Bielsk Podlaski-Ratusz, Danusia

2015-08-11
2015-09-25 19:30:10
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Równie dobrze mogłabym zatytułować ten wpis „ Powrót do domu szlakiem ławeczek”,ponieważ gdzie się zatrzymaliśmy,tam trafialiśmy na pomnikową ławeczkę.

Łomża

Zakończenie letniej wyprawy miało mieć akcent filmowy. Mieliśmy zamiar odwiedzić Bielsk Podlaski,w którym kręcono sceny do filmu „Znachor”, oraz Łomżę, rodzinne miasto Hanki Bielickiej. W Bielsku przystanęliśmy jak zwykle w centrum, by odszukać sklep z obuwiem,w którym niegdyś sprzedawała nici i koronki „panna Marysia Wilczurówna”. Dziś w tym miejscu nadal jest sklep,tyle,że obuwniczy. Miłym filmowym akcentem jest pamiątkowy napis na szyldzie nad sklepem. Bielsk zaskoczył nas nie tylko ładnym Rynkiem i Ratuszem,ale także niespodziewanie tanimi ( 1,40zł za gałkę!!!) , pysznymi lodami.

O ławeczce Hanki Bielickiej w Łomży wiedziałam wcześniej i w sumie po o tam chciałam zajechać,by odwiedzić miasto znanej aktorki. Wracając więc z Podlasia do domu zatrzymaliśmy się na chwilę w Łomży,by pospacerować po centrum. Przyjemny Rynek i sympatyczny deptak w pobliżu z ławeczką Bielickiej sprawił na nas pozytywne wrażenie.

Bielsk Podlaski-Ratusz

Kolejnym przystankiem byłą Ostrołęka,gdzie również chwilę poszwędaliśmy się tu i tam. I ku własnemu zaskoczeniu znaleźliśmy kolejną ławeczkę. To pomnik dr. Józefa Psarskiego,zasłużonego, działacza ostrołęckiego. Podobno szczęście przynosi potarcie jego stetoskopu.

Zabawiliśmy tam tylko krótką chwilę i ruszyliśmy dalej,bo drugim naszym celem „po drodze” był Przasnysz,a do domu droga daleka. W zasadzie to mój mąż chciał po latach sentymentalnie odwiedzić miasto,w którym odbywał zasadniczą służbę wojskową. Niewiele pamiętaliśmy z miejskiego krajobrazu Przasnysza. Toteż miłą niespodzianką był dla nas jego schludny,nieduży Ryneczek i zadbany park w centrum. A przy okazji odkryliśmy tam ławeczkę niejakiego Edmunda Majkowskiego. To artysta rzeźbiarz urodzony w Przasnyszu. Tworzył dzieła batalistyczne. Ławeczka upamiętniająca jego osobę powstałą w 3 rocznicę śmierci artysty,czyli w 2009r.

Bielsk Podlaski-Ratusz,Muzeum
Bielsk Podlaski

Z Przasnysza pojechaliśmy do Ciechanowa,który również pamiętamy jak przez mgłę z czasów wojska. Doczytałam sobie potem,że w Ciechanowie są ciekawe obiekty do zwiedzania, np. zamek Książąt Mazowieckich, a w nim Muzeum Szlachty Mazowieckiej , ale...była to już musztarda po obiedzie. A my zajechaliśmy tam głównie na późny obiad. Idąc deptakiem w poszukiwaniu restauracji znaleźliśmy co...? Oczywiście kolejną ławeczkę. Tym razem była to ławeczka Roberta Bartolda, przewodnika turystycznego i miłośnika Ciechanowa. Łatwo zauważyć,że ławeczki w Przasnyszu,Ostrołęce i Ciechanowie upamiętniają lokalne osoby. Świetnie,że miasta w ten sposób promują swoich mieszkańców.

Z ciekawości szybciutko poczytałam o Mławie,następnym mieście leżącym „ po trasie”,ale tu się rozczarowałam,bo ławeczka poświęcona Marii Skłodowskiej -Curie nie jest ławeczką z postacią,a jedynie z pamiątkowym napisem. No, ale jednak jest! Została więc obfocona, a jakże.

I tym akcentem zakończyły się nasze tegoroczne letnie wędrówki oraz mazowiecki szlak ławeczkowy. Wpadliśmy na E 77,potem obwodnica Trójmiasta,a stamtąd do domu już rzut beretem. Na następne dłuższe wojaże przyjdzie długo poczekać . A mnie jest szkoda lata...

Bielsk Podlaski Bielsk Podlaski-Rynek,Ratusz Bielsk Podlaski Bielsk Podlaski Łomża Łomża Łomża Łomża-ławeczka Hanki Bielickiej Łomża-ławeczka Hanki Bielickiej Łomża Łomża Łomża Łomża Łomża Łomża Łomża Łomża Łomża-Ratusz Łomża Ostrołęka-ławeczka dr Józefa Psarskiego Ostrołęka-ławeczka dr Józefa Psarskiego Przasnysz Przasnysz Przasnysz Przasnysz-ławeczka Edmunda Majkowskiego Przasnysz Przasnysz Przasnysz Przasnysz Przasnysz Ciechanów Ciechanów-ławeczka Roberta Bartolda Ciechanów Ciechanów Ciechanów-Ratusz Ciechanów Mława-ławeczka M.Skłodowskiej-Curie Mława-ławeczka M.Skłodowskiej-Curie