W Jeleniej Górze

Głowa jelenia na Rynku, Danusia

Z tzw. przyczyn obiektywnych nasz tegoroczny letni wyjazd nieco przesunął się w czasie i był krótszy niż zazwyczaj. Po raz pierwszy w życiu miałam możliwość wyjechać na krótki urlop we wrześniu, a nie podczas wakacji. Pogoda zaskakująco nam dopisała, a i tłumy turystów były znacznie mniejsze niż w okresie kanikuły. Nie powiem, to był duży plus tego wyjazdu.

Po raz kolejny, chyba już trzeci w naszej krajtroterskiej karierze, wybraliśmy się na Dolny Śląsk, do Jeleniej Góry. Nie wiem, jak o się stało, ale nigdy wcześniej nie byłam w tym ciekawym mieście. Za każdym razem ,gdy dane nam jest wypoczywać na Dolnym Śląsku odkrywamy ten region na nowo, zawsze zwiedzamy coś innego, równie intrygującego. W tym roku nadszedł czas na Jelenią Górę i okolicę. Nie będę ukrywać, że inspiracją do tego wyjazdu były dla mnie relacje naszych krajtroterów, a zwłaszcza Mokunki, Mariana oraz Krzysztofa i Doroty.

Absolutne Centrum Miasta, Danusia

Pierwszy dzień zwiedzania to wycieczka po Jeleniej Górze. Sporo tu miejsc i zabytków wartych zainteresowania. Oczywiście najpierw spacer po Starym Mieście w stronę Rynku. Przy deptaku znaleźliśmy uroczą figurkę Jelonka i groźną figurę Byka porywającego Europę oraz sanktuarium Krzyża Świętego. Przy świątyni-ciekawostka –Absolutne Centrum Miasta! Lubię takie nowinki. Nieco dalej odkryliśmy kolejny kościół, okazało się, że to Bazylika Mniejsza św. Erazma i Pankracego, najstarsza świątynia w Jeleniej Górze. Po prostu co krok to turystyczna ciekawostka. Zwłaszcza ,że spacerując dalej deptakiem 1 Maja mogliśmy obejrzeć wyrastającą dosłownie pośrodku ulicy cerkiew Apostołów św. Piotra i Pawła. Na jej bocznej ścianie wzrok przykuwają dwa krzyże pokutne z XIV wieku. Kawał historii. Przechodząc przez Bramę Wojnowską minęliśmy jeszcze jeden kościół, czyli kaplicę św. Anny. Naprawdę nie brakuje ciekawych obiektów na jeleniogórskiej Starówce. Sam Rynek również mnie zauroczył. Lubię klimatyczne ,zabytkowe Rynki, może dlatego, że w moim mieście tak naprawdę brakuje takiego miejsca. Na Rynku można znaleźć kolejne fajne pomniki, mianowicie głowę Jelenia, symbolu miasta oraz Jeleniogórskiego Szczudlarza , upamiętniającego Festiwal Teatrów Ulicznych. Szczudlarz wychyla się z jednego narożników Ratusza. Ratusz to centralna budowla Rynku, ale uwagę zwracają także urocze kamieniczki z pięknymi podcieniami. No i zaskoczenie-fontanna z Neptunem, bogiem mórz i oceanów!!! Hmm… co robi Neptun w podgórskim mieście? Ponoć miał symbolizować pomyślność w kontaktach handlowych.

Po jeleniogórskiej Starówce spacerowaliśmy dość długo. Przystanęliśmy przy zabytkowym tramwaju z punktem Informacji Turystycznej, obeszliśmy Starówkę dokoła, znaleźliśmy jeszcze jedną rzeźbę ,tym razem przedstawiającą Jelenia ze Snu i wreszcie dotarliśmy do Baszty Zamkowej. Na jej szczycie znajduje się punkt widokowy z piękną panoramą na miasto i okolice. Zaskoczeniem dla nas było, że wejście na wieżę jest zupełnie bezpłatne, co się rzadko zdarza w dzisiejszych czasach. Po południu wybraliśmy się na kolejny punkt widokowy znajdujący się na Wzgórzu Krzywoustego. Na jego szczycie w 1911r. wzniesiono wieżę zwaną potocznie Grzybkiem z uwagi na charakterystyczny kształt jej kopuły. Ku naszemu zdumieniu i tutaj można było podziwiać panoramę miasta zupełnie bezpłatnie. Brawo Jelenia Góra!

Sanktuarium Krzyża Św., Danusia
Panorama miasta z wieży na Wzgórzu Krzywoustego, Danusia
2016-09-06

17 luty 2017 22:42

Fajne zdjęcia :-) Piękna pogoda, świetne widoki. Na wieży widokowej na Wzgórzu Krzywoustego byłem w 2007r, wówczas wieża tak okazale nie wyglądała. Kamieniczki... kolorowe, urocze. Nie byłem na wieży widokowej na ul. Grodzkiej, ale następnym razem... :-) Pozdrawiam

15 grudzień 2016 11:10
08 grudzień 2016 09:22

Piękna Jelenia, poznalismy na własne oczy 🙂 Śliczne zdjęcia Danusiu 🙂

03 grudzień 2016 09:18

[cytuj autor=' mokunka']Super Danusiu, że udało Wam się pozwiedzać Jelenia Górę , do której tak często powracam....piękne miasto, zabytkowa starówka . Dla krajtrotera nie lada gratka. Widzę, że pozwiedzałaś sporo. A to, że tym razem we wrześniu, to tylko in plus. Uniknęłaś wakacyjnych tłumów. Na rynku jest rewelacyjna palarnia kawy wraz z klimatyczną kafejką o nazwie "Pożegnanie z Afryką". Tam można posmakować aromatyczne kawy , z różnych zakątków . pozdrawiam 🙂 [/cytuj]

Rynek obeszliśmy kilkakrotnie,kamieniczki z podcieniami mnie zauroczyly i w słonecznych promieniach prezentowały się wspaniale. Kafejkę mijaliśmy zaciągając się aromatem kawy,ale nie skorzystaliśmy bo....było za gorąco na kawę:-) Wooody nam było trzeba  dla ochłody:-)

30 listopad 2016 13:16

30 listopad 2016 13:06

[cytuj autor=' Danusia'][cytuj autor='Świątkowski Roman']Piękne miasto, przynajmniej ta starsza część miasta. Rynek z ratusem dosć obszerny, fajny klimat. Równiez udało mi sie troszke pozwiedzac przy okazji wypadów do Karpacza i Szklarskiej. Jestem ciekaw czy wybudowano już nowy dworzec autobusowy z galerią pozdrawiam [/cytuj] Nie korzystaliśmy z PKS,ani nie robiliśmy zakupów w galerii Nowy Rynek,ale wydaje mi się,ze obiekt funkcjonuje, z zewnątrz wygląda bardzo nowocześnie. [/cytuj]

Galeria funkcjonuje !  Zdecydowanie.

30 listopad 2016 09:01

30 listopad 2016 08:54

No to mnie zaskoczyłeś Marcinie. To nam się udało wybrać ten sam kierunek letniej podróży. :-) Ale...nawet nie słyszałam o kamieniu z Jeleniej Góry i nie widziałam go:-( Buuu.... Natomiast w kościele św. Krzyża na chwilę  byliśmy wewnątrz ,imponujące wnętrze. A mieszkaliśmy praktycznie w centrum miasta,więc na Starówce wszędzie było blisko.

Ostatnio edytowany: 2016-11-30 08:56

29 listopad 2016 21:17

Danusiu, odwiedziłaś miasto, w którym mieszkaliśmy w tym roku w czasie naszego wyjazdu wakacyjnego (dokładnie, to w Cieplicach), więc wszystkie te miejsca mam na świeżo w pamięci. Niestety, nie mam czasu żeby wrzucić te 10 dni jako wycieczki na PSz...

Prawie wszystkie miejsca widzieliśmy i zwiedziliśmy, poza Wzgórzem i wieżą widokową, która jest jakby po drugiej stronie miasta.

A wewnątrz kościoła św. Krzyża byliście? Na nas wnętrze zrobiło ogromne wrażenie. A "kamień z Jeleniej Góry" widziałaś? Ten słynny kamień z "Misia", bo Bareja związany z tym miastem był (chodził tu chyba do liceum, jak dobrze pamiętam).

A tramwaj na Rynku też pamiętam, i taką przesympatyczną panią z tego tramwaju. No i darmową wieżę widokową, którą z córą oczywiście zaliczyliśmy (to tam jest takie niziutkie przejście?).

Długo by tak jeszcze wymieniać...

29 listopad 2016 11:41

Jestem ciekaw czy wybudowano już nowy dworzec autobusowy z galerią

29 listopad 2016 08:39

[cytuj autor=' Joanna']Ciekawa wycieczka. Ech, pamiętam ten etap w życiu pomiędzy szkołą własną a szkołą dzieci, kiedy na urlop można było jechać niekoniecznie w czasie wakacji. Rzeczywiście wtedy nie ma tłumu turystów w różnych ciekawych miejscach. [/cytuj]

Właśnie,właśnie:-) A termin wyjazdu pozytywnie nas zaskoczył.

29 listopad 2016 08:37

[cytuj autor=' marian']Wstyd się przyznać  Danusiu,ale ja Dolny Śląsk trochę zwiedziłem ale w Jeleniej Górze to ja byłem tylko przejazdem.Dziś przekonałaś mnie że warto bardziej poznać te miasto.Bardzo ciekaw jestem co udało się Ci jeszcze zwiedzić. [/cytuj]

Otóż to Marianie, my podobnie, Dolny Śląsk parokrotnie zwiedzaliśmy, a Jeleniej Góry jakoś nie było okazji. Cieszę się ,że w tym roku to nadrobiliśmy.