Wieluń mury, Anna Piernikarczyk

Olesno Wieluń i Jasna Góra

2014-05-10
2014-05-13 08:37:28

Wycieczka do pięknego średniowiecznego miasta Wielunia, a przy okazji po drodze odwiedziliśmy Olesno, drewniane kościółki, o których w innej wycieczce i na koniec dnia Jasną Górę

Olesno > Wieluń > Częstochowa

Olesno to tylko dla nas takie miasteczko po drodze, nie jest złe, choć głównie kościoły tam odnaleźliśmy, za to jeden z nich to prawdziwa perełka! Drewniany kościół Św. Anny leżący poza centrum to ponoć najpiekniejszy drewniany kościół w Polsce! Choć oczywiście wszystkich nie widziałam i nie mogę na 100 % potwierdzić, to ten mnie faktycznie zauroczył. Wspaniała budowla, praktycznie do tradycyjnego drewnianego kościółka w epoce baroku dobudowano szereg kaplic na kształt gwiazdy. Dzięki temu kościół jest fantastyczny i całkiem wyjątkowy, polecam tu zajrzeć, niestety nie udało nam się wejśc do środka, choć obchodziliśmy go dwa razy dookoła i wszystkie drzwiczki sprawdzaliśmy a było ich wiele, trochę jak dla krasnoludków 🙂 Potem doczytaliśmy że otwarty jest w niedzielę chyba od 14.00-16.00, mszy normalnie tam nie ma, tylko odpustowa raz w roku. No moja Patronka, fajnie byłoby się kiedyś wybrac na taką uroczystość.

O innych drewnianych kościółkach z wycieczki napiszę w innej relacji, bo za dużo tego jakna jeden raz 🙂

Olesno Rynek

Więc teraz Wieluń, przepiękne miasto, a kilka obiektów przeszliśmy dwa razy, także dość dobrze poznaliśmy, w sumie już w domu założyłam, bo pogoda zmienna, że jak w Wieluniu nam nie przytrafi to siadamy na ławce i czekamy 🙂 Łukasz na to a co jak ławki nie będzie ? hehe no nawet była i nawet była potrzeba przeczekać pogodę, ale nie siedzieliśmy tylko obeszliśmy miasto, a do napiekniejszych dla mnie obiektów czyli murów miejskich na koniec znów wróciliśmy, się opłacało, bo pogoda wraz z postępem godzin piękniała 🙂

Niewiele się słyszy o Wieluniu a szkoda, bo naprawdę miasteczko jest bardzo ładne, zadbane, a zabytki w dobrym stanie i znów to co uwielbiam, wszystkie opisane na tablicach informacyjnych. Zauroczyły mnie mury miejskie, dobrze widoczne przy ul Podwale, jest Ratusz z Bramą Krakowską, jest baszta Prochownia, a raczej jej ruiny, a dalej, za ciągiem murów odbudowana Baszta Męczarnia. W innej częsci miasta jest Brama Kaliska - fundamenty, niedaleko Kolegiaty, a koło Kościoła Reformackiego natomiast stoją ruiny baszty Swawola. Jeszcze niedaleko Rynku i Ratusza, właściwie pomiędzy nimi, zachowały się fundamenty dawnej fary. Właściwie tutaj wszędzie jest blisko, magnesik kupilismy w Muzeum Ziemi Wieluńskiej.

