedząc pyszny deser gorczański, podziwialiśmy panoramę Tatr, jedną z piękniejszych w Gorcach! Cudowne miejsce, choć ludzi było mnóstwo. Trzeba zrozumieć, że inni też chcą się nacieszyć tymi widokami 🙂

Pod schroniskiem pod Turbaczem
Schronisko PTTK na Turbaczu

Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy z powrotem czerwonym szlakiem w dół, znów przez błoto, śniegi i wodę. W okolicach schroniska na Maciejowej puściliśmy jeszcze drona Ziemka, bo wyżej jest zakaz z powodu Gorczańskiego Parku Narodowego. Wracaliśmy nadal szybkim tempem i słusznie, bo skończyliśmy o zachodzie słońca i nasz samochód jako ostatni opuścił pobocze drogi w Rabce Słone.

Gorce

Nasza trasa na Turbacz w liczbach:

Cały dystans: 27,5 km

Informacje praktyczne

Cały rok całą dobę
Wstęp bezpłatny
Szczyt niedostępny dla psów z racji parku narodowego

szlak czerwony z Rabki
szlak zielony z Nowego Targu

Noclegi w Gorcach

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Widok na Tatry z Turbacza
Na Turbaczu
Widoki spod Turbacza
Pamiątka z Turbacza
Gorce, szlak czarny z Rabki Słone
Rabka Słone

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.5 głosów: 71)
Twoja ocena
hejto
co to za spam na hejto
To jeden z szczytów który odkrywałem wielokrotnie. Przekopywałem się przez głęboki śnieg widząc na odległość 20m. Wylegiwałem się późną jesienią wśród pokolorowanych łąk górskich. Latem oblewałem się potem wędrując wśród wspaniałych lasów i polan. Wszystko po to, aby jeszcze raz zobaczyć Tatry z grzbietu Gorców i czasem dodatkowo zanocować w schronisku (może wielkie i ludne, ale za to jaka miejscówka :-) ) .Pasmo Gorców całe znakomite dla mnie i o każdej porze roku. Starczy sił i okazja będzie to niejeden raz jeszcze się odwiedzi... Ja przepraszam za lekki patos, ale to nie jest dla mnie zwykła górka
Miejsce zapierające dech,piekne i nie zapomniane widoki
Mało ciekawy szczyt ze względu na widok.
Wejście nie męczące a widoki przepiękne