Opera Nova, Danusia

2014-10-19
2015-04-24 20:25:15
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

W drodze powrotnej z Inowrocławia zatrzymaliśmy się w Bydgoszczy. Dawno tu nie byliśmy. Była więc świetna okazja ,by nadrobić zaległości.

Bydgoszcz

To była bardzo piękna,jesienna,słoneczna i ciepła niedziela. Zaparkowaliśmy na ulicy w pobliżu kościoła św. Trójcy i ruszyliśmy na spacer po mieście. Od razu natknęliśmy się na kamienicę z tablicą informacyjną,że w tym domu mieszkała poetka-Maria Sułczyńska. Akurat tego dnia trwały biegi uliczne i wszędzie stali kibice, a część ulic była zamknięta na czas biegu. Jakoś jednak, przedzierając się wśród tłumu, przez uroczy Mostek im. Krzysztofa Klenczona,mijając dotarliśmy na Wyspę Młyńską.

Cóż to za pełne uroku miejsce w samym środku dużego miasta! Wymarzone miejsce do niedzielnych spacerów. Kojarzyło mi się z kadrami z anglosaskich filmów,gdzie ludzie wypoczywając na trawnikach i schodach ,wygrzewając się w blasku słońca. Tu było podobnie. Miejsce wspaniale zagospodarowane, w otoczeniu starych spichlerzy i budynków muzealnych. Otaczające wyspę kanały Brdy dodają jej uroku. Pokonując następne mostki,w tym jeden całkowicie obwieszony miłosnymi kłódkami, dotarliśmy do imponującego gmachu Nowej Opery. Przed budynkiem przykuwa wzrok błyszcząca w słońcu złota rzeźba i symbol miasta-Łuczniczka. Stąd blisko już na Plac Teatralny i na tzw. Wenecję Bydgoską,czyli pełne uroku nabrzeże rzeki Brdy z Nowymi Spichlerzami i Pałacykiem Lloyda w tle..

Opera Nova

Fajnie wędruje się bulwarami nad rzeką, obserwując ruch na wodzie,płynące kajaki i motorówki. Pełny relaks. Oczywiście będąc w tym miejscu nie można pominąć kolejnego bydgoskiego symbolu czyli balansującego „Przechodzącego przez rzekę”. Niestety, w tym czasie most był akurat w remoncie i zrobienie zdjęcia bez „remontowego zaplecza”sprawiło mi nieco problemów. Za to słynne „Trzy Gracje” prezentowały się w pełnej okazałości. Po drodze odkryłam też Park Polerów,który powstał w 2011r. dla uhonorowania największych osiągnięć wodniactwa bydgoskiego

Wreszcie znaleźliśmy się na Rynku. O tej porze był zaskakująco pusty, tylko zrywające się co rusz do lotu gołębie, przesłaniały widok na Ratusz. Ja jednak szukałam narożnej kamienicy z podwójnym oknem, w którym o godzinie 13.13 i 21.13 ukazuje się postać Mistrza Twardowskiego. Jest to ruchoma rzeźba dłuta Jerzego Kędziora ,autora także „Przechodzącego przez rzekę”. Twardowski ukazuje się w oknie od 2006r.,kłania się i pozdrawia, a wszystko na pamiątkę opowiadania I.Kraszewskiego o Panu Twardowskim,który przez 4 miesiące gościł w Bydgoszczy i jako czarnoksiężnik różne cuda wyczyniał. Oczywiście spóźniliśmy się na to widowisko i obejrzeliśmy tylko samo okienko ...wrrr.

Kościół św. Trójcy
Mostek im. K.Klenczona
Wyspa Młyńska

Podeszliśmy jeszcze do bydgoskiej Fary ,czyli katedry św. Marcina i Mikołaja z XV wieku. Jest to najbardziej wartościowy zabytek architektury staropolskiej w Bydgoszczy . Pięknie się prezentuje w otoczeniu rzeki i zieleni. Bydgoskie Śródmieście zdumiało mnie i zauroczyło . Zapisałam w pamięci zupełnie inny obraz miasta sprzed wielu lat. Widać,że sporo się tu dzieje ,oby tak dalej.

Jadąc z Bydgoszczy w stronę Słupska minęliśmy po drodze jeszcze dwie ciekawostki. W okolicach Koronowa raził nas w oczy metaliczny blask. Okazało się,że to pomnik upamiętniający zwycięską bitwę Polaków z Krzyżakami rozegraną w dniu 10.10. 1410r, czyli jedną z ważniejszych bitew podczas Wielkiej Wojny. Nie słyszałam wcześniej o tym wydarzeniu.

