Kilka chwil w Braniewie i obserwatorium astronomiczne dla astronomów

Braniewo, Joanna

Z Fromborka do Braniewa przysłowiowy „rzut beretem”, więc ostatniego dnia urlopu właśnie tam skierowaliśmy swoje kroki, a dokładniej koła samochodu.

Zatrzymujemy się przy bazylice św. Katarzyny. Dzieci od razu wsiąkają w odbywający się obok festyn rodzinny. Do kościoła wchodzę sama i dzięki temu mam chwilę na refleksję i modlitwę, ale też na przeczytanie krótkiej historii świątyni umieszczonej w przedsionku.

bazylika św. Katarzyny, Joanna

Po wyjściu zwracam uwagę na figurę bł. Reginy Protmann – patronki Braniewa. Nieco dalej widać basztę będącą zapewne częścią dawnych murów obronnych. Następnie przechodzę przy skwerku, na którym umieszczono kolorowe kule różnej wielkości mające przedstawiać układ słoneczny. Dochodzę do amfiteatru, którego scena umieszczona jest na wodzie. Obok pływają kaczki i tryskają wodą fontanny. Ciekawie to wygląda. Przechodzę obok dawnych murów miejskich i wracam do kościoła św. Katarzyny.

Wyciągam resztę rodziny na spacer, żeby pokazać to co sama przed chwilą zobaczyłam i wracamy do Fromborka.

wnętrze bazyliki św. Katarzyny, Joanna

Po południu idziemy do obserwatorium astronomicznego położonego ok. 2 km od Fromborka. Obserwatorium znajduje się na najwyższym wzniesieniu w okolicy w takiej odległości od miasta, żeby światła nie przeszkadzały w obserwacji nieba. W niektóre wieczory przy dobrej pogodzie można podobno załapać się na takie obserwacje. W biały dzień zwiedza się z przewodnikiem tylko przyrządy służące do obserwacji.

Niestety nasza mała gaduła uparcie próbuje przegadać przewodniczkę i przeszkadza, więc jesteśmy zmuszeni odłączyć się od grupy i wycofać ze zwiedzania. Może to i dobrze, bo widzę, że syn też zaczynał się już nudzić. Ja sama mam nieodparte wrażenie, że nie trafiliśmy na zwiedzanie dla turystów tylko na wykład dla studentów astronomii. Ciekawe czy na zakończenie wycieczki jest przewidziany egzamin? Przyznaję, że na astronomii raczej się nie znam i wolałabym bardziej przystępny sposób mówienia.

Na szczęście przy wyjściu zatrzymuje nas inna pani, przemiła i rozumiejąca, że jesteśmy z dziećmi. Otwiera kilka budynków położonych najbliżej wejścia (musi wrócić do kasy/informacji w przypadku pojawienia się nowych turystów), pokazuje umieszczone w nich przyrządy i trochę o nich opowiada. Pozwala popatrzeć przez teleskop na latarnię morską w Krynicy Morskiej. Dzieci są zadowolone, a ja razem z nimi. Spacerujemy jeszcze chwilę sami po terenie obserwatorium i z lekko mieszanymi uczuciami wracamy na nocleg.

baszta, Joanna
kule tworzące układ słoneczny, Joanna
park, w głębi widać amfiteatr, Joanna
fontanny i mury miejskie, Joanna
scena na wodzie, Joanna
, Joanna
tablica poświęcona pomysłodawcy utworzenia amfiteatru, Joanna
park i mury miejskie, Joanna
zapamiętamy Frombork nawet bez pamiątek, Joanna
2017-08-25

06 styczeń 2018 19:39

Tak,niektórzy przewodnicy nie potrafią dostosować sposobu opowiadania do wieku odbiorcy. Niestety,szkoda. Ale spacer po Braniewie udany.

05 styczeń 2018 08:24

Ciekawe wrażenia i ładne miasteczko 🙂 To prawda, że w niektórych miejscach jeszcze turystyka taka trochę sztywna jest, dla dzieci nie do przejścia i dla rodziców nie zawsze zachwycająca. Ale mocno się to już u nas zmienia 🙂

04 styczeń 2018 22:03

Mam na świeżo w pamięci, byliśmy tam w tym roku, i wstrząsnęła nami historia katedry, na zdjecich widzieliśmy, jak została zniszczona w czasie wojny.

Później podzielę się na PSz moimi wspomnieniami i zdjęciami ;-)

04 styczeń 2018 17:23

Mniej znana miejscowość niż Frombork ale  bardzo ciekawa.Taki kiosk w szarym polu też mi się podoba.

02 styczeń 2018 09:31

Nie wiedziałam, że Braniewo jest takie ciekawe, dzięki za pokazanie. A już ten kiosk to prawdziwa rewelacja!

01 styczeń 2018 22:17

Ten kiosk, a może raczej były kiosk służy pewnie jako jakaś wiata albo szopa na narzędzia, bo stoi w szczerym polu, ale szyld pozostał i robi wrażenie.

01 styczeń 2018 22:03

[cytuj autor='allie']Braniewo wygląda bardzo sympatycznie, obserwatorium ciekawie, ale i tak przebojem jest kiosk z pamiątkami 😉[/cytuj]

hihihi, kiosk z pamiątkami czyli to "co tygrysy lubią najbardziej". Szkoda, ze nigdy w Braniewnie nie byłam. Dzięki Twojej wycieczce już trochę poznałam to miasto 🙂

Natomiast kule przedstawiające układ słoneczny , na sporej przestrzeni rozmieszczone widziałam w Tarnowie , tam jest to też na skwerze, tyle , ze w postaci takie udziwnionej nieco, futurystycznej fonntanny. (Jest na PSz moja wycieczka, z Tarnowa, w której to opisałam). Ot -skojarzenie.

Edytowano: 2018-01-01 22:06:18

01 styczeń 2018 19:58

Fajna wycieczka i ładne miejsca.

No przy dzieciach, to trzeba się liczyć z zmianami planów, coś tam już o tym wiem ;-)

01 styczeń 2018 19:36

Fakt - atrakcja sama w sobie🙂