Mazurska Kraina - Ełk i okolice

Zamek Krzyżacki, Ewa Rylska

Ełk – położony jest na Pojezierzu Ełckim, będącym częścią Pojezierza Mazurskiego. Miasto leży nad Jeziorem Ełckim, Jeziorem Sunowo i rzeką Ełk. Znajduje się na terenie Zielonych Płuc Polski. Główny ośrodek edukacyjny, gospodarczy i turystyczny regionu.

W piątkowe południe docieramy do przepięknie położonej miejscowości Ełk. oczątkowo szukamy noclegu i wybieramy Hotel Horeka znajdujący się nad samym jeziorem (cudowny widok z okna).

, Ewa Rylska

Ceny w miare przystepne,wiec jestesmy zadowoleni.

Wieczorem, gdy zrobiło się nieco chłodniej i upal nie dawał się we znaki poszliśmy do Zamku Krzyżackiego znajdującego się na wyspie na Jeziorze Ełckim. Można dostac sie tam przechodząc przez niebieski most, który "łączy miasto z wyspą".

Nastepnie wybralismy sie na spacer promenada wzdłuż jeziora. Znajduje sie tu wiele lokali, pubów, ławeczek, stolików. Natrafilismy nawet na specjalny stół z drewna do gry w szachy🙂

Przy promenadzie znajduje sie też wiele drewnianych figurek/posągów wyrzeźbionych przez ludowych artystów. Dodają one uroku i idealnie wyglądaja na tle jeziora o zachodzie słońca.
Idąc dalej doszliśmy na Plac Jana Pawła II. Znajduje sie tu pomnik papieża Karola Wojtyły,jest to miejsce ktore odwiedził papież (odbywała sie tam msza). Przez plac przepływa rzeka Ełk, jest wiec kilka ciekawych mostków,każdy wygląda inaczej.

Drugiego dnia jedziemy przez Olecko - Gordejki -  do Giżycka.

Sobota, przedpołudnie. Docieramy do Giżycka. Początkowo szukamy Twierdzy Boyen, gdzie wcześniej znalazłam informację, iż funkcjonuje schronisko, i można sobie zanocować. Jak się okazało schronisko znajduje się w dawnym zabytkowym budynku twierdzy pochodzącej sprzed pierwszej wojny światowej. Typowy pruski budynek z wysokimi korytarzami i początkowo przywodził mi na myśl budynek dowództwa niemieckiego. Nietypowa i zabytkowa budowla, więc zostajemy! Ponieważ kupując nocleg otrzymujesz prawo bezpłatnego wstępu do muzeum i twierdzy, skorzystaliśmy z okazji, aby ją zobaczyć. Poszliśmy do muzeum. Już tutaj okazało się, że budynek, w którym jesteśmy był dawnym szpitalem, zdjęcia pochodzące z 1912 roku pokazywały go dokładnie takim, jakim jest dzisiaj. Sama Twierdza Boyen przeszła moje oczekiwania. Potężna fortyfikacja w Giżycku o powierzchni 1 km kwadratowego, z typowymi umocnieniami ziemskimi, tunelami i korytarzami. Na samym początku wywołało to skojarzenia z francuską linią Maginota, ale tą budowlę rozpoczęto już w 1844 roku. Na dosyć dużym obszarze wybudowano fortyfikację obronną składającą się z 6 bastionów i szańców. Można bez problemu wejść do większości podziemnych budowli, w niektórych miejscach powstają schody, aby ułatwić dotarcie do nich. Większość pomieszczeń jest dobrze zachowana wewnątrz. Praktycznie bez pomocy latarki można zobaczyć całą fortyfikację wybudowaną w lesie. Szczególnie dobrze zachowały się kopuły poszczególnych bastionów, które zapewne w założeniu miały chronić przed nalotami, ale także maskować budowlę.