W Jaworze

2017-07-20
2018-07-30 11:16:32

Po dłuższej przerwie wracam do opisywania moich wycieczek. Mam trochę zaległości, więc zamierzam powolutku je nadrabiać. Tym razem sięgnę pamięcią do ubiegłorocznych wakacji, kiedy to po kilkudniowym pobycie w lubuskiem, ruszyliśmy na południe kraju. Po drodze zrobiliśmy sobie dłuższy postój w dolnośląskim Jaworze. Oczywiście głównym celem było zajrzenie do Kościoła Pokoju pw. Ducha Świętego. Kościół ten powstał w XVII wieku z drewna, gliny i słomy, po podpisanym pokoju westfalskim na zakończenie wojny 30-letniej. Ogółem powstały 3 takie kościoły, z czego do dziś zachowały się dwa, jeden właśnie w Jaworze, drugi w Świdnicy. Kościół w Świdnicy mieliśmy okazję odwiedzić kilka lat temu, tym razem więc zatrzymaliśmy się w Jaworze.

Kościół robi wrażenie już na zewnątrz. Z daleka przyciąga wzrok jego szachulcowa budowa. Wewnątrz czuje się zapach drewna i niezwykły klimat tego miejsca. Zwracają uwagę liczne malowidła, piękne zdobienia i nietypowy, bo niebieski kolor belek szachulcowych. Mimo to muszę przyznać, że większe wrażenie wywarł na mnie kościół świdnicki. Być może dlatego, że widziałam go jako pierwszy i nie miałam jeszcze porównania.

Ponieważ nie samym duchem człowiek żyje, ruszyliśmy w miasto na poszukiwanie godziwej jadłodajni. Przy okazji pospacerowaliśmy po jaworskim Rynku, który zaskoczył nas swoim urokiem. Podobał mi się ładny Ratusz otoczony rzędami kamieniczek z pięknymi podcieniami  Co prawda widać, że kamieniczkom przydałby się już remont elewacji, ale potencjał jest.

No i moje zaskoczenie,a raczej rozczarowanie. Zamek w Jaworze.  Piastowski, średniowieczny zamek książęcy. Siedziba księcia Bolka I i jego następców. Wyobrażałam sobie, że ta okazała zabytkowa budowla jest odnowiona i  zaopiekowana. Tymczasem okazało się, że jest mocno podniszczona. Remonty ulic wokół zamku utrudniały dostęp, co skutecznie nas zniechęciło w dotarciu bliżej. Oglądając zamek z zewnątrz podziwiałam jego wielkość i zastanawiałam się dlaczego ta piękna budowla nie jest remontowana. Do tej pory odreastaurowano jedynie wieżę. Szkoda, byłaby to obok Kościoła Pokoju druga wielka atrakcja Jawora. Opisując tą wycieczkę z roku 2017 mam nadzieję, że być może dziś już jakieś prace zostały lub wkrótce zostaną tam zapoczątkowane.

2018-08-17 22:39:49

Piękne są Kościoły Pokoju. Jawor to ciekawe miasto. A Dolny Śląsk to fascynujący region. Swego czasu jeździłem co roku. Pociąg z i do Łodzi miał półgodzinny postój we Wrocławiu co pozwalało na spacer wokół dworca.

Edytowano: 2018-08-17 22:40:55

2018-08-16 23:33:43

przepiękne miejsca :) moje klimaty :)

2018-08-15 08:49:37

Chciałam zobaczyć...w końcu nie dotarłam ale to punkt koniecznie to nadrobienia.

2018-07-31 14:44:52

Cieszę się z Twojego powrotu. Fajne odwiedziłaś miejsce jedno z ciekawszych w naszym kraju

Zgadzam się z kol. Maciejem, piękny rejon naszego kraju oczywiiscie uwielbiam równiez bo sa piekne Pieniny czy Bieszczady ale karkonosze czy całe Sudety czy rejon Przedgórza Sudeckiego jest bardzo ciekawy i sliczny. Jest co zwiedzać.

2018-07-31 01:07:15

Mój ulubiony region, ale w Jaworze nie byłem.

Kościół faktycznie robi wrażenie, a zamkiem niech się zajmą, bo na turystyce robi się teraz naprawdę duże pieniądze.

Edytowano: 2018-07-31 01:10:32

2018-07-30 21:00:24

Kościół w Jaworze widziałem ale w Świdnicy jeszcze nie byłem.Jeśli chodzi o zamek to tak samo byłem troche rozczarowany.Danusiu czekamy z niecierpliwością na relacje z Twoich wycieczek.Pozdrawiam.

2018-07-30 18:50:40

Potwierdzam kościół robi niesamowite wrażenie,

2018-07-30 13:18:59

Super Danusiu, że wróciłaś :) Czekamy na Twoje wycieczki. Podobną trasę zrobiliśmy kilka lat temu i jak kościół zrobił na mnie wielkie wrażenie, tak podobne rozczarowanie przeżyłam pod zamkiem...

2018-07-30 13:00:45

Dobrze, że wracasz do opisywania wycieczek. Chętnie poczytam o ciekawych miejscach, a tego akurat nie znam.