Muzeum Okręgowe

Drugą ciekawostkę stanowił mijany w Buszkowie imponujący ceglano-kamienny wiadukt kolejowy z 1909. nad rzeką Krówką. Nie odmówiliśmy sobie postoju w tym miejscu,by spojrzeć z wysokości ok. 30m na przejeżdżające dołem samochody. Super sprawa.

Muzeum Okręgowe Spichrze na Wyspie Młyńskiej Muzeum Okręgowe progi wodne przy Muzeum Okręgowym Wyspa Młyńska Muzeum Okręgowe- Archeologiczne Muzeu Okręgowe- pieniądze Karczma Młyńska Brda Brda-widok na Wyspę Młyńską widok na Wyspę Młyńską bulwary nad Brdą Opera Nowa i rzeźba łuczniczki Bydgoska Fara kościół Klarysek przy Placu Teatralnym widok z mostu na bydgoską Wenecję Pomnik Walki i Męczeństwa Ziemi Bydgoskiej Ratusz Rynek Fara-katedra św. Marcina i Mikołaja Kamienica z oknem Pana Twardowskiego Biblioteka rzeźba Nowe Spichlerze i Pałac Lloyda Budynek Poczty Trzy Gracje Stare Spichlerze Brda- raj dla wodniaków Park Polerów Park Polerów Park Polerów przystań kajaków Galeria Leona Wyczółkowskiego pomnik upamiętniający bitwę z Krzyżakami pod Koronowem w 1410 wiadukt koło Buszkowa Wiadukt koło Buszkowa Wiadukt koło Buszkowa Wiadukt koło Buszkowa Wiadukt koło Buszkowa
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Maciej A Krajtroter 19115 kilometrów
2015-05-01 21:57:51

Piękne miasto,

tylko przejazdem widziałem, a jak widać z Twoich zdjęć, to szkoda tego tylko

Lucy i Tom Krajtroter 21318 kilometrów
2015-04-28 17:59:09

Ciekawy spacer po mieście. Piękne zdjęcia.

2015-04-27 07:29:39

Dla mnie w sumie też do tychczas było raczej mało znane, a i teraz jeszcze pewnie miałabym tam co zwiedzać np. Exploseum ,o którym pisałam Marcin-Henio. I liczę,że kiedyś nadarzy się jeszcze taka okazja.

Ela Krajtroter 42848 kilometrów
2015-04-26 20:48:11

Jak zawsze super relacja i świetne zdjęcia. Miasto mi nie znane i raczej daleko mi do niego. :)

Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów
2015-04-25 09:08:17

Bydgoszcz - miasto ostatnio często goszczące na PSz. I bardzo dobrze, bo zasługuje na docenienie. Bardzo fajna wycieczka, Danusiu. A i te atrakcje w drodze powrotnej, dusza krajtroterska się odzywa w człowieku, jak widzi takie coś :-)

2015-04-25 08:35:42

[cytuj autor='Świątkowski Roman ']Fajne zwiedzanko. Piękne miasto odwiedziłaś a wiem bo mówi to Ci Kujawiak., chociaż mieszkający w Zagłębiu Dąbrowskim. Śliczne zdjęcia. pozdrawiam [/cytuj]

Kujawiak,kujawiczek...:-) Kujawy,Pauki,to w sumie niedalekie mi, a ciekawe  tereny,więc pewnie jeszcze kiedyś tam zajrzę.

Roman Świątkowski Krajtroter 70713 kilometrów
2015-04-25 06:24:58

Barsolis Karol Turysta Kulturowy Krajtroter 122711 kilometrów
2015-04-24 21:53:22

super Danusko .

wreszcie doczekalem sie  relacji  "mojej" Bydgoszczy ,

ktora warta  jest poznnaia jeszcze dla wieeeluuu .

Bydgoszcz to  Wenecja i Amsterdam w jednym

Pozdrawiam Karol

2015-04-24 21:36:17

Piękne miasto.Miasta przez które przepływają rzeki mają swój urok.Szkoda że nie zobaczyłaś Twardowskiego ale masz okazje tam wrócic.Dobrze że nasze polskie miasta zmieniają się na dobre.

2015-04-24 21:34:47

No tak,tym razem pogoda wyjątkowo dopisała,co się nam stanowczo za rzadko zdarza:-)

mokunka Krajtroter 219837 kilometrów
2015-04-24 21:29:49

Bydgoszcz ostatnio coraz częściej gości na PSz. Piękne miasto, szkoda, że do tej pory nie udało mi się tam być.   Bardzo fajna ciekawostka o tym okienku , w którym pokazuje się pan Twardowski .