W Jaworze

Jawor, Kościół Pokoju, Danusia

Po dłuższej przerwie wracam do opisywania moich wycieczek. Mam trochę zaległości, więc zamierzam powolutku je nadrabiać. Tym razem sięgnę pamięcią do ubiegłorocznych wakacji, kiedy to po kilkudniowym pobycie w lubuskiem, ruszyliśmy na południe kraju. Po drodze zrobiliśmy sobie dłuższy postój w dolnośląskim Jaworze. Oczywiście głównym celem było zajrzenie do Kościoła Pokoju pw. Ducha Świętego. Kościół ten powstał w XVII wieku z drewna, gliny i słomy, po podpisanym pokoju westfalskim na zakończenie wojny 30-letniej. Ogółem powstały 3 takie kościoły, z czego do dziś zachowały się dwa, jeden właśnie w Jaworze, drugi w Świdnicy. Kościół w Świdnicy mieliśmy okazję odwiedzić kilka lat temu, tym razem więc zatrzymaliśmy się w Jaworze.

Kościół robi wrażenie już na zewnątrz. Z daleka przyciąga wzrok jego szachulcowa budowa. Wewnątrz czuje się zapach drewna i niezwykły klimat tego miejsca. Zwracają uwagę liczne malowidła, piękne zdobienia i nietypowy, bo niebieski kolor belek szachulcowych. Mimo to muszę przyznać, że większe wrażenie wywarł na mnie kościół świdnicki. Być może dlatego, że widziałam go jako pierwszy i nie miałam jeszcze porównania.

Jawor, Kościół Pokoju,wejście, Danusia

Ponieważ nie samym duchem człowiek żyje, ruszyliśmy w miasto na poszukiwanie godziwej jadłodajni. Przy okazji pospacerowaliśmy po jaworskim Rynku, który zaskoczył nas swoim urokiem. Podobał mi się ładny Ratusz otoczony rzędami kamieniczek z pięknymi podcieniami  Co prawda widać, że kamieniczkom przydałby się już remont elewacji, ale potencjał jest.

No i moje zaskoczenie,a raczej rozczarowanie. Zamek w Jaworze.  Piastowski, średniowieczny zamek książęcy. Siedziba księcia Bolka I i jego następców. Wyobrażałam sobie, że ta okazała zabytkowa budowla jest odnowiona i  zaopiekowana. Tymczasem okazało się, że jest mocno podniszczona. Remonty ulic wokół zamku utrudniały dostęp, co skutecznie nas zniechęciło w dotarciu bliżej. Oglądając zamek z zewnątrz podziwiałam jego wielkość i zastanawiałam się dlaczego ta piękna budowla nie jest remontowana. Do tej pory odreastaurowano jedynie wieżę. Szkoda, byłaby to obok Kościoła Pokoju druga wielka atrakcja Jawora. Opisując tą wycieczkę z roku 2017 mam nadzieję, że być może dziś już jakieś prace zostały lub wkrótce zostaną tam zapoczątkowane.

Jawor,kaplica św. Wojciecha, Danusia
Jawor,klasztor Bernardynów, Danusia
Jawor,budynek Sądu, Danusia
Jawor, Danusia
Jawor, kościół św. Marcina, Danusia
2017-07-20

17 sierpień 2018 22:39

Piękne są Kościoły Pokoju. Jawor to ciekawe miasto. A Dolny Śląsk to fascynujący region. Swego czasu jeździłem co roku. Pociąg z i do Łodzi miał półgodzinny postój we Wrocławiu co pozwalało na spacer wokół dworca.

Edytowano: 2018-08-17 22:40:55

16 sierpień 2018 23:33

przepiękne miejsca 🙂 moje klimaty 🙂

15 sierpień 2018 08:49

Chciałam zobaczyć...w końcu nie dotarłam ale to punkt koniecznie to nadrobienia.

31 lipiec 2018 14:44

Cieszę się z Twojego powrotu. Fajne odwiedziłaś miejsce jedno z ciekawszych w naszym kraju

Zgadzam się z kol. Maciejem, piękny rejon naszego kraju oczywiiscie uwielbiam równiez bo sa piekne Pieniny czy Bieszczady ale karkonosze czy całe Sudety czy rejon Przedgórza Sudeckiego jest bardzo ciekawy i sliczny. Jest co zwiedzać.

31 lipiec 2018 01:07

Mój ulubiony region, ale w Jaworze nie byłem.

Kościół faktycznie robi wrażenie, a zamkiem niech się zajmą, bo na turystyce robi się teraz naprawdę duże pieniądze.

Edytowano: 2018-07-31 01:10:32

30 lipiec 2018 21:00

Kościół w Jaworze widziałem ale w Świdnicy jeszcze nie byłem.Jeśli chodzi o zamek to tak samo byłem troche rozczarowany.Danusiu czekamy z niecierpliwością na relacje z Twoich wycieczek.Pozdrawiam.

30 lipiec 2018 18:50

Potwierdzam kościół robi niesamowite wrażenie,

30 lipiec 2018 13:18

Super Danusiu, że wróciłaś 🙂 Czekamy na Twoje wycieczki. Podobną trasę zrobiliśmy kilka lat temu i jak kościół zrobił na mnie wielkie wrażenie, tak podobne rozczarowanie przeżyłam pod zamkiem...

30 lipiec 2018 13:00

Dobrze, że wracasz do opisywania wycieczek. Chętnie poczytam o ciekawych miejscach, a tego akurat nie znam.