Pogórze Cieszyńskie/Beskid Śląski : Cz.1 Szlak czarny Goleszów przez Tuł 621m - Mała Czantoria 866m

Początek czarnego szlaku Goleszów PKP, Vincci
Szlak czarny z Goleszowa na Czantorię. Szlak czarny z Goleszowa na Wielką Czantorię jest malowniczą trasą łączącą Pogórze Cieszyńskie z Beskidem Śląskim. Goleszów. Goleszów jest jedną z najstarszych osad Śląska Cieszyńskiego, a pierwsza wzmianka o wsi pochodzi z 1223 r. W XVII w. na Chełmie (463 m) oraz Jasieniowej (521 m) rozpoczęto wydobywanie wapienia i wypalanie wapna, co doprowadziło do wybudowania cementowni, zlikwidowanej dopiero w latach 90tych XX w. W czasie II Wojny Światowej istniała na jej terenie filia obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Ciekawostką jest to, że tuż po wojnie, z racji braku taboru kolei państwowej, władze cementowni uruchomiły regularne połączenie swoim parowozem oraz węglarką przystosowaną do przewozu osób, na trasie Cieszyn – Goleszów. Wędrówkę rozpoczynamy przy dworcu PKP i ulicami Dworcową, a następnie Wolności kierujemy się ku centrum Goleszowa. Przed kościołem p.w. św. Michała Archanioła skręcamy w ul. 1go Maja. Przed budynkiem Urzędu Gminy znajduje się obelisk poświęcony ofiarom zbrodni hitlerowskich. Skręcamy w ul. Cieszyńską (po prawej stronie na ścianie budynku dawnej przychodni lekarskiej wisi tablica upamiętniająca wymordowanie więźniów znajdującego się tu w czasie wojny podobozu koncentracyjnego), a następnie wspinamy się pod górę ul. Jasną i docieramy do wyrobiska po dawnym kamieniołomie, zamienionego w zbiornik wodny „Ton”. Skręcamy w prawo i lekko wchodzimy pod górę. W kierunku zachodnim widać Cieszyn oraz wzgórze Chełm, na którym dawniej istniała szkoła szybowcowa. Do niedawna przebiegała tędy towarowa kolej linowa z kamieniołomu w Lesznej Górnej. Szlak biegnie dalej przez teren strzelnicy lokalnego koła łowieckiego, a następnie lasem, trawersując stoki Jasieniowej, pomiędzy zarośniętymi wyrobiskami dawnych kamieniołomów i śladami torowisk kolejek wąskotorowych, które służyły do przewozu materiału skalnego do cementowni. Po łagodnym zejściu z góry kierujemy się ul. Zamkową w lewo (ok 600 m w prawo można dojśc do zamku w Dzięgielowie, stanowiącego obecnie własność prywatną), a następnie ul. Turystyczną idziemy w kierunku czynnego kamieniołomu w Lesznej Górnej. Na skraju lasu napotykamy drogowskaz informujący o drodze do dawnego schroniska, a obecnie restauracji „Pod Tułem”. Budynek powstał w latach 1930–1931 jako posiadłość niemieckiego kupca z Cieszyna. W czasie II Wojny Światowej willa była miejscem zebrań Hitlerjugend. Po wojnie przekazano ja cieszyńskiemu oddziałowi PTT, z inicjatywy którego stworzono tu prowizoryczną stację turystyczną, a w późniejszych latach całoroczne schronisko. Restauracja stoi na skraju rezerwatu „Zadni Gaj” na terenie którego znajduje się „Jaskinia na Górze”. Wracamy na szlak czarny i kierujemy się przez las do łąk u stóp góry Tuł (621 m). Do niedawna istniał tu rezerwat „Góra Tuł” lecz z powodu wyniszczającej gospodarki ludzi został on przemieniony na użytek ekologiczny. GÓRA TUŁ : Niewysoki szczyt położony na krawędzi Beskidu Śląskiego pomiędzy