Kościół Św. Michała
Kościół Bożego Ciała

W drodze powrotnej mieliśmy odwiedzić drewniany kościółek w Łaszewie, i wracać krótszą drogą, ale jednak zdecydowaliśmy sie na trochę dłuższą i zamiast kościółka wybraliśmy Jasną Górę, gdzie chciałam kupić obrazek Świętego już Jana Pawła II. Plan spełniony 🙂

Kościół Bożego Ciała Kościół Bożego Ciała Olesno Perełka Olesna Kościół Św. Anny Olesno muzeum Olesno Rynek w Oleśnie Olesno Wieluń Baszta Prochownia Muzeum Ziemi Wieluńskiej Baszta Męczarnia Wieluń Brama Kaliska Fundamenty dawnej fary Pałac w miejscu dawnego zamku Wieluń Kolegiata Wieluń Wieluń Kościół Reformacki wnętrze kościoła Zwiastowania NMP Kościół Św. Józefa Wieluń kościół Św. Józefa Muzeum Ziemi Wieluńskiej Muzeum Wieluń kolegiata Ratusz w Wieluniu Jasna Góra Tajemnice Różańca Jasna Góra

2014-07-07 13:52:38

Aniu (lub ktośkolwiek kto jest z tych okolic, bądź był w przeszłości),

czy jesteście w stanie polecić jakąś dobrą (i niedrogą) restaurację na spożycie obiadu w Olesnie lub okolicach?

Z góry dzięki.

2014-05-15 13:53:59

Dziękujemy :)

Danusia Krajtroter 183047 kilometrów
2014-05-15 13:36:59

Czyli przejazdem tez mozna odkrywac przyjemne i zacne miejsca w Polsce. Brawo Aniu,świetni z Was krajtroterzy.

Ela Krajtroter 42848 kilometrów
2014-05-15 11:48:54

Kolejne super miejsca. Pieknie, rodzinnie.

Roman Świątkowski Krajtroter 70713 kilometrów
2014-05-14 10:31:36

Fajna wycieczka a jeszcze fajniejszy ten kościół drewniany.

Maciej A Krajtroter 19115 kilometrów
2014-05-14 10:21:29

Faktycznie całkiem ładny ten Wieluń i Olesno,

a ja zawsze tylko przejazdem,

bo Jasna Góra to insza sprawa :-)

Ostatnio edytowany: 2014-05-14 10:22

Krzysztof Dorota Krajtroter 23831 kilometrów
2014-05-13 21:39:06

Nam też się podoba super sprawa ta wycieczka

2014-05-13 20:39:26

Marianie, nie ma się co wstydzić, pakuj się i jedź :) Warto! Sama jestem zdziwiona, że takie ładne miasto z wyjątkowo zachowanymi średniowiecznymi zabytkami a tak mało się o nim słyszy, dlatego chętnie je teraz promuję :)

Swoją drogą chętnie dowiedziałabym się o kolejnych takich perełkach w nie bardzo dalekiej okolicy :)

Ostatnio edytowany: 2014-05-13 20:40

2014-05-13 20:02:36

Wstyd mi bo tyle razy przejeżdzałem przez Wieluń a nigdy nie poświęciłem troche czasu na zwiedzenie tego miasta.

2014-05-13 13:24:49

Być może wracając z Kłodzka (wybieramy się w kierunku na Opole i do zamku w Mosznej), zahaczymy o Olesno, jadąc dalej na Łódź (przez Wieluń, bądź Częstochowę). Niestety, to będzie wtorek, więc nie wejdziemy do środka :-(

2014-05-13 11:30:51

Dzięki :) Dobrze zniosły długą wycieczkę, a Natalia targała ze sobą wszędzie Ludwikę - lalkę uszytą przez ukochana Panią ze świetlicy :)

Barsolis Karol Turysta Kulturowy Krajtroter 122711 kilometrów
2014-05-13 11:06:34

piekny ten Wielun i Olesno .

Pozdrawiam Karol

PS.

> wystrzalowe córeczki ( zdj 23)

2014-05-13 10:03:00

No niestety się nie udało, pisałam właśnie, że tylko w niedzielę międy 14.00-16.00 jest otwarty a poza tym to w Odpust. Na pewno kiedyś będę chciała go odwiedzić zdjęcia wnętrza widać na tablicy przed kościołem i jak zwykle zachęciły mnie bo uwielbiam takie wnętrza

2014-05-13 10:00:08

Piękny ten drewniany kościółek w Oleśnie. A w środku byliście?