Pustynia Błędowska i Zamek Ogrodzieniec

, Lucy i Tom

Końcówka sierpnia. Wtorek. Wyjeżdżamy na wycieczkę. Nasze cele to Pustynia Błędowska oraz zamek Ogrodzieniec. Z Krakowa wyjeżdżamy o 8.00. Nie mamy daleko do miejsca zwanego Czubatką (382 m n.p.m.) w miejscowości Klucze, z którego rozpościera się piękny widok na Pustynię Błędowską.

Ale czy to na pewno pustynia? Można śmiało zadać to pytanie widząc zarośnięty teren różnymi krzakami, trawą itp. Na środku tylko wielka plama piasku. Nie tak wyobrażaliśmy sobie pustynie. Przewodnik informuje nas, że pustynia powoli jest oczyszczana, aby przywrócić jej dawny, pustynny charakter. W skrócie, przez te wszystkie lata, nasza pustynia zarosła. W oddali możemy zaobserwować kominy katowickiej huty.

, Lucy i Tom

Po zrobieniu kilku zdjęć kierujemy się do busa i jedziemy do Zamku Ogrodzieniec, który znajduje się we wsi Podzamcze.

Zamek położony jest na najwyższym wzniesieniu Jury Krakowsko-Częstochowskiej, zwanym Zamkową Górą (515,5 m n.p.m.). Ruiny zamku leżą na turystycznym Szlaku Orlich Gniazd. Zamek został wybudowany w XIV-XV w. przez ród Włodków Sulimczyków. Ma bogatą historię, którą poznajemy od przewodnika, który oprowadza naszą wycieczkę. Historia dostępna jest w przewodnikach oraz w Internecie, więc nie będę jej przytaczać.

Zaczynamy od zwiedzenia Sali Tortur. Każde narzędzie tortur jest tu dokładnie opisane na tabliczkach. Mamy narzędzia tortur łagodnych jak i takich gdzie wypruwane zostają flaki. Okropieństwo.

Dalej kierujemy się już w stronę ruin zamku.

Zamek obecnie zwiedza się jednokierunkową trasą turystyczną. Zostało zrobionych bardzo dużo zabezpieczeń i ułatwiających zwiedzanie schodków, mostków itp. Trasa skomplikowana i w wielu miejscach można zwyczajnie się zgubić i nie zwiedzić jakieś części zamku. A szkoda, bo warto poświęcić na zamek sporo czasu. Widoki jak i same ruiny z każdego miejsca są piękne. Przewodnik nawet pokazał nam freski, które zostały odkryte całkiem niedawno.

Zwiedzanie z przewodnikiem trwa 2 godziny. Jest trochę męczące, ale wrażenia niesamowite. I muszę dodać, że niewielu turystów. Może dlatego, że to środek tygodnia, a może pogoda, która jest dziś dość niepewna.

, Lucy i Tom

Przy zamku znajduje się Rodzinny Park Rozrywki Ogrodzieniec. Są tam atrakcje takie jak Park Miniatur, Park Doświadczeń Fizycznych, Park Rozrywki, Dom Legend i Strachów oraz Tor Saneczkowy. Bardzo fajne miejsce na wypoczynek rodzin z dziećmi.

My już niestety nie mamy czasu na korzystanie z dodatkowych atrakcji. Poza tym wychodząc z zamku dopada nas straszna ulewa. Biegniemy szybko do busa i wracamy do Krakowa.

2015-09-04

16 wrzesień 2015 15:58

My też ostatnio w tłumie, ale to juz rok temu było, upalny dzień to i ludzi obrodziło 🙂 Ale tak czy owak, to miejsce jest magiczne 🙂 Za to na pustyni ostatnio byliśmy sami 🙂

16 wrzesień 2015 14:40

[cytuj autor=' Danuta']Zachęcona Waszym opisem- też odwiedziłam m.in. Czubatkę i Ogrodzieniec. Z Czubatki - piekne widoki na to co pozostało z Pustyni Błędowskiej, natomiast Ogrodzieniec niesamowicie zatłoczony, choć urokliwy. Po raz kolejny PSz były dla mnie inspiracją na fajnie spedzoną niedzielę. Pozdrawiam serdecznie :-) [/cytuj]

Nam się akurat udało i było bardzo mało ludzi. Ale też kiedyś zwiedzałam  ruiny w tłumie.

16 wrzesień 2015 11:05

Zachęcona Waszym opisem- też odwiedziłam m.in. Czubatkę i Ogrodzieniec.

Po raz kolejny PSz były dla mnie inspiracją na fajnie spedzoną niedzielę.

Pozdrawiam serdecznie :-)

slavo@sandra kloss
05 wrzesień 2015 09:59

przydatne info. odpuszczmy pustynie a zamek przelotem z zew. Podziękowali 🙂

04 wrzesień 2015 23:33

Ogrodzieniec zwiedziłem ale pustynia jeszcze tylko w planach.Piękne miejsca.

04 wrzesień 2015 21:03

pustynie zwiedzałam 7 lat temu i szykuję się na jej przypomnienie na początek października, ale zależy to od wielu czynników. zobaczymy ... a Ogrodzieniec rzeczywiście jest jedną z najbardziej atrakcyjnych zachowanych ruin.

04 wrzesień 2015 18:07

Z przyjemnością przypomniałam sobie wyjazd do Ogrodzieńca. To jedno z nielicznych miejsc na Jurze,które dotychczas poznałam. O wyjeżdzie na Pustynię Błędowska na razie tylko myślę i czytając takie relacje nieustannie żałuję,że na Jurę mam tak daleko.

04 wrzesień 2015 10:51

Ciekawy wypad, zamek nie ma co chwalić, każdy wie że to jedne z ładniejszych XIV w ruin zamku w polsce. A pustynia prosi się o małe wsparcie finansowe, ale to pustynia w środku Europy i jedyna taka.

Ładny widok z Czubatki.

04 wrzesień 2015 08:57

Fajne piachy jeszcze widac z Czubatki, na tym punkcie widokowym to już kilka ładnych lat nie byliśmy 🙂