, Piotr Rzewuski

Baranów Sandomierski

2013-08-18
2015-06-23 11:15:04
Piotr Rzewuski Uzależniony od podróży 1858 kilometrów

Zamek w Baranowie Sandomierskim, nazywany też "małym Wawelem", dawna siedziba rodu Leszczyńskich,  to światowej klasy zabytek, który od lat przyciąga zwiedzających, amatorów aktywnego wypoczynku jak i przedsiębiorców poszukujących atrakcyjnego miejsca na organizacje szkoleń, konferencji czy też spotkań biznesowych.

Piękna upalna niedziela i pomysł wycieczki. Rodzi się pytanie tylko gdzie , padł pomysł może zamek w Baranowie Sandomierskim , nie zastanawiając się specjalnie długo jedziemy 🙂. Po drodze zatrzymujemy się w pobliskim Leżajsku w Klasztorze o.o. Bernardynów na mszy św. Ruszamy dalej mijamy Nisko , Stalową Wole , Sandomierz i Tarnobrzeg do którego też zaglądniemy tylko trochę później wreszczie jest Zamek niestety nie udaje się podjechać za pierwszym podejściem droga zamknięta, więc zawracamy szukamy innego dojazdu po 20 minutach udaję się nam zaparkować auta . Idziemy zwiedzać .

Zamek został wzniesiony pod koniec XVI wieku w miejscu średniowiecznego, obronnego dworu rycerskiego. W XV wieku dwór baranowski należał do szlacheckiej rodziny Baranowskich. Na przełomie XV i XVI wieku właścicielem Baranowa został wielkopolski ród Górków. W 1569 roku Stanisław Górka sprzedał dobra baranowskie Rafałowi Leszczyńskiemu. Obecny kształt zamku stanowi imponujący przykład wytwornego stylu zamożnej rodziny Leszczyńskich. Wspaniałą architekturę, ukształtowaną na wzór królewskiego Wawelu w Krakowie, rezydencja zwana "Małym Wawelem" zawdzięcza najprawdopodobniej włoskiemu architektowi i rzeźbiarzowi Santi Gucci'emu. Ostatnim właścicielem zamku z rodu Leszczyńskich był Rafał X, którego syn - Stanisław Leszczyński, był królem Polski.

Zamek w Baranowie Sandomierskim przechodził kolejno w posiadanie rodzin Wiśniowieckich, Sanguszków, Lubomirskich, Małachowskich, Potockich i Krasickich. W 1867 roku wystawione na licytację dobra baranowskie nabył Feliks Dolański. Następnie zamek odziedziczył Stanisław Dolański, który postanowił odrestaurować obiekt zniszczony po pożarze z 1898 roku. Pod kierunkiem krakowskiego architekta Tadeusza Stryjeńskigo przeprowadzono zmiany w rozkładzie pomieszczeń. W tym czasie w narożnej komnacie parteru urządzono secesyjną kaplicę. Została ozdobiona imponującymi witrażami Józefa Mehoffera oraz ołtarzem z wyjątkowym obrazem Jacka Malczewskiego zatytułowanym „Matka Boska Niepokalana". W posiadaniu rodziny Dolańskich zamek pozostał do wybuchu drugiej wojny światowej.

Po zniszczeniach dokonanych podczas wojny zamek w latach 1959-1969 został odbudowany i odrestaurowany przez państwo pod kierunkiem prof. Alfreda Majewskiego. Następnie obiekt przekazano Kopalniom i Zakładom Przetwórczym Siarki „Siarkopol" w Tarnobrzegu.

Zamek w Baranowie Sandomierskim jest budowlą trzykondygnacyjną i został wzniesiony na planie prostokąta. Posiada cztery okrągłe baszty w narożach, prostokątną wieżę pośrodku ściany frontowej oraz wewnętrzny dziedziniec otoczony pięknymi, dwukondygnacyjnymi krużgankami. Wnętrza zamku dekorowane są przez Jana Chrzciciela Falconiego oraz Tylmana z Gameren.

Na koniec dodam dla wszystkich którzy zgłodnieją po zwiedzaniu Zamku i Parku i zdecydują się odwiedzić tamtejszą restauracje w piwnicach Zamku musza uzbroićsię w cierpliwość my czekaliśmy około 1 godziny na zamówione posiłki a byliśmy prawie sami w lokalu 😁

Piotr Rzewuski Uzależniony od podróży 1858 kilometrów