, Joanna

2020-06-13
2020-06-18 10:40:17
Silvarium w Poczopku

Niedawno, przy okazji innej wycieczki wspomniałam, że Silvarium w Poczopku jest zamknięte do odwołania. Odwołanie właśnie nastąpiło, Silvarium się otworzyło i postanowiliśmy z tego skorzystać. Nadal zamknięta pozostaje tylko „Galeria na skraju puszcz”, czyli ekspozycja przyrodnicza w budynku, ale i bez tego atrakcji nie brakuje.

Z parkingu do siedziby Nadleśnictwa Krynki, przy której mieści się Silvarium, można dojść na kilka sposobów. My tradycyjnie wybraliśmy Tropinkę – trasę, na której przedstawiono tropy różnych zwierząt: wilka, jelenia, dzika, łosia, żubra, zająca, ale także kota domowego, psa i człowieka.

przy parkingu

Po wyjściu na otwartą przestrzeń leśnego ogrodu chciałoby się zobaczyć wszystko naraz: zegary słoneczne i poromierze, strumyki i mostki, sowy i myszołowy, stawy i znów mostki. Udało się jednak ustalić jakiś wspólny „kierunek zwiedzania”.

Miejsce jest nam dobrze znane z wyjazdów rodzinnych i wycieczek przedszkolnych dzieci, więc co chwilę odkrywaliśmy, że coś się zmieniło, coś ubyło, a coś przybyło, coś uschło, urosło albo zakwitło. Tylko głazy w parku megalitów tkwią w tych samych miejscach.

ścieżka Tropinka - pies
ścieżka Leśne drzewa
kapliczka św. Huberta i św. Eustachego - patronów leśników i myśliwych

Kamienna żaba, jeden z bardziej rozpoznawalnych punktów w Silvarium, podobno spełnia życzenia. Kiedyś syn przy tej żabie mówił, że jego życzeniem jest mieć klocki lego i siostrę. Teraz jego siostra była razem z nami przy żabie, więc chyba coś jest na rzeczy 🙂 W każdym razie trzeba uważać jakie życzenia się wypowiada…

W Silvarium jest mnóstwo roślin. Jest też trochę ptaków po przejściach, które zostały przywrócone do „stanu używalności” i znalazły tu schronienie, bo nie były już zdolne do życia w naturze. Ponadto są bociany w jak najlepszej kondycji, które po prostu mają gniazdo przed budynkiem nadleśnictwa. Wszystko jest podpisane i opisane, bo oprócz rekreacji ma służyć celom edukacyjnym.

ścieżka Tropinka - wilk

Pospacerowaliśmy, pobiegaliśmy i posiedzieliśmy. Zjedliśmy zabrane z domu kanapki i kupione na miejscu lody (punkt z lodami i pamiątkami działa). Po powrocie na parking zdziwiłam się, że był wypełniony samochodami, bo na terenie Silvarium nie czuło się dużego zagęszczenia. Spory obszar leśnego ogrodu pozwolił rozejść się w różne strony i czuć się bezpiecznie. Jedynie przy lodach było trochę więcej ludzi 🙂

martwe drzewo ścieżka Tropinka - żubr Silvarium w Poczopku Galeria na skraju puszcz wpaść do strumyka czy nie wpaść zegar słoneczny zegar słoneczny poromierz strigiforium - dom sów myszołów myszołów ptasia chata zięba sowa jarzębata płomykówka ule przy wlocie do ula nad stawem nad stawem nad stawem nad stawem hotel dla owadów kamienna żaba pliszka siwa park megalitów kamienny krąg w parku megalitów kamienna brama miejsce na piknik drewno w przekroju miejsce na piknik buty zostały gdzieś w trawie bociany w Poczopku leśne maszyny
Joanna Krajtroter 73489 kilometrów

Maciej A Krajtroter 19256 kilometrów
2020-06-23 10:39:34

[cytuj autor='Joanna'] Mieszkamy w takim przyrodniczym "trójkącie bermudzkim" miedzy Narwią, Biebrzą a Puszczą Knyszyńską, to nic dziwnego, że mamy atrakcje🙂   [/cytuj]

Do zazdraszczania :-)

2020-06-19 14:03:38

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Macie wspaniałe atrakcje przyrodnicze w swojej okolicy 🙂 Niezliczoną ilość 😉 [/cytuj]

2020-06-19 08:49:04

Macie wspaniałe atrakcje przyrodnicze w swojej okolicy 🙂 Niezliczoną ilość 😉

2020-06-19 07:35:26

[cytuj autor='allie'] Ech, jakiś czas temu mało brakowało, abym dotarła do Poczopka przy okazji pobytu w Supraślu. Szkoda, że się nie udało - widzę, że to bardzo ciekawe miejsce, bogate w przyrodnicze ciekawostki. Lubię takie wycieczki 🙂  [/cytuj]

Może następnym razem się uda 🙂

allie Krajtroter 8580 kilometrów
2020-06-18 16:14:18

MaciejW Krajtroter 5746 kilometrów
2020-06-18 12:15:24

Świetne miejsce. Szkoda, że tak daleko, ale może uda się kiedyś tam zawitać 🙂