Dalmacja -Rogoznica,Trogir,Marina,Primosten,Sibenik

2010-08-28 - 2010-09-09
2010-10-24 13:50:04
Słony Adriatyk,ostre skalne plaże,cudowne słoneczko,piękna pogoda i przesympatyczni ludzie -oto uroki Chorwacji !!!
Wyjazd nocą deszczową 27.VIII.2010 przez Czechy,Austrię(tu mała przerwa na odpoczynek),Słowenię.Nad ranem wjechaliśmy  do Chorwacji,słoneczko już świeciło,od razu poczuć można było tą różnicę między północą a południem.Około godziny 8.00 dotarliśmy do Rogoznicy,gdzie skierowaliśmy się do biura podróży,tam przewodniczka wskazała nam kilka pensjonatów,a raczej domów agroturystycznych. Udało się nam znaleźć taki z odpowiednią bliskością do plaży,dwa pokoje,kuchnia,łazienka,dwa balkony z widokiem na morze i wyspy. Pierwszy dzień postanowiliśmy spędzić na odpoczywaniu na plaży po długiej podróży.Ciepła,słona woda,kraby,muszle,ostre skały.Na szczęście w Rogoznicy są różne plaże,od skalistych,po takie z drobnym żwirkiem.Chorwackie,wczesnowrześniowe noce są nadal ciepłe, wczesnym porankiem również ,nie to co w Polsce już od sierpnia.
  TROGIR
    Niedzielę spędzamy  w średniowiecznym Trogirze ,wąskie uliczki  o bruku tak wygładzonym od milionów stóp,aż błyszczy.Mnóstwo sklepików z pamiątkami,tak samo ogrom restauracji, z których postanawiamy skorzystać ,wybraliśmy jedną z nich,zamówiliśmy zestaw mięs o egzotycznych smakach, do tego standartowo frytki i surówka,oraz na zaostrzenie apetytu winko ;) ,po obiedzie udajemy się na dalsze zwiedzanie.Można zobaczyć tu katedrę św.Wawrzyńca z XIII-XV w,ogólnie w Trogirze jest mieszanka kultur od rzymskiej po grecką,wczesnośredniowieczną i renesansową.W porcie fragmenty murów miejskich niczym średniowieczny zamek,a na wodzie współczesne piękne jachty.
  MARINA
   Kolejnym ciekawym miejscem,które zwiedziliśmy była Marina, gdzie biskupi Trogiru postawili kasztel,mający bronić przed najazdami Turków,do dziś można zobaczyć stojącą w samym sercu portu wierzę z XV wieku,która jest pozostałością kasztelu.Tuż obok dwa kamienne kościółki.Marina jest usadowiona w dolinie między górzystymi terenami,wyjętymi niczym z filmu o słynnym Apachu Vinnetou,zresztą dla tych,którzy o tym niewiedzą ,jugosłowiańsko-niemiecka seria kręcona była właśnie na terenie obecnej Chorwacji.
  ROGOZNICA
   Co jakiś czas robiliśmy sobie przerwy w zwiedzaniu i odpoczywaliśmy w Rogoznicy,na plaży , na spacerze,np do centrum mieliśmy 1,5 km,szło się najczęściej piechotą wzdłuż plaż po pieczywo,lub po przepyszne lody ( nigdy nie jadłam lepszych),lub do przepięknego portu,gdzie kotwiczyło mnóstwo niebyle jakich jachtów. Tuż przy porcie drobną ścieżką przeszliśmy do jeziora,które było wyżej niż poziom morza,zwane Dragon Eye-czyli Oko Smoka,jezioro to choć niewielkie ale za to bardzo ciekawe i niespotykane,ponieważ woda w nim jest słona.Ścieżką kierujemy się jeszcze wyżej ,po górzystych terenach,aż na sam szczyt,skąd rozpościerają się przecudowne widoki na całą Rogoźnicę i okoliczne wyspy.
   W Rogoznicy chodzilśmy często wzdłuż plaż w obie strony od naszego domu,wybraliśmy się zabranym ze sobą pontonem na jedną z bezludnych wysp,od naszego brzegu nie było daleko więc przepłyneliśmy po dwie osoby,szwagier wiosłował,a ja trzymałam siostrzeńca,siostra następnym rejsem z ekwipunkiem ;) , zawsze jakaś kolejna radocha ,bo z pobytu na "wyspie skarbów", muszelki się nazbierało oraz ciekawe kamyki . Bardzo ciekawą wędrówkę mieliśmy również przez gaje oliwne,wysokie trawy,gęste gałęzie,a drogi zero,w końcu udało się nam wydostać na polną dróżkę,potem na asfalt i do pensjonatu.Po takich wojażach śpi się bardzo smacznie ;)
   Plaże Rogoznicy są bardzo niebezpieczne zwłaszcza te skaliste, trzeba uważać na ostre zakończenia ,wiem coś już na ten temat ;),nie tylko jeżowce są tam niebezpieczeństwem. Oprócz jeżowców można spotkać bardzo dużo krabów,od maleńkich,po dorosłe osobniki, niesamowitą przygodę mieliśmy,gdy tuż obok nas na plażę przypływ wyrzucił ośmiornicę ,jak dla nas to coś niespotykanego,była wlk ok.40 cm,zdjęcie udało się zrobić,a bohater/ka szczęśliwie trafiła do morza.
  PRIMOSTEN
   Na wczasach nie można się za bardzo nudzić,kolejnym odwiedzonym przez nas miejscem było miasteczko Primosten,które kiedyś było wysepką,dziś w miejscu dawnego mostu między wyspą a lądem usypano bezpieczną drogę.Słynne jest tu czerwone wino Babic oraz okoliczne  winnice wpisane na listę UNESCO. Na szczycie wyspy stoi świątynia prawosławna,a poniżej wąskie uliczki i stare budynki wprawiają w nastrój,jakby się cofło w czasie.W porcie można się posilić w licznych tutaj knajpkach,dużym zaskoczeniem jest cena wody,1.5 l butelka to koszt 30 kun ,czyli ok 20 zł.
  SIBENIK
    Sibenik ,to ostatnie miasto jakie zwiedziliśmy przed wyjazdem do Polski.Obszar okoliczny jest bogaty w zabytki od czasów prehistorycznych,ale nam niestety brakłoby czasu,gdybyśmy chcieli wszystko zobaczyć.Królowie i książęta stawiali tu swoje rezydencje od czasów średniowiecznych,czyli od około IX wieku.Również na liście UNESCO znalazła się stojąca w Sibeniku katedra św. Jakuba budowana od 1431 do 1535.Niedaleko stoi cerkiew,a przed nią fontanna z prawdziwymi żółwiami.Nad miastem górują kościółki oraz warownie,które można zwiedzać za 20 kun,czyli ok 12 zł.Z murów można podziwiać miasto,port i niedalekie słodkie jeziora.  www.zakwaterowaniewchorwacji.pl/rogoznica/apartments-vlah/