Muszyna – na wzgórzu „Baszta”

, mokunka

Będąc w Muszynie , wśród kilku innych atrakcji turystycznych , nie sposób nie udać się na wzgórze zamkowe zwane ”Baszta”. Wzgórze niewielkie , biorąc pod uwagę okoliczne wzniesienia, liczące bowiem zaledwie 527 n.n.p.m. To wzgórze jednak na swą historię zaklętą w kamieniach dawnej warowni.Niegdyś drewnianego grodu, który w/g historyków istniał tam już w XI wieku.

W późniejszym okresie prawdopodobnie wieku XIV , ów gród przestał istnieć , a na górze Baszta powstała warownia kamienna. Była ona niesłychanie ważna, gdyż w okolicy przebiegała ówczesna granica Polski i Węgier. Kolejne wieki to zniszczenia, pożary, odbudowy i rozbudowy zamku. W XVIII wieku zamek opuszczony i splądrowany przez poszukiwaczy skarbów popadał powoli w ruinę…

, mokunka

Z zamkiem w Muszynie wiąże się wiele legend , związanych z tajnymi przejściami, ukrytym złotem. Ile w tym prawdy , trudno dziś określić. Niech pozostanie to tajemnicą ruin zamczyska, leżącego tuż nad zakolem Popradu. Z ruin warowni , w której częściowo zrekonstruowano dolny poziom , rozpościera się piękny widok nie tylko na samo miasteczko ale i na okolicę.

Mieliśmy okazję tam być w maju 2016. Pospacerowaliśmy po rynku, gdzie można napotkać Karczmę „Rzym” , nazwa wprost jak z Legendy o panu Twardowskim.

Na górę zamkowa prowadzi ścieżka. Dobrze oznakowana, z szeregiem tablic informacyjnych. Po drodze można odpocząć w drewnianych altanach, zatrzymać się przy kapliczce. Jednak podchodząc pod ruiny warowni trzeba być bardzo uważnym. Wokół sporo niezabezpieczonych wyrw w ziemi. Kamienie usuwające się spod nóg. Prowizorycznie przykryte deskami i czarną folią. Dość niebezpiecznie !

Warto zaznaczyć , iż zwiedzanie ruin zamku jest bezpłatne, w każdym razie tak było rok temu.

Po zwiedzeniu góry „Baszta” i udaliśmy się w kierunku mofety, imienia Henryka Świdzińskiego .Mofeta właściwie znajduje się na granicy dwóch niewielkich wsi Jastrzębik i Złockie w leżących w gminie Muszyna. O tym jednak postaram się napisać niebawem w kolejnej wycieczce.

2016-05-08

11 czerwiec 2017 08:13

Fajna ,lajtowa wycieczka. Niestety, Muszyny nie znam,więc tą relację będę miała na uwadze,gdy uda mi się wybrać w ten region Polski.

Edytowano: 2017-06-11 08:14:06

10 czerwiec 2017 09:23

[cytuj autor='marian.koziel@o2.pl']Piękne widoki ze wzgórza widać.W Muszynie byłem rok temu ale z braku czasu zwiedziliśmy tylko Ogród Biblijny.[/cytuj]

Witam Marianie 🙂. Krajtroterzy już tak maja , iż chcą zwiedzić duuużo więcej niż są w stanie! Toteż zawsze jest pretekst aby wracać w odwiedzone wcześniej miejsca. My w Muszynie byliśmy tylko przejazdem i zaplanowaliśmy wzgórze i mofetę, którą wkrótce opiszę. Ogrody Biblijne te z Muszyny znam tylko z opisu na PSz. Natomiast piękne ogrody Biblijne widziałam przed parlu laty w Bieszczadach w Myczkowcach, dodam, że zwiedzanie takowych było wtedy gratisowe.

09 czerwiec 2017 20:28

09 czerwiec 2017 17:55

Miło przypomnieć sobie muszynę,byliśmy tam 2 lata temu.A ogrod biblijny odwiedziłaś?

09 czerwiec 2017 07:32

Piękne miejsce, mieliśmy je okazję zwiedzać z 2 lata temu, ruinki robią wrażenie bo są położone w pięknym miejscu 🙂

09 czerwiec 2017 06:29

Jak przejeżdzałam w zeszłym roku tamtędy, również w maju, to moją uwagę z daleka zwrócił maszt z flagą...zastanawiałam się co się tam znajduje, teraz dzięki Twojej relacji już wiem:-)