Stara Kopalnia w Wałbrzychu

Stara Kopalnia w Wałbrzychu, Danusia

O Starej Kopalni w Wałbrzychu dowiedziałam się tutaj, na Polskich Szlakach, badajże z relacji Doroty i Krzysztofa. Zaintrygowało mnie to niedawno powstałe Muzeum Przemysłu i Techniki łączące w sobie przeszłość i współczesność. Powstało w dawnych obiektach Kopalni Węgla Kamiennego Julia , która zakończyła swoją działalność w 1996r. Muzealne obiekty są bardzo zadbane, absolutnie zrewitalizowane, wyposażone w nowoczesne urządzenia multimedialne ,pełne ciekawych, całkowicie „egzotycznych” dla mnie eksponatów.

Podróż w przeszłość rozpoczęła się w…nowoczesnej kawiarence Caffe Sztygarówka ,gdzie oczekiwaliśmy na przewodnika i skompletowanie grupy. Przy okazji kupiliśmy pamiątki w postaci „ szkloków-kopalnioków” w różnych smakach. A kto chciał to i sztabki złota ze złotego pociągu mógł zakupić;-) Początek wędrówki po muzeum to prezentacja górniczych żetonów którymi pracownicy kopalni dokumentowali swoje zejście i powrót ze sztolni. A potem miał miejsce prawie dwugodzinny spacer po kolejnych muzealnych obiektach dawnej kopalni : łaźnia łańcuszkowa, lampownia, kuźnia, maszynownia oraz fragment podziemnego chodnika, w którym , a jakże…zobaczyliśmy Złoty Pociąg. Złotym Pociągiem obecnie Wałbrzych stoi, jego motyw oraz złote sztabki symbolicznie pojawiają się w różnych formach w wielu miejscach np. jako ciastka, czy nadruki na koszulkach.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu, Danusia

Byłam już różnych obiektach kopalnianych, ale jakoś nigdy dotąd w kopalni węgla, w dodatku tak niedawno rewitalizowanej po zakończeniu wydobycia. Choć historia wydobycia węgla datuje się na tym terenie na ok. XVI wiek, to mnie najbardziej interesowały realia współczesnej górniczej pracy. I taki był główny tok opowiadania przewodnika, przybliżanie codziennej pracy górnika. Zdumiała mnie np. łaźnia łańcuszkowa, nie wiedziałam, że właśnie w taki sposób ( zawieszenie na łańcuchach) górnicy przechowywali , wietrzyli i suszyli swoją odzież roboczą. Również ciężar narzędzi wiertniczych wzbudził mój podziw, trzeba być krzepkim facetem, by tym ciężarem operować w skale. Ogrom i masa maszyn w maszynowni także robi wrażenie. Fajnie, że w muzeum zainstalowano wiele urządzeń multimedialnych, które ułatwiają bliższe zapoznanie się z tymi eksponatami . Hale są przygotowane nie tylko dla zwiedzających, ale i dla szkół, do prowadzenia warsztatów. W innej hali trafiliśmy na wystawę sztuki współczesnej. Na terenie kopalni z daleka widać szyb wiertniczy, na dziedzińcu ogromne elementy maszyn kopalnianych oraz pociągi i wagoniki używane niegdyś w kopalni. Uwagę zwraca wagonik wypełniony węglem. To ostatni węgiel wydobyty w kopalni Julia w dniu 29.12.1994r. Przejście podziemnym chodnikiem może nieco rozczarować, bo obejmuje bardzo krótki fragment trasy. Ale i tu pojawia się kilka podziemnych atrakcji np. figurka chłopca ciągnącego za ogon lisa, ma to związek z legenda o odkryciu węgla w tym miejscu. Pojawia się również wspomniany wcześniej Złoty Pociąg, póki co jedyne na ekranie. Są także szyny i wagoniki oraz wszechobecny chłód, jak to w kopalni.

Na koniec zwiedzania wisienka na torcie- wieża widokowa, z której widać nie tylko rozległy teren dawnej kopani, szyby i nadszybia, ale także panoramę Wałbrzycha i okolice. Naprawdę fajna sprawa. A potem jeszcze była chwila czasu na sesje fotograficzne z obiektami zgromadzonymi na dziedzińcu.

Pora była już późno-obiadowa, wiec postanowiliśmy zjeść w restauracji „ Nie bo mleczne” po rewolucjach Magdy Gessler . No i to nie był najlepszy pomysł, bo nasz GPS oszalał i prowadził nas w przedziwny sposób po centrum miasta. Kluczyliśmy tu i tam, wracaliśmy wielokrotnie w to samo miejsce, w którym hmm… nie było restauracji. Jednym słowem pogubiliśmy się, byliśmy coraz bardziej głodni i sfrustowani . Po dłuższych poszukiwaniach i pieszo, i samochodem trafiliśmy na restaurację, którą jak się okazało, mijaliśmy wiele razy. Na dodatek obiekt wcale nie był ukryty, czy przesłonięty, po prostu podjeżdżaliśmy od innej strony i nie mogliśmy go zauważyć. Na szczęście obiadek był bardzo smaczny, więc pozytywnie pokrzepieni przeszliśmy się jeszcze po centrum Wałbrzycha. Wałbrzyski Rynek zrobił na mnie zaskakująco sympatyczne wrażenie. I tym akcentem zakończyliśmy ten dzień naszej wrześniowej kanikuły.

