Chojnice, Marcin_Henioo

Chojnice i Człuchów, czyli megapozytywne zaskoczenie i delikatne rozczarowanie

miejska, łatwa, rodzinna, tania
2018-08-04
2020-01-08 21:20:55
Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów

W roku 2018 z uwagi na sprawy zawodowe, nie mogliśmy pozwolić sobie na jakieś dalsze wyjazdy wakacyjne. W związku z tym, postanowiliśmy pojeździć sobie wakacyjnie „wkoło komina”. Czyli do miejsc najczęściej bardzo blisko nas, a nigdy przez nas nie odwiedzonych.

Tym razem wyjechaliśmy na weekend do Chojnic, Człuchowa, Bytowa i Kościerzyny. Pierwszy dzień weekendu to Chojnice i na koniec Człuchów.

Chojnice

Chojnice. Miasto tyle razy przez nas omijane, może nie szerokim łukiem, ale jednak. Miasto, które nas megapozytywnie zaskoczyło! Tak jak Brodnica, Jarosław czy Sandomierz.

Ale po kolei. W Chojnicach widzieliśmy praktycznie wszystko to, co warte zobaczenia:

- Rynek z pięknym neogotyckim Ratuszem i fontanną nawiązującą do klasycyzmu,

- Bazylikę pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela z XIV w.,

- Barokowe kolegium pojezuickie z kościołem Zwiastowania NMP z XVIII w.,

- Średniowieczne mury miejskie z bramami: Wronią, Szewską, Kurzą Stopą i Człuchowską,

- budynek Starostwa,

- spichlerze przy ulicy Krótkiej,

- wieżę ciśnień,

- oraz pomnik tura, naturalnej wielkości, który stoi przy bramie Człuchowskiej.

Chojnice

Ten ostatni został wykonany ze złomowanych części samochodowych. Autorem dzieła jest Jarosław Urbański, rzeźbiarz pochodzący z Chojnic. Jego tur szybko stał się jednym z symboli miasta i bohaterem wielu pamiątkowych zdjęć z Chojnic. Jak można się domyślić, tur został tu postawiony z uwagi na to, iż zwierzę to znajduje się w herbie miasta.

Szczerze mówiąc, nie wiadomo która z atrakcji wymienionych powyżej podobała nam się najbardziej, gdyż – podkreślam raz jeszcze – Chojnice zaskoczyły nas bardzo pozytywnie, i wiele z nich wydały nam się czymś wartym zobaczenia. Niestety, czasu nie wystarczyło na zwiedzenie muzeum. Ale czas był na dobrą obiadokolację za to.

Z Chojnic pojechaliśmy do Człuchowa, gdzie mieliśmy nocleg w fajnym hoteliku. Jak ktoś chciałby namiary, mogę dać w wiadomości prywatnej. Po rozpakowaniu się, udaliśmy się na zamek. Jest to najlepsza atrakcja tego miasta. Jest w nim dużo do zwiedzania, fajne miejsce krótko mówiąc. Polecam. Kilka słów na temat zamku (za wikipedią): zamek człuchowski – zamek krzyżacki, drugi po Malborku pod względem wielkości zamek Zakonu. Był najtrudniejszym do zdobycia obiektem na Pomorzu, był również siedzibą komtura i konwentu krzyżackiego. Rezydował w nim Ulrich von Jungingen i Konrad von Wallenrode.

Do dziś przetrwały fragmenty murów obronnych i wieża główna. Od 2008 r. na zamku trwają prace archeologiczne prowadzone przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie prac odsłonięto dziedziniec i piwnice dawnych skrzydeł Zamku Wysokiego. Odnaleziono 200 tysięcy eksponatów w tym bullę papieża Grzegorza XI i srebrne monety z połowy XVII wieku. W latach 2014-2015 przeprowadzono adaptację budynku na potrzeby muzeum. W ramach prac zaadaptowano dodatkowe kondygnacje dawnego kościoła ewangelickiego, przebudowano i zagospodarowano wieżę, dziedziniec bramny i dziedziniec zamkowy. W celu udostępnienia obiektu osobom niepełnosprawnym zainstalowano windy. Przebudowany zamek stał się siedzibą Muzeum Regionalnego. Dodam tylko jeszcze, że z wieży zamkowej rozciąga się piękny widok na miasto i okolice, warto tam wejść.

Z zamku udaliśmy się już „na miasto”, ale przyznam szczerze, że nie umniejszając niż Człuchowowi, daleko mu do Chojnic… Człuchów słynie z corocznego Boogie Festivalu, który odbywa się latem.

Po zjedzeniu kolacji na mieście, wróciliśmy już o zmierzchu na nasz nocleg.

Chojnice

Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Chojnice Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów Człuchów