Jasieniową 521 m a Czantorią Małą 866 m, otoczony dolinami Cisówki na wschodzie, Potoku Łubiańskiego na północy i Lesznicy na południu. Stoki wschodnie opadają w kierunku Cisownicy, a południowe w kierunku Lesznej Górnej . Prawie całą powierzchnię szczytu zajmują łąki i niewielkie zagajniki. Na łąkach rośnie szereg cennych gatunków roślin objętych ochroną w rezerwacie „Tuł”.Występują tu : zawilec gajowy, śnieżyczka przebiśnieg, pierwiosnka wyniosła, goryczka orzęsiona, storczyki, lilia złotogłów, mieczyk dachówkowaty, podkolan biały, zimowit jesienny czy wawrzynek wilczełyko. Na północnym stoku Tuła znajduje się następny rezerwat – „Zadni Gaj”. Chroni on kilkadziesiąt stanowisk cisów, rosnących w lesie mieszanym. Na północnym stoku Tuła znajduje się dawne schronisko „Pod Tułem” obecnie Restauracja i Noclegi „Pod Tułem”. Kontakt : 33 852 79 47 692 613 140 www.podtulem.pl Budynek zbudował w 1931 roku niemiecki kupiec Krisch z Cieszyna. W 1946r cieszyński oddział PTT uruchomił tu stację turystyczną. W latach 1967-69 przeprowadzono remont, co umożliwiło otwarcie całorocznego schroniska. W listopadzie 2006 roku nowy właściciel zakończył generalny remont obiektu. Obecnie obiekt dysponuje 26 miejscami noclegowymi. W Lesznej Górnej wart obejrzenia jest barokowy kościół św. Marcina z lat 1719-31 z cennym wyposażeniem. Wczesną wiosną oraz jesienią tereny te zarastają różnorakimi, kolorowymi kwiatami. Przechodzimy przez prywatne gospodarstwo, skąd możemy podziwiać masywną bryłę Małej Czantorii (866 m) oraz szczyty Lipowskiego Gronia (745 m) i Równicy (884 m). Schodzimy na Przełęcz pod Tułem (535 m), skąd doskonale widać Beskid Śląsko – Morawski w całej swojej okazałości. Widoczne są także kominy potężnej huty w Trzyńcu. Od tego momentu zaczyna się bardzo strome podejście stokiem Małej Czantorii. Przy drewnianych ławkach dołącza szlak czerwony spacerowy wiodący do spowiedziska i pomnika upamiętniającego śmierć polskich partyzantów z oddziału „Czantoria” w dniu 30.11.1943 r. Osiągamy szczyt Małej Czantorii, skąd rozpościerają się piękne widoki na Pogórze Śląskie.
przechodzimy przez tory za plecami goleszów, Vincci
Pamiątkowy obelisk przed Urzędem Gminy Goleszów, Vincci
Panorama na Beskid Śląsko-Morawski, Vincci
W prawo szlak czarny w strone M.Czantorii, Vincci
Widok na płd.wsch., Vincci
widok na Malcową Górę 528m n.p.m Grodzisko 550m n.p.m w oddali Równica884m n.p.m, Vincci
Widok z Tułu na Grodzisko 550m n.p.m, Vincci
Panorama z Tułu 621m n.p.m w stronę Cisownicy, Vincci
Panorama z Tułu na Łąki w stronę Cisownicy, Vincci
Widok z Tułu na Grodzisko 550m,Malcową Górę 528m i Górkę 558m w tle Równica i Lipowski Groń, Vincci
Dalej szlakiem czarnym trawersujemy szczyt Tuła 621m n.p.m, Vincci
Szlak czarny, Vincci
Po prawej trawersujemy szczyt Tułu, Vincci
Łąka podszczytowa Tułu, Vincci
W stronę Małej Czantorii widok zza pleców na Przełęcz Pod Tułem i Górę Tuł 621m n.p.m, Vincci
Widok z tyłu na Tuł i Rezerwat Zadni Gaj, Vincci
Widok na Górę Tuł 621m n.p.m i Przełęcz Pod Tułem, Vincci
W stronę Spowiedziska, Vincci
Spowiedzisko , Vincci
Powrót do znaków, dalej w prawo (ostre podejscie na szczyt!!!), Vincci