Stara Kopalnia w Wałbrzychu,wieża widokowa, Danusia
2016-09-07

13 marzec 2017 12:49

Fajne , ciekawe i miejsce i zwiedzanie.

07 marzec 2017 20:36

Danusiu, super, że udało Ci się dotrzec i do Wałbrzycha. Starą Kopalnie pamiętam -jak już wspominał Marian z opisu Doroty i Krzycha.

Ja widziałam okoliczne kopalnie w Nowej Rudzie i Złotym Stoku, natomiast do tej wałbrzyskiej nie dotarłam. Przy okazji wizyty na zamku ksiąz, który obecnie leży w granicach administracyjnych Wałbrzycha miałam taki zamiar.....niestety czasu brakło. Krajtroterski plan był mocno napięty.

Dobrze, że o kopalni mogłam przeczytać na PSz. Rynek na Twoich fotach też prezentuje się interesująco.

pozdrawiam -🙂

03 marzec 2017 23:02

Fajnie Danusiu że i Tobie udało się zwiedzić  kopalnie w Wałbrzychu.Pamiętam jak Krzysztof i Dorota nam ją odkryli i również zapragnąłem tam być ale niestety jeszcze mi nie było pisane.Byłem w kopalni w Nowej Rudzie i mnie bardzo zaciekawiła.

Ostatnio edytowany: 2017-03-04 20:07

03 marzec 2017 21:52

[cytuj autor=' Danusia'][cytuj autor='M Marcin']Witaj W Starej Kopalni byłem na początku tego roku i mam porównanie z kopalnią w niedalekiej Nowej Rudzie którą zwiedzałem w 2010r. W Nowej Rudzie można zobaczyć o wiele więcej :-) A wracając do Starej Kopalni....przewodnik powiedział, że nie można jej już niestety uruchomić, a węgla jest jeszcze 800 mln ton. Nie miałem możliwości podziwiania widoków z wieży, gdyż była mgła i nic nie było widać. Wałbrzych to fajne miejsce do zwiedzania :-) Pozdrawiam [/cytuj] Kiedyś Wałbrzych kojarzył mi się wyłacznie z nieciekawym, przemysłowym krajobrazem. Tym razem miasto pozytywnie mnie zaskoczyło, jakbym odkryła jego drugie,nieznane oblicze. Przewodnik w Starej Kopalni opowiadał bardzo interesująco o kolejach losu tego obiektu,także o tych dyskusyjnych,jak zakończenie wydobycia węgla. Cieszę się,że mogłam tam być, zobaczyć na włąsne oczy. Niektóre pomieszczenie są wciąż tworzone, wręcz pachną farbą po remoncie, trwa progres obiektu muzealnego. W Nowej Rudzie jeszcze nie byłam,ale wszystko przede mną. Dołożę to miejsce do mojej listy turystycznych życzeń:-) [/cytuj]

Też odkryłem kiedyś inne oblicze Wałbrzycha, chodziłem po okolicy, biegałem na Lisi Kamień, Szczawno, Książ, hałdy... region który okazał się kopalnią wszelakich odkryć i otoczony najrozmaitszymi górkami. Ale kopalni nie zwiedzałem.

03 marzec 2017 08:56

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']No poszukałam teraz 🙂 Pozwoliłam sobie dodać do atrakcji kilka Twoich zdjęc, bo się Wam piękna pogoda trafiła 🙂 [/cytuj]

Fakt,pogoda była upalna,choć był to wrzesień. Rzadko mi się trafia tyle słońca na wyjazdach:-)

03 marzec 2017 08:55

[cytuj autor='Turysta Kulturowy Barsolis Karol ']fajnie sobie tam byc na DSL.  Danusko zwiedzasz "moje " strony na DSL.   Karol Barsolis [/cytuj]

Karolu,choć mieszkam tak daleko od Dolnego Śląska to muszę powiedzieć,że jestem zauroczona tym regionem i jego mnogością turystycznych atrakcji. Pewnie jeszcze nie raz tam wrócimy:-)

03 marzec 2017 08:52

03 marzec 2017 08:49

03 marzec 2017 08:46

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Ciekawe zwiedzanie, fajne miejsce 🙂 chyba już Krzysztof i Dorota nam je przybliżali... [/cytuj]

Dokładnie tak:-) To ich relacja była dla nas drogowskazem.

03 marzec 2017 08:43

02 marzec 2017 20:40

Witaj

fajnie sobie tam byc na DSL.

Danusko zwiedzasz "moje " strony na DSL.