Był sobie człowiek … Śladami Bobolusa Jurajskiego

Ze znaczkiem PSz na plecaku, wyruszyliśmy na wędrówkę. , Danuta

Najbardziej przystępne szlaki biegnące przez krajobrazy Jury Krakowsko Częstochowskiej – znane są większości Krajtroterów PSz. Okazuje się jednak, że można jeszcze znaleźć tam miejsca mało popularne, ba nawet takie o których niewiele osób wie.

Jadąc do Mirowa, nie wiedziałam jeszcze o atrakcji jaką zobaczę.

ruiny zamku w Mirowie, Danuta

Ale po kolei.

Koniec października, niebo błękitne -zapowiada się ładna pogoda .

, Danuta

Bezpłatny parking niedaleko ruin zamku w Mirowie prawie pusty/!/. Ze znaczkiem PSz na plecaku, wyruszyliśmy na wędrówkę.

W tym roku nie byłam jeszcze w Mirowie i zaraz na początku dostrzegłam pewne zmiany. A mianowicie ruiny w zamku, niedostępne są do bliższego spenetrowania. Trwają tam prace zabezpieczające, widać nawet nowe fragmenty muru. Wejście na dziedziniec wewnętrzny zostało skutecznie zabezpieczone. Znaczy, że coś się dzieje!

prace zabezpieczające, widać nawet nowe fragmenty muru, Danuta
Poszliśmy dalej wybierając najbardziej popularną ścieżkę tzw. Bobolicko- Mirowską Grzędę skalną, Danuta
, Danuta

Poszliśmy dalej wybierając najbardziej popularną ścieżkę tzw. Bobolicko- Mirowską Grzędę skalną. Malownicze widoki towarzyszyły nam na całej trasie. Po drodze oglądaliśmy też dojrzewające jesienią owoce dzikiej róży, wybarwione owoce jałowca, czy ciemnofioletowe owoce tarniny- popularne tarki. Te ostatnie- nawet trochę podjadaliśmy prosto z krzaków :-) Po około pół godzinie można było dotrzeć do zamku w Bobolicach. Nam zajęło to znacznie więcej czasu zważywszy na postoje.

Odbudowany zamek w Bobolicach wyłonił się jak na prawdziwą warownię przystało. Wysoki, smukły, wspaniale prezentował się w otoczeniu jurajskich lasów.

ruiny zamku w Mirowie, Danuta

Po raz pierwszy zajrzałam do nowo wybudowanej stylowej karczmy. Przyznam jednak, ze ani wystrój ani ceny nie zachęciły mnie do tego aby zagościć tam na dłużej.

Drogę powrotną postanowiliśmy urozmaicić idąc ścieżką u podnóża wzgórz – wśród lasu. Leśna droga jest chyba najmniej uczęszczana, ale bardzo malownicza. Poprowadziła na do Jaskini Stajnia.

, Danuta

Z tablicy informacyjnej przed jej wejściem dowiedzieliśmy się, że polscy archeolodzy znaleźli tutaj pierwsze w Polsce szczątki neandertalczyka. Dokładniej trzy zęby trzonowe - najstarsze ludzkie szczątki kiedykolwiek odkryte na terenie naszego kraju.

Dowiedziono, bo analiza szczątków kości na to wskazuje , że ich właściciel był mężczyzną. Nazwa Bobolus nadana została przez dzieci właściciela terenu na którym jest jaskinia- Jarosława Laseckiego.

owoce dzikiej róży na krzakach, Danuta
... dojrzałe owoce jałowca ..., Danuta

W jaskini odkryto również bogate ślady osadnictwa neandertalskiego. Niezwykłe ilości narzędzi krzemiennych, a także wyroby z poroża renifera - m.in. rogowy młotek.

, Danuta

Sama Jaskinia jest niewielka . Właściwie można by ją określić jako większa wnęka. Zasłynęła po odkryciu w niej szczątków neandertalczyka. I to nie tylko na skalę krajową, ale i ogólnoświatową.

Powędrowaliśmy dalej. Skałki oblegane przez wspinaczy mają swoje nazwy: Grzęda, Studnisko, Turnia Kukuczki … tylko dla orłów!

owoce terniny, Danuta

Przy niektórych z nich było naprawdę tłoczno! Widać, że skałki cieszą się tu ogromną popularnością i są mekką miłośników tego sportu. Podziwiając różne formy skalne dotarliśmy do Mirowa i pięknie oświetlonych zachodzącym słońcem ruin.

I niby znamy te okolice jak własną kieszeń, a zobaczyliśmy miejsca atrakcyjne i dotąd przez nas nieznane. W planach jest budowa multimedialnego muzeum Bobolusa Jurajskiego. Prezentowane tam będą informacje o życiu i zwyczajach neandertalczyka. I to będzie kolejna jurajska atrakcja.

w oddali zamek w Bobolicach, Danuta
ciemnofioletowe owoce tarniny- popularne tarki, Danuta

karczma w Bobolicach, Danuta
zamku w Bobolicach pilnują duchy ... i nie tylko :-), Danuta
Drogę powrotną postanowiliśmy urozmaicić idąc ścieżką u podnóża wzgórz – wśród lasu, Danuta
przedstawiam Bobolusa Jurajskiego. Miły gość!, Danuta
wejście do Jaskini Stajnia, Danuta
tablica informacyjna przed wejściem do Jaskini Stajnia, Danuta
plansza- tak przebiegała ścieżka opodal Jaskini Stajnia, Danuta
wnętrze Jaskini Stajnia, Danuta
... i widok z wnętrza Jaskini na jurajskie lasy, Danuta
Przed wejściem do Jaskini znajduje się niewielkie, dzikie miejsce na biwak, a wokół sporo ścianek wspinaczkowych., Danuta
ścieżką u podnóża skałek ..., Danuta
że skałki cieszą się tu ogromną popularnością i są mekką miłośników tego sportu, Danuta
Skałki oblegane przez wspinaczy mają swoje nazwy: Grzęda, Studnisko, Turnia Kukuczki … tylko dla orłów!, Danuta
dotarliśmy do Mirowa i pięknie oświetlonych zachodzącym słońcem ruin., Danuta
2014-10-26

04 grudzień 2014 08:50

Dziękuję za odwiedziny i miłe komentarze. Jura- niby ciągle taka sama, a jednak cały czas coś się  tam zmienia. Dla mnie- znalezisko Bobolusa było nowością. A utworzone w przyszłości Muzeum Multimedialne bedzie dodatkową i chyba jedną z nielicznych takich w Polsce- atrakcją.

Pozdrawiam serdecznie :-)

04 grudzień 2014 08:18

No no multimedialne muzeum ciekawie się zapowiada... Myślę, że na Jurze każdy znajdzie coś dla siebie. Najbardziej znane oczywiście są zamki (hmm tzn ruiny) ale z pewnością i ciekawe skały i jaskinie mogą zainteresować.

03 grudzień 2014 10:35

[cytuj autor=' Danusia'][cytuj autor=' Marcin_Henioo'][cytuj autor=' Danusia']Piękne zdjęcia i widoki,piękna Jura:-) Dla mnie to nowinki,bo nie znam ani miejscowści Mirów,ani Bobolic,więc z przyjemnością je obejrzałam i poczytałam o wycieczce Grzędą. I o Bobulusie dobrze wiedzieć:-) [/cytuj] Niemożliwe! Byłem gdzieś, gdzie nie była Danusia ;-) Danusiu, to taki żart (czy też suchar, jak to mówi teraz młodzież). Ostatnio edytowany: 2014-12-02 13:58[/cytuj] No widzisz Marcinie-Heniu:-)...nie byłam:-) Na Jurze zaliczyłam tylko podstawowe miejsca czyli Pieskową Skałę i Ogrodzieniec:-) Jaki żal...( jak mówi młodzież;-)) [/cytuj]

:-)

PS. Dopiero teraz przeczytałem relację z tej wycieczki. Zgadzam się z tym, że w restauracji przy zamku w Bobolicach ceny są zbójeckie...

03 grudzień 2014 08:55

02 grudzień 2014 19:37

My takie szlaki nazywamy klasykami piękne miejsca ,  fajny szlak , byliśmy widzieliśmy ale fajnie zobaczyć te miejsca znowu pozdrawiamy

02 grudzień 2014 14:01

Nie bądź taki ostry dla siebie 🙂
Jak ja bym miała się mierzyć z Wami na północy, to cienko bym wypadła 🙂

02 grudzień 2014 13:58

Niemożliwe! Byłem gdzieś, gdzie nie była Danusia ;-)

Danusiu, to taki żart (czy też suchar, jak to mówi teraz młodzież).

Ostatnio edytowany: 2014-12-02 13:58

02 grudzień 2014 12:15

02 grudzień 2014 10:55

Tak, to obecnie jedno z ulubionych miejsc turystow na Jurze, odcinek między Bobolicami i Mirowem, a że są trzy trasy dostepne, to każdy którąś podąża, pieszo asfaltem to chyba niezbyt fajny pomysł 🙂 Ale spacerek Grzędą to już inna sprawa

02 grudzień 2014 10:53

Bobolice i Mirów  po prostu PIĘKNA JURA.

Co do ścieżki to jest mi znana i sam szlak (ścieżka) i sama jaskinia była penetrowana przez zemnie.  O jaskini (grocie) chyba pisała Mokunka. Po wydeptaniach widać ze często turyści z niej korzystają a nie tylko z drogi asfaltowej łączącej Bobolice i Mirów

01 grudzień 2014 22:05

Jura jest piękna. Ciekawa atrakcja powstaje.

01 grudzień 2014 20:47

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Pięknie Danuto, o Bobolusie już słyszałam, nawet pisałam do książki, ale tak długo trwa druk, że chyba już wszystko będzie nieaktualne 😢  [/cytuj]

Spokojnie Aniu! Jak książka zostanie wydana, to z ciekawością przeczytam w niej również o Bobolusie.

Dla mnie jest on kolejnym tegorocznym odkryciem i nowościa.