GORCE – Turbacz 1310mnpm oraz Maciejowa 815mnpm, Obidowiec 1106mnpm itd.

jedna z wielu kapliczek na trasie, Roman Świątkowski

CEL WĘDRÓWKI : Turbacz 1310mnpm,

widok na szczyt Maciejowa, Roman Świątkowski

TRASA: Rabka-Zdrój (ul. Jana Pawła II-Dworzec BUS) szlak niebieski - Rabka-Zdrój Słone (ul. Poniatowskiego) szlak czarny - Maciejowa 815mnpm szlak czerwony - Bacówka PTTK „Na Maciejowej” 852mnpm szlak czerwony - Bardo 948 mnpm szlak czerwony - Jaworzyna Ponicka 995mnpm szlak czerwony - Mnisko 946mnpm szlak czerwony - Schronisko PTTK na Starych Wierchach 968mnpm szlak czerwony - Groniki 1027mnpm szlak czerwony - Obidowiec 1106mnpm szlak czerwony - Rozdziele 1198mnpm szlak czerwony - Turbacz 1310mnpm szlak czerwony - Schronisko PTTK na Turbaczu 1260mnpm - Szałasowy Ołtarz szlak żółty, zielony, niebieski- Rozdziele 1198mnpm szlak czerwony - Obidowiec 1106mnpm szlak czerwony - Groniki 1027mnpm szlak czerwony - Schronisko PTTK na Starych Wierchach 968mnpm szlak czerwony - Mnisko 946mnpm szlak czerwony - Jaworzyna Ponicka 995mnpm szlak czerwony - Bardo 948 mnpm szlak czerwony - Bacówka PTTK „Na Maciejowej” 852mnpm szlak czerwony - Maciejowa 815mnpm szlak czerwony - Rabka-Zdrój Nowy Świat (ul. Gorczańska) - Rabka-Zdrój (Park Zdrojowy ul.Orkana).

CZAS PRZEJŚCIA: 8h 45min bez wliczonych przerw na odpoczynek lub postój w schronisku.

