Złoty Stok

W kopalni, Izabela
Naszą kolejną wycieczką była wizyta w Złotym Stoku. Ta z pozoru mała miejscowość posiada wiele atrakcji, które mogą umilić spędzenie wolnego czasu.

1. Rozpoczęliśmy od odwiedzin Podziemnej Trasy Turystycznej Kopalni Złota. Wejścia do kopalni odbywają się w grupach około 40-to osobowych co 15minut. Każdej grupie towarzyszy przewodnik. Wycieczka do kopalni zajmuje około 1,5h. Temperatura w środku tylko 7 stopni. Zwiedzanie rozpoczęło się od:
  • Sztolni Gertruda, gdzie po przejściu kilkudziesięciu metrów podziemnymi korytarzami spotkaliśmy "pracującego górnika", który oderwał się od swoich zajęć i w sposób zabawny zaczął opowiadać o historii kopalni i pracy górników. W tej części kopalni znajdują się: "Chodnik śmierci" pilnowany przez gnoma, Laboratorium alchemika, który opowiada o tym, jak wynalazł arszenik. Aby przejść dalej można zejść tradycyjnymi schodami lub zjechać zjeżdżalnią. W ten oto sposób docieramy do Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli. Wychodząc ze sztolni Gertruda udajemy się wraz z przewodnikiem w dalszą trasę (już po powierzchni). Mijamy niesamowite skały.
  • Wchodzimy do następnej części kopalni: Sztolni Czarnej, niesamowitą atrakcją jest tutaj podziemny wodospad, który można obejrzeć schodząc schodami kilka pięter w dół. Dalej idziemy gęsiego po starych torach i docieramy do miejsca, w którym podjedzie po nas kolejka kopalniana i wywiezie na powierzchnię.
  • Dodatkowymi atrakcjami jest możliwość płukania złota, wybijania monet, odlewania "złotych" sztabek czy produkcja papieru czerpanego.
2. Kolejna atrakcją Złotego Stoku jest wystawa minerałów, bilet wstępu do kopalni upoważnia do bezpłatnego obejrzenia wystawy.

3. Dużą atrakcją jest podziemny spływ łodzią - jednak nie udało nam się na niego załapać - 150osób dziennie może kupić bilet na spływ. Najlepiej wczesniej zarezerwować bilet.

4. W niedalekiej odległości od Kopalni Złota znajduje się równiez Leśny Park Przygody - Skalisko. W którym po krótkim szkoleniu i specjalnym zabezpieczeniu jest możliwość przejścia ścieżek po drzewach o różnej trudności oraz zjazdy. Przejście całej trasy zajęło nam około 2,5h. I pod koniec spotkał nas deszcz, więc wracaliśmy troszkę przemoczeni.

5. Wracając do domu przejechaliśmy przez Bardo Śląskie i odwiedziliśmy tamtejsze Sanktuarium.

Tak minął cały dzień w Złotym Stoku:) Zresztą bardzo mile zapamiętany.
Stare wejście do Sztolni Czarnej(zakratowane), Izabela
Skały między sztolniami, Izabela
2008-08-15

12 listopad 2009 09:21
Również zwiedzałam kopalnie. Świetne miejsce.

Rzeczywiście Dorotko rewelacyjne miejsce na wycieczkę z dziećmi. Ja nie miałam okazji płynąć spływem, gdyż jak przyjechaliśmy tam na godzinę 15.00 to nie było już wolnych miejsc. Podobno już rano się tam rezerwuje na spływy popołudniowe. Więc radzę wcześniej zadzwonić i się upewnić. Bardzo żałuję tego spływu.

Oprócz tego jest wiele atrakcji dla dzieci np. płukanie złota. Ale też wcześniej lepiej się dowiedzieć bo to się dodatkowo wykupuje.
30 styczeń 2009 20:32
Bardzo interesujące miejsce. Z tego co piszesz wnioskuję, że idealne miejsce na wycieczkę z dziećmi. Szczególnie nęcący jest dla mnie ten podziemny spływ :-)