Ratusz, Danusia

2014-07-20
2014-08-28 21:00:14
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

To miasto i elegancki hotel Spałka obraliśmy sobie za bazę wypadową  do wojaży po okolicach Opola.

Kluczbork

W Kluczborku spędziliśmy dwa dni i nie mogliśmy sobie odmówić spaceru po tym urokliwym miasteczku. Centralnym punktem miasta jest oczywiście Rynek. Pośrodku placu wznosi się Ratusz, przy którym przycupnęły dwie kolorowe kamieniczki tworząc z nim spójną całość. To jedyne kamieniczki ocalałe po pożarze w 1925r. z tzw. Zespołu Dwunastu Apostołów. Przy ratuszu, na przyjemnym malutkim skwerku można posiedzieć wśród kwiatów, a potem obejrzeć wykesponowane fragmenty brukowanej nawierzchni Rynku ,dawniej placu targowego, pochodzące z XIX wieku. W pobliżu Rynku znajduje się okazały kościół ewangelicko-augsburski pw. Chrystusa Zbawiciela z wieżą widokową na szczycie. Nieco dalej trafiliśmy do parku miejskiego z zachowanymi fragmentami dawnych murów obronnych. Ich najlepiej zachowanym, a zarazem najbardziej okazałym elementem jest usytuowana od wschodu Rynku Brama Krakowska.

Obok niej, w budynku usytuowanym na fundamentach dawnego zamku, znajduje się Muzeum im. Jana Dzierżona. Muzeum gromadzi i eksponuje dobra kultury z regionu kluczborskiego i opolskiego. Jednak najbardziej słynie ze zbiorów dzierżoniowskich czyli pamiątek po ks. Janie Dzierżonie, zwanym ojcem pszczelarstwa. Pszczołom poświęcił 70 lat swojej pracy. Za osiągnięcia w dziedzinie pszczelarstwa zyskał tytuł Doctora Honoris Causa Uniwersytetu Monachijskiego. Światowy rozgłos przyniosło mu odkrycie partenogenezy pszczół, czyli dzieworództwa. To na jego cześć w 1946 r. miasto Rychbach na Dolnym Śląsku zostało nazwane Dzierżoniowem. Nie miałam o tym pojęcia, choć w Dzierżoniowie byłam kilkakrotnie. W kluczborskim muzeum znajduje się kolekcja uli figuralnych z XIX i XX wieku wykonanych przez artystów ludowych, które można oglądać na wystawie na zewnątrz budynku. Wewnątrz, między innymi, można zobaczyć ule z pasieki ks. Dzierżona w Łowkowicach oraz ule i sprzęt pszczelarski z całej Polski. Najcenniejszym eksponatem jest barć odrzańska datowana na X wiek.

Urząd Miasta

Naprawdę ciekawa sprawa, lubię takie miasta i ukryte w nich historyczne ciekawostki. Miasto wydało mi się wyjątkowo senne, ciche i spokojne. Może dlatego, że był weekend, a może z powodu upału, gdy większość dnia mieszkańcy z pewnością spędzali nad wodą. My także każdy dzień kończyliśmy chłodząc się w hotelowym basenie. Relaks. Spokój. Błogość. Cudownie.

Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Tadeusz Walkowicz Krajtroter 68331 kilometrów
2014-09-12 18:47:58

A tak blisko byłem .... dawno temu Olesno w drodze do Krzepic rowerem ... . Polecam

Ostatnio edytowany: 2014-09-12 18:51

2014-09-02 19:13:08

[cytuj autor='Świątkowski Roman ']Nieraz i niejednokrotnie Kluczbork odwiedzłem ale przejazdem. Nie wiedzaiałem że można zobaczyć tyle fajnych rzeczy. Piękne miasteczko, fajny budynek UM, kamienice, Brama krakowska.. Jest co zwiedzać [/cytuj]

Już niejednokrotnie się przekonałam,że czasem warto spojrzec "innym okiem" na w zasadzie znane nam miejscowści,by odkryć ich urok.:-)

Barsolis Karol Turysta Kulturowy Krajtroter 122711 kilometrów
2014-08-30 12:08:42

piekna wyprawa Danusi , ktora krąży po okolicy .

Karol

2014-08-30 08:22:57

[cytuj autor=' Marcin_Henioo']Śliczne miasteczko. Lubię takie, w zeszłym roku byliśmy przejazdem i widzieliśmy podobne miasteczka- Pilica, Wolbrom i Olkusz. Kluczbork może być doskonałą bazą wypadową na Opolszczyznę, jak to Danusia napisała. PS. Komu kojarzy się z filmem "Rejs" Piwowskiego? Pamiętacie? "Panie Kazimierzu, proszę podać klucz od kabiny". "Ale proszę nie podpowiadać, bardzo proszę". "To ja wiem, Kluczbork"... i tak dalej. [/cytuj]

Zupełnie zapomniałam o tym cytacie z kultowego filmu. :-) Dzięki,że przypomniałeś te słowa. Lubię miejsca,które w jakiś sposób kojarzą się z polskimi filmami.

Ela Krajtroter 42848 kilometrów
2014-08-29 22:12:19

Super miasteczko. Bardzo ciekawe i bardzo ładne. Śliczne zdjecia. Ciekawa relacja.

mokunka Krajtroter 220337 kilometrów
2014-08-29 18:17:15

Bardzo interesujące miasto. Niestety go nie znam.... Chętnie przeczytałam relacje i obejrzałam slonecznne foty .

pozdrawiam :)

Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów
2014-08-29 11:14:46

Roman Świątkowski Krajtroter 70913 kilometrów
2014-08-29 11:00:13

2014-08-29 06:49:05

Troche tak jest Marianie :) Bardzo ładnie Danusiu pozwiedzaliście Kluczbork, byliśmy ale nie za długo i dawno temu, ładny Rynek, tak dobrze go nie wspominam więc być może wyładniał ostatnio jak inne miejsca :)

2014-08-28 22:13:27

Miasto oddalone odemnie tylko 60 kilometrów a nie znam . Tylko przejazdem. Atu dowiaduję się tyle ciekawostek . Prawda w powiedzeniu -cudze chwalicie a swego nie znacie.

PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 20 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 000 Obserwujących.