potok Słonko, Roman Świątkowski

OPIS I RELACJA Z WĘDRÓWKI: Wędrówka w Gorce zaplanowana już dawno, jedyna obawa to pogoda, ale jak wiemy pogoda udała się i to w 100%. Weekend czerwcowy bardzo upalny. Start z Rabki-Zdrój gdzie postanowiliśmy zatrzymać się i nocować ale również i dobre miejsce na wypady w góry. Ruszamy zgodnie z wytyczoną trasą, a dzień zapowiada się bardzo słoneczny. Większości turystów podąża za szlakiem czerwonym (GSB) w kierunku szczytu Maciejowej ale my niestety troszkę inaczej postanawiamy zdobyć ten szczyt, a dopiero w drodze powrotnej zejść szlakiem czerwonym. Idziemy ulicą asfaltową za oznakowaniami szlaku niebieskiego ul. Poniatowskiego biegnącą wzdłuż potoku Słonka. W miejscu gdzie szlak niebieski, za którym podążaliśmy odbije w lewo, pojawi się szlak czarny, teraz to on będzie nas prowadził. Szlak Czarny to szlak łącznikowy między szlakiem niebieskim i czerwonym. Czas przejścia tego odcinka to 30 min. Szlak czarny na początku biegnie również drogą asfaltową wzdłuż potoku Słonka. Za Ośrodkiem Wczasowy „Sokół” skręcamy w prawo przez mostek nad potokiem Słonka. Od tego momentu szlak zaczyna piąć się powoli do góry. Szlak prowadzi nas przez polanę, wzdłuż lasu, z widocznym przed nami szczytem Maciejowej, a za plecami widok na Beskid Wyspowy i szczyt Luboń Wielki. Dołączamy do szlaku czerwonego, wcześniej wspomnianego, za którym od tego momentu będziemy podążać przez całą trasę, i w kierunku na Turbacz jak i w drodze powrotnej aż do Rabki. Czas przejścia odcinka 1h. Po 20 minut spokojnego marszu szlakiem biegnącym przez wysoki las docieramy do polany Przysłop, na której znajduje się Bacówka PTTK na Maciejowej. Śniadanko przy Bacówce pyszne, a widoki przepiękne. Widok sprzed schroniska Maciejowa na Tatry Wysokie i Tatry Zachodnie, Babia Góra. Ruszamy spod Bacówki za oznakowania mi szlaku czerwonego w kierunku szczytu Bardo, przez pewien odcinek trasy towarzyszyć będzie nam szlak zielony. Szlak aż do następnego postoju, który zaplonowaliśmy w schronisku PTTK Stare Wierchy wiódł nas cały czas przez wysoki sosnowy las. Czas przejścia odcinka z Bacówki na Maciejowej do Schr. Stare Wierchy 1h. Mała przerwa, małe piwko, idziemy w dalszą drogę. Po prawej stronie widok na Tatry jeszcze w śniegu. Po 40 minutowym marszu docieramy do skrzyżowania szlaków na Obidowiec . Szlak powoli zaczął się piąć do góry. Czas przejścia odcinka 40 min. Łyk wody i ruszamy dalej, a to przez las, a to jakaś polanka. Mijamy miejsce katastrofy samolotu z symbolicznym krzyżem. Szlak pnie się do góry, mijamy szczyt Rozdziele, idąc dalej przez chwilę docieramy do polany, skręcamy w prawo. Od tego momentu szlak prowadzić będzie nas stokiem szczytu Turbacz, dość ostro do góry, krętą ścieżką, ale widoki aż dech zapiera. Warto było tutaj zawędrować. Po pięcio godzinowej wędrówce rozpoczętej w Rabce, docieramy do celu TURBACZ 1310mnpm dla takich chwil/widoków warto było się męczyć. Oczywiście nie po to żeśmy się napocili żeby szybko opuszczać szczyt, więc mały odpoczynek, podziwianie pięknego roztaczającego się krajobrazu i zasłużone piwko przytaszczone w plecaku. Czas przejścia Obidowiec-Turbacz 1h 35min. Schodzimy do schronisko PTTK Turbacz położonego na zboczu stoku. Tutaj również postanawiamy, dłużej spędzić czas. Widok spod schroniska przepiękny, oczywiście Tatry na zachód widok na Mała Fatra z widocznymi szczytami np.: Velky Krivan1708mnpm, Chleb 1645mnpm, oczywiście widok na Beskid Żywiecki Babia Góra, Pilsko a w oddali Wielka Rycerzowa, Kotlina Orawska itd. Po przeszło godzinnej przerwie, czas na powrót. Na początek kierujemy się na Halę Turbacz na której znajduje się Szałasowy Ołtarz, gdzie prowadzą nas trzy szlaki żółty, zielony, niebieski. Z hali przecinką łączącą docieramy do naszego szlaku czerwonego, to ten sam szlak, którym wędrowaliśmy na Turbacz. Powoli opuszczamy Gorczański Park Narodowy, mijamy miejsce katastrofy samolotu, Obodowiec 1106mnpm i po 2h 30 minutach docieramy do Schroniska PTTK Stare Wierchy. Tutaj również postanawiamy zatrzymać się na dłużej, może nie na same widoki bo schronisko położone jest na zalesionej polanie ale by się posilić i coś zjeść. Turystów jak na Turbaczu, albo więcej, stanie w kolejce obowiązkowe. Obiad zjedzony ruszmy w dalszą wędrówkę po Gorcach. Przed nami godziny spacerek przez las szlakiem czerwonym w kierunku Bacówki PTTK Na Maciejowej, przy której rano jedliśmy śniadanko. Mijamy polane i bacówkę, na odchodne podziwiamy Beskid Żywiecki i szczyt Babia Góra. Docieramy na szczyt Maciejowa gdzie na stoku tej góry znajduje się wyciąg narciarski. Z wcześniejszymi ustalonymi planami udajemy się do Rabki za oznakowania mi szlaku czerwonego. Szlak powoli schodzi w dół przez las, docieramy do rozległej hali, skąd roztaczają się piękna panorama. Przez dłuższą część tej trasy wędrować będziemy odkrytą halą. Docieramy do pierwszych zabudowań Rabki-Zdrój dzielnicy Nowy Świat. Koniec.

GORCE- to jedna z najpiękniejszych grup górskich w Beskidach. Nazwa Gorce pochodzi prawdopodobnie od słowa „gorzec’ czyli od wypalania lasów pod pastwiska. Gorce sąsiadują z Pieninami, Beskidem Wyspowym, Beskidem Sądeckim, a na zachodzie z pasmem Orawsko-Podhalańskim. Topografa Gorców zwana jest czasem przez geografów rozłogiem, a na mapie wygląda jak rozgwiazda.

widoki ze zbocza Maciejowej szlak czarny na Beskid Wyspowy, Roman Świątkowski
szczyt maciejowa i wyciąg narciarski, Roman Świątkowski
widok ze szczytu Maciejowa, Roman Świątkowski

GORCZAŃSKI PARK NARODOWY- park utworzono w 1981 roku. Park chroni nie tylko piękną przyrodę, ale i dziedzictwo kulturowe np.: pamiątki historyczne t.j miejsca walk, groby partyzanckie i katastrofy samolotu lub obiekty kultury pasterskiej t.j. szałasy, kapliczki itp.

TURBACZ- najwyższy szczyt Gorców, znajdujący się w centralnym punkcie tego pasma i tworzący potężny rozróg. Według większości źródeł ma wysokość 1310 m n.p.m. Zbudowany jest z fliszu karpackiego. Na stokach szczytu znajduje się Park Narodowy, sam wierzchołek Turbacza znajduje się poza Gorczańskim Parkiem Narodowym, którego granica przebiega nieco po zachodniej, oraz po północnej stronie szczytu.

widok z polany Przysłop , Roman Świątkowski

BACÓWKA PTTK NA MACIEJOWEJ- znajduje się na wysokości 852mnpm w Gorcach. Sprzed schroniska roztacza się przy piękniej pogodzie widok na Tatry, Beskidy z Babią Górą na pierwszym planie i słowackie góry Mała Fatra. schronisko@maciejowa.pl

SCHRONISKO PTTK STARE WIERCHY- znajduje się na wysokości 968mnpm w Gorcach, na polanie o tej samej nazwie Stare Wierchy z której widać panoramę Tatr i Beskdu Wyspowego. http://stare-wierchy.pttk.pl

Bacówka PTTK na Maciejowej, Roman Świątkowski

SCHRONISKO PTTK TURBACZ- znajduje się na wysokości 1283mnpm w Gorcach. Schronisko położone jest na zboczu stoku szczytu Turbacz. Sprzed schroniska roztacza się piękna panorama na Tatry Wysokie, Zachodnie, Podhale, Pieniny. http://turbacz.net

śniadanko przy Bacówce na Maciejowej, Roman Świątkowski

24 czerwiec 2015 07:40

Dziekuję Romku. Tobie też udanego wypoczynku. A do urlopu daleko jeszcze🙂

23 czerwiec 2015 17:55

[cytuj autor='M Ela']Kolejne ciekawe miejsce i bardzo fajna relacja. Super opis i zdjęcia. Tylko pozazdrościc. [/cytuj]

Dzięki Elu. Serdecznie pozdrawiam i życze udanego urlopu.

22 czerwiec 2015 19:40

22 czerwiec 2015 15:31

[cytuj autor='Świątkowski Roman '][cytuj autor=' Krzysztof Dorota']Piękna wycieczka można powiedzieć wzorowa fotki extra na Turbaczu podobne uschłe dzewa jak w drodze na Skalny Stół  [/cytuj] Pamiętam, nawet udało mi sie fotkę znaleść [/cytuj]

świetne fotki.gratuluję.

18 czerwiec 2015 19:05

[cytuj autor='A Maciej']Gorce uwielbiam, wspaniała zieloność przyrody wśród niewysokich łagodnych szczytów i epickie widoki na Tatry. Szlaki dla całych wielopokoleniowych rodzin. Pięknie to opisałeś i pokazałeś pozdrawiam p.s. Rok po tamtym Luboniu Wlk. przeszedłem trasę Rabka - Turbacz - Niedźwiedź - Rabka w chińskich trampkach bez wcześniejszego przetarcia w trasie, w nocy musiałem moczyć nogi w zimnej wodzie bo nie mogłem spać z bólu. Tak się uczyłem na sobie czego nie powinno się robić, ale za to jaki był entuzjazm ;-)   [/cytuj]

Każda przygoda to nauka. A ta z trampkamki coś mi przypomina.To były czasy, wspomnienia są lekarstwem na wszystko, bo tylko one oprócz zdjęć z wędrówek pozostają.

18 czerwiec 2015 12:48

Pięknie to opisałeś i pokazałeś

15 czerwiec 2015 21:27

dokładnie 🙂

15 czerwiec 2015 14:28

Super, ekstra wycieczka, i tradycyjnie perfekcyjny opis :-)

turystyka21
15 czerwiec 2015 12:37

Piękne widoki, z całą pewnością będę musiał się kiedyś wybrać na taką wycieczkę!

15 czerwiec 2015 10:34

Pamiętam, nawet udało mi sie fotkę znaleść

14 czerwiec 2015 21:41

14 czerwiec 2015 20:48

Pogoda świetna ,trasa śliczna ,tylko pozazdraszczać.Opis rewelacyjny aż chciałoby sie powędrować.

14 czerwiec 2015 10:47

Dzięki.

Najważniejsze że pogoda i to bardzo dopisała. W planach trasa była do zrealizowania w maju ale nie wyszło, a jak wiemy wtedy z pogodą było kiepsko.

Podsumowując po pierwsze pogoda super, trasa śliczna, łatwa i wygodna. Jedynie czego mi brakowało na trasie to brak oznakowań szczytów, a to przecież Główny Szlak Beskidzki.

pozdrawiam.

14 czerwiec 2015 10:04

cześć Romanie .

ładne i ciekawe wędrowanie

Pozdrawiam Karol

13 czerwiec 2015 19:11

Piękna ciekawa wyprawa, zdjecia super a trasa świetnie opisana nic tylko jechać i spacerować.

13 czerwiec 2015 14:15

roman gratulacje za zdobycie turbacza.Po przeczytaniu twojej relacji,wróciły wspomnienia jak rok temu tez wędrowałem tą trasą.Pogoda widze że dopisała,a zdjęcia super.