Odwołany lot - co robić
Odwołanie lotu może skutecznie pokrzyżować plany wakacyjne lub biznesowe. Niestety, taka sytuacja często wynika z zaniedbań ze strony linii lotniczych. Warto wiedzieć, że w przypadku odwołania lotu z winy przewoźnika przysługuje pasażerowi wysokie odszkodowanie.
Odwołanie lotu? Pamiętaj o swoich prawach!
Podstawą prawną dochodzenia odszkodowania za odwołany lot są przepisy prawa cywilnego oraz unijne. Odszkodowanie za odwołany lot opiera się na Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004, które określa zasady odpowiedzialności przewoźników za odwołane, przyspieszone lub opóźnione loty, a także za odmowę wejścia na pokład wynikającą z nadmiernej rezerwacji miejsc.
Wysokość odszkodowania zależy od trasy lotu. Przykładowo, w przypadku lotów wewnątrz UE o długości trasy przekraczającej 1500 km pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 400 euro. Kalkulacja będzie prezentować się więc następująco:
- €250 na pasażera - do 1500 km
- €400 na pasażera - od 1500 km w obrębie UE
- €400 na pasażera - od 1500 km do 3500 km
- €600 na pasażera - powyżej 3500 km
Komu należy się odszkodowanie za odwołany lot?
Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje przede wszystkim w sytuacji, gdy przyczyną odwołania jest zaniedbanie linii lotniczych, a nie spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. To oznacza, że złe warunki pogodowe czy strajk personelu, zwalniają przewoźnika lotniczego z tej odpowiedzialności. Poza tym pasażerowie mają prawo do roszczeń, jeśli zostali poinformowani o odwołaniu lotu krócej niż 14 dni przed planowaną datą.
Niezależnie od przyczyny odwołania lotu, linie lotnicze spoza UE i unijne mają obowiązki wobec pasażerów i są zobowiązane do podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Należą do nich:
- Informowanie pasażerów o odwołaniu lotu na lotnisku.
- Zapewnienie możliwości kontaktu telefonicznego lub mailowego.
- Organizacja alternatywnego lotu w możliwie krótkim terminie.
- Zapewnienie wyżywienia, noclegu i transportu między lotniskiem a hotelem.
Co zrobić w przypadku odwołania lotu?
Pasażerowie, którzy dowiadują się o odwołaniu lotu, powinni poznać przyczynę tej sytuacji. Dobrą praktyką jest zbieranie wszystkich dokumentów stanowiących dowody oraz paragonów potwierdzających poniesione koszty dodatkowe. Pod żadnym pozorem nie wolno podpisywać jakichkolwiek formularzy bez zrozumienia konsekwencji.
Dokumenty potrzebne do wniosku o odszkodowanie to numer lotu, nazwy lotnisk oraz jeden z dokumentów podróży. Może to być karta pokładowa, bilet lub potwierdzenie rezerwacji online. O całej procedurze można przeczytać też na https://aircashback.com/odszkodowanie-za-odwolany-lot.
W przypadku odwołanych lotów czarterowych pasażerom przysługuje odszkodowanie, podobnie jak jest zobowiązana w wyniku odwołania lotu linia regularna. Przewoźnicy muszą zapewnić bilet na alternatywny lot oraz odpowiednie warunki oczekiwania.
Jak postępować po odwołaniu lotu?
Unieważnienie przelotu może wprowadzić wiele niedogodności dla podróżujących. W takiej sytuacji ważne jest zachowanie spokoju. Jeśli przyczyna odwołania lotu leży po stronie linii lotniczej, powinna zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę. Ponadto pasażer ma kilka praw związanych z unieważnieniem lotu. Może na przykład zdecydować się na rezygnację z podróży i zażądać zwrotu całkowitego kosztu biletu. Istotne jest również to, że jeśli podróż obejmuje przesiadkę, a lot zostaje unieważniony po części podróży, przewoźnik powinien zwrócić pasażerowi wszystkie poniesione koszty oraz zapewnić bezpłatny powrót do miejsca początkowego.
Rezygnacja z podróży to jedna z opcji. W przypadku unieważnienia lotu przewoźnik powinien przede wszystkim zapewnić pasażerom alternatywny lot. Warto jednak pamiętać, że wybierając tę opcję, pasażer traci prawo do zwrotu kosztów biletu.
Dodatkowo pasażer poszkodowany przez unieważniony lot może ubiegać się o odszkodowanie w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej. To dlatego koniecznie trzeba mieć całą dokumentację i informacje ułatwiające późniejsze uzyskanie rekompensaty.
Odszkodowanie za odwołany lot
W przypadku unieważnienia lotu pasażer ma prawo do odszkodowania oraz pomocy ze strony przewoźnika. Prawa pasażerów zostały uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004. Przepisy tego rozporządzenia są bezpośrednio stosowane na terenie całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że prawo do odszkodowania dotyczy nie tylko lotów odbywających się w Europie. Pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za unieważniony lot w przypadku, gdy:
- lot był w całości realizowany na terenie UE,
- lot zaczynał się na terenie UE,
- lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii – pod warunkiem że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.
Odwołany lub opóźniony lot to problem. Jeśli linie lotnicze nie wypełniły swoich obowiązków, można skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w dochodzeniu odszkodowań lotniczych. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszenia roszczenia dostępny na ich stronie internetowej, a specjaliści zajmą się resztą. Posiadanie dokumentów oraz skuteczna komunikacja z linią lotniczą są najważniejsze przy ubieganiu się o odszkodowanie za odwołany lot.
Artykuł sponsorowany