Kreatyna - anaboliczne wsparcie organizmu sportowca

Kreatyna to związek chemiczny, który może naturalnie powstawać w ludzkim organizmie, a także może być dostarczany do ustroju wraz z codziennym jadłospisem. To jednocześnie popularny suplement diety, który chętnie wykorzystywany jest przez osoby wyróżniające się zwiększonym zapotrzebowaniem na związek, m.in. przez sportowców wykonujących intensywne wysiłki fizyczne.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to organiczny związek chemiczny, który w ludzkim organizmie magazynowany jest przede wszystkim w mięśniach szkieletowych, a w mniejszej ilości również w wątrobie, mózgu czy nerkach. To substancja, która powstaje naturalnie w ustroju z aminokwasów - argininy, metioniny i glicyny. Związek można dostarczać do organizmu jednak również z zewnątrz - wraz z codziennym jadłospisem lub w postaci suplementów diety. Do pokarmowych źródeł kreatyny zaliczyć można produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak czerwone mięso, drób, ryby (m.in. dorsz czy śledź) oraz mleko i przetwory mleczne.



Ponieważ dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości kreatyny wiąże się ze spożywaniem znacznych ilości produktów uznawanych za bogate źródło związku, dobrym rozwiązaniem wśród osób, które wyróżniają się zwiększonym zapotrzebowaniem na składnik, może być również stosowanie kreatynowych suplementów diety.

Jakie są rodzaje kreatyny?

Kreatyna to jeden z najpopularniejszych suplementów diety, który chętnie wykorzystywany jest zarówno przez profesjonalistów, jak i początkujących miłośników aktywnego trybu życia. Na rynku dostępnych jest wiele różnych preparatów kreatynowych, które różnią się między sobą składem, formą, a także ceną. Jakie są rodzaje kreatyny?

Największym zainteresowaniem wśród sportowców cieszy się monohydrat kreatyny, czyli dobrze przebadana forma związku, która stanowi połączenie cząsteczki kreatyny z cząsteczkami wody. To suplement diety, który jest skuteczny i dobrze przyswajalny. Ponadto popularną substancją jest także jabłczan kreatyny, będący połączeniem kreatyny z kwasem jabłkowym. To rodzaj preparatu, który wykazuje się mniejszą retencją wody niż monohydrat, a co więcej, wyróżnia się wyższą stabilnością chemiczną. Wśród często stosowanych suplementów kreatynowych można znaleźć także chlorowodorek kreatyny, który jest najlepiej rozpuszczalną w wodzie formą związku, a także cytrynian kreatyny, czyli połączenie kreatyny z kwasem cytrynowym, które świetnie wchłania się w ludzkim organizmie. Niekiedy można spotkać się również z preparatami zawierającymi pirogronian kreatyny, chelat magnezowy kreatyny czy ester etylowy kreatyny, a wśród dostępnych produktów można znaleźć też stacki kreatynowe, które mogą zawierać różne formy związku, a dodatkowo również witaminy, aminokwasy czy składniki mineralne.

Właściwości i wpływ kreatyny na ludzki organizm

Kreatyna to związek, który transportuje energię w postaci ATP do komórek mięśniowych oraz uruchamia szlaki odnowy ATP, a tym samym umożliwia wykonywanie oraz kontynuowanie wysiłku. Dodatkowo kreatyna jako substancja o właściwościach anabolicznych, może pobudzać syntezę białek i korzystnie oddziaływać na proces zwiększania beztłuszczowej masy mięśniowej. Jednocześnie składnik może wpływać na poprawę możliwości wysiłkowych, przyczyniając się do zwiększenia siły, wytrzymałości oraz wydolności fizycznej organizmu.



Kreatyna to związek, który może także pozytywnie oddziaływać na procesy regeneracyjne zachodzące w ustroju. Substancja może przyspieszać odbudowę uszkodzonych włókien mięśniowych i korzystnie oddziaływać na proces gojenia się ran oraz naprawę mikrouszkodzeń, umożliwiając szybszy powrót do pełnej sprawności i wykonanie kolejnego treningu.

Korzyści wynikające ze stosowania kreatyny

Kreatyna to związek, który może pozytywnie wpływać na organizm sportowca. Stosowanie substancji wraz ze zbilansowaną dietą oraz regularnie podejmowaną aktywnością fizyczną może przyczynić się do osiągnięcia korzyści, takich jak:

  • wzrost wytrzymałości mięśni szkieletowych,
  • poprawa wydolności i siły,
  • wzrost masy mięśniowej,
  • ochrona mięśni przed rozpadem,
  • zwiększenie stężenia hormonu wzrostu, a także poziomu testosteronu,
  • wsparcie powysiłkowych procesów regeneracyjnych.

Suplementacja kreatyną - jak stosować kreatynę?

Suplementy diety zawierające kreatynę należy stosować w przemyślany sposób. Jedną z popularnych metod przyjmowania kreatyny jest wykorzystywanie fazy ładowania, tzn. przyjmowania dużych dawek związku, aby wysycić mięśnie pożądaną substancją. Coraz częściej jednak odchodzi się od tej formy suplementacji na korzyść regularnego przyjmowania mniejszej porcji suplementu diety, co również może przyczyniać się do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Powszechnie przyjmuje się, iż optymalna dawka kreatyny wynosi 1 g na 10 kg masy ciała, jednak warto pamiętać, aby stosowaną porcję preparatu zawsze dopasować do rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej i indywidualnych potrzeb organizmu.

Kreatynę można przyjmować przed treningiem, co może pozytywnie oddziaływać na wytrzymałość, siłę i wydolność organizmu, a także po zakończeniu wykonywania aktywności fizycznej, co może wspomagać regenerację mięśni i odnowę zasobów energetycznych w ustroju.



Poszukując wartościowego suplementu diety zawierającego kreatynę warto zapoznać się z ofertą marki OstroVit. Bogaty asortyment i szeroki wybór produktów sprawiają, że każdy miłośnik aktywnego trybu życia znajdzie produkt odpowiadający jego indywidualnym potrzebom i preferencjom.

Artykuł sponsorowany

Avatar użytkownika Anna Piernikarczyk
 

Cześć! Nazywam się Anna Piernikarczyk. Od 2005 roku blogujemy i wędrujemy po Polsce. Z rodzinnych wojaży przywozimy masę cudnych wspomnień i doświadczeń, którymi chętnie się z Wami dzielę. Dziś to już coś więcej, niż tylko pasja, naszą misją jest obalać mit "Cudze chwalicie, swego nie znacie"! W podróżach towarzyszy nam wysokiej jakości sprzęt fotograficzny, w zakupie którego wsparł nas sklep FotoForma.

Zapisz się do newslettera!

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!
Jeżeli chcesz wypisać się z newslettera kliknij w ten link

Komentarze

Zostaw swój komentarz

Polskie Szlaki - Inspirujące Pierniki
Copyright 2005-2024