Sokolica w Pieninach

Sokolica
4.9

Sokolica (747 m n.p.m.) to jeden z najpiękniejszych szczytów w Pieninach. Jego dominujący wierzchołek wznosi się sterczącą skałą na wysokość około 300 m ponad poziom Dunajca, który tworzy tu malowniczy, kręty przełom, po którym prowadzone są popularne spływy tratwami flisackimi, a także sportowe kajakami i pontonami. Administracyjnie Sokolica przynależy do miejscowości Krościenko nad Dunajcem.

Sosna na Sokolicy

Na szczycie Sokolicy rośnie charakterystyczna, nieforemna sosna karłowata - element rozpoznawczy tej góry i symbol całych Pienin, choć uszkodzona kilka lat temu, nadal zachował się jej ciekawy pień z dolną gałęzią. Podziwiać stąd można fantastyczną panoramę na malownicze Pieniny i okoliczne miejscowości. W dali widać granie Tatr

Dunajec z Sokolicy

Droga Pienińska

Na szczycie Sokolicy w Pieninach stanęły metalowe barierki dla bezpieczeństwa turystów. Widać stąd pięknie biegnącą w dole Drogę Pienińską - wijącą się, popularną trasę wzdłuż Dunajca, idealną na wycieczki piesze i rowerowe, prowadząca m.in. pod Trzy Korony i do Czerwonego Klasztoru po stronie słowackiej.

Szlaki na Sokolicę

- szlak niebieski, ze Szczawnicy, około 1,5 h, na trasie szlaku znajduje się przeprawa promowa, płatna kilka złotówek, czynna od połowy kwietnia, zimą i wczesną wiosną pozostaje wejście jedynie od Krościenka. Po przepłynięciu Dunajca łódką w Szczawnicy szlak niebieski od razu pnie się stromo do góry

słynna karłowata sosna - symbol Sokolicy

- szlak zielony, z Krościenka (z Rynku), około 1 h, prowadzi pod szczyt, po czym wchodzi się na szlak niebieski wiodący ze Szczawnicy

Nasza trasa na Sokolicę

Wchodziliśmy na Sokolicę w 2018 roku. Chcieliśmy iść ze Szczawnicy, ale na szlaku z tamtej strony jest prom - łódki przewożące przez Dunajec, a te dopiero działały od 15 kwietnia, czyli od niedzieli, a my atakowaliśmy Sokolicę w sobotę. Tak więc został nam zielony szlak od strony Krościenka, który dopiero wyżej łączy się z niebieskim biegnącym od Szczawnicy. Dobrze się stało, bo tym sposobem poznaliśmy obie okolice, a szlak wiodący z Krościenka jest malowniczy i całkiem wygodny, ponoć od Szczawnicy jest stromiej.

Sokolica

Samochód zostawiliśmy przy tablicach Pienińskiego Parku Narodowego, do 20 kwietnia opłaty nie są pobierane za wstęp do Parku, więc spacerkiem ruszyliśmy, najpierw laskiem, potem nad malowniczym Dunajcem i potem już systematycznie do góry. Miejscami są drewniane barierki i schody. Od niebieskiego szlaku robi się stromiej i zaczynają się skałki, tam też zaczynają się metalowe barierki prowadzące aż na szczyt. A ten jest wspaniały. Myśleliśmy, że będziemy sami, ale nic bardziej mylnego, już na szlaku wyprzedziło nas trochę turystów. Pierwszy raz czas pokazywany na tablicach był dla mnie, szliśmy bitą godzinę, jak wskazywały tabliczki. Zawsze sporo nadrabiamy czasu, ale tym razem, będąc w ciąży, celowo wzięłam sobie to na spokojnie, tym bardziej że sapanie nie pozwoliłoby mi nawet na szybsze tempo. Na szczycie natomiast było jeszcze więcej osób. Długo wszyscy siedzieli, kontemplując widoki, jako i my. Jeszcze chyba nigdy tak długo na szczycie nie siedzieliśmy. Tak więc ludzi napływało, a mało co odchodziło i tak wszyscy wisieli na barierkach albo i za nimi. Zdjęcia i selfiki nie kończyły się, każdy z komórką, a ja nawet na 2 sprzęty, trochę aparatem, trochę komórką. No i w przerwach oczy same bez dodatkowych szkieł nie mogły się też napatrzeć 😉

Pogoda trafiła nam cudna, na szczycie byliśmy koło południa i pięknie było widać Tatry, na widok których zaniemówiliśmy 🙂 Dobrze, że plany Sokolicowe były w sobotę, bo niedziela już taka łaskawa nie była, słońce przebłyskiwało, ale cienkie chmurki zasłoniły całe niebo, tym bardziej Taterki. Ładnie też z Sokolicy było widać w dole przełom Dunajca i pełną rowerków Drogę Pienińską, a następnego dnia zrobiliśmy wymiankę, z dołu, z poziomu Dunajca patrzyliśmy na górującą skałę Sokolicy.

Informacje praktyczne

Czynne cały rok całą dobę, ale żeby dojść ze Szczawnicy, musi kursować prom, czynny tylko w sezonie. Przez cały rok dojść można z Krościenka

Noclegi w Szczawnicy

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Dunajec w Krościenku na szlaku na Sokolicę
widoki z zielonego szlaku
Trasa na Sokolicę od Krościenka

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.9 głosów: 196)
Twoja ocena
Avatar użytkownika Przemysław
Przemysław
Spore wyzwanie wejścia przy niebieskim szlaku, ale warto 🙂
Avatar użytkownika turystka
turystka

Kolejne piękne miejsce zaliczając trzy korony z 4 letnim synkiem,pokonaliśmy trasę również na sokolice,widoki dech zapierające

ryko koszarski

Wspaniałe widoki ze szczytu.Dunajec w dole.