, Roman Świątkowski

Jura - Ojcowski Park Narodowy (J.Łokietka, J.Ciemna)

2014-05-02
2014-05-06 13:04:36
Roman Świątkowski Krajtroter 70713 kilometrów

Ojcowski Park Narodowy. Dolina Prądnika miejsca nie trzeba promować ani zachwalać bo jest znane piękne i cudne. Na PSz. często gości i jest fajnie przez innych opisane. Ja postaram się nie zanudzać i nie ponawiać tych samych opisów atrakcji widzianych, a widziałem między innymi wiele pięknych charakterystycznych białych ostańców, przepiękną przyrodę, jaskinię Łokietka, jaskinię Ciemna, ruiny zamku rycerskiego Ojców, kapliczkę na wodzie św. Jóżefa było co zobaczyć.

Wędrówkę po najmniejszym parku narodowym w Polsce Ojcowskim Parku Narodowym zaczęliśmy w miejscowości Czajowie, w której podążyliśmy za niebieskim Szlakiem Warowni Jurajskich. Szlak poprowadził nas na Chełmową Górę na której znajduje się Jaskinia Łokietka, oczywiście podziwialiśmy ją nie tylko z zewnątrz (ceny biletów nor.8zł, ulg.6zł) - polecam. Po dłuższej przerwie ruszamy dalej niebieskim szlakiem przez Wąwóz Ciasne Skałki, po drodze mijamy piękne widoki na piękną przyrodę. Docieramy pod Bramę Krakowską na wprