, paweł rosiński

Biebrzański Park Narodowy - Carska Droga

2016-05-13
2016-05-16 11:45:20
paweł rosiński Krajtroter 5342 kilometrów

Carska Droga - niegdyś strategiczna droga łącząca rosyjskie twierdze (Łomża, Osowiec, Grodno), jej najciekawszy fragment to  33 km droga biegnąca  wśród biebrzańskich bagien od Strekowej Góry do Twierdzy Osowiec.

Strękowa Góra > Osowiec > ścieżki edukacyjne - Grobla Honczarowska > Barwik > Długa Luka

Relację z majowego wypadu na Mazury sprowadzę do opisu ścieżek edukacyjnych usytuowanych przy t.z.w Carskiej Drodze biegnącej pośród biebrzańskich bagien!. Jest to niewątpliwie olbrzymia atrakcja dla miłośników natury nie wspominając o ornitologach, przyrodnikach i fotografikach, mnogość gniazdującego ptactwa oraz fauny i flory jest ogromna, po dokładne opisy wysyłam do internetu!. Obecnie droga ta została wyremontowana za środki unijne, wytyczono szlak rowerowy, kilka miejsc postojowych, tablice informacyjne. Trasa w otulinie parku narodowego jest atrakcyjna przyrodniczo ze względu na brak zabudowy, billboardów, śladów obecności człowieka, znikomy ruch turystyczny i różnorodność krajobrazów. Pierwszy przystanek "Długa Luka" - tuż przy drodze, 400 metrowa drewniana kładka wprowadza nas w głąb największego na Bagnach Biebrzańskich kompleksu torfowisk niskich, przed nami około 10 km przestrzeńi łąk bagiennych, duże szanse na zobaczenie nawet za dnia żerujących łosi!, i rzadkich okazów ptactwa. Kilkaset metrów dalej wysoka wieża widokowa z miejsce postojowym z której rozciąga się rozległa panorama Bagna Ławki. Drugi przystanek - "Grobla Honczarowska", jest to ścieżka przyrodnicza (znaki zielone) o długości 3,5 km z 6 przystankami, powrót ta samą trasą. Możemy zobaczyć efekty prac bobrów, spotkać wiele gatunków motyli i na końcu dochodzimy do łąk turzycowych na których leżą snopki zesłorocznego siana ułożone w kopce. Od pewnego czasu organizowane sa sianokosy (nawet mistrzostwa) na tych bagiennych łąkach w celu zapobieżenia degradacji traw bagiennych poprzez rozrost trzcin i kęp drzewnych, takie koszenie odbywało się dawniej corocznie. Jest oczywiście również wieża, i niedaleko "batalionowa łąka" z ptakami odbywajacymi tu gody i zarazem będącymi symbolem biebrzańskiego parku. Trzeci przystanek - "Barwik" długośc ścieżki około 10 km, z drogi piaskową drogą leśną kilkaset metrów do parkingu, tam zostawiamy samochód i ruszamy 2,5km czarnym szlakiem, groblą usypaną na torfowisku. Kilka przystanków tematycznym z opisowymi tablicami, mijamy najbardziej oblegane miejsce przez przyrodników - "Bekasy" - odbywają się tutaj gody samców. Ścieżkę tę wieńczy najwyższa wieża widokowa na bagnach z której rozciąga się bezkresny widok, lorneta niezbędna. z tego miejsca wracamy na parking bądź też idziemy dalej czerwoną ścieżką poprzez bagna i kładkę nad rzeczką do wsi Gugny (przystanek PKS), asfaltem 1 km wracamy w stronę parkingu mijając po drodze jedyną karczmę w okolicy. Ostatni nasz przystanek to ścieżka historyczno przyrodnicza biegnąca lasem wokół ruin fortu czwartego wchodzacego w skład Twierdzy Osowiec, miejsce postojowe przy drodze, długość ścieżki około 4 km, do zobaczenia dawna fosa z wodą (podobno są duże liny), okopy z czasów wojny, schron obserwacyjny i wysadzone resztki budowli fortecznych. Obejrzenie tych wszystkich atrakcji zajeło nam 9 godz, przebyliśmy pieszo około 20 km, niewielu turystów a jesli już to zagraniczni "zapaleńcy" i miłośnicy przyrody uzbrojeni w sprzęt fotograficzno-optyczny najwyższej klasy. Dużym plusem jest brak o tej porze komarów i meszek, dyrekcja parku wykonała sporo tablic informacyjnych co bardzo ułatwia zwiedzanie.

paweł rosiński Krajtroter 5342 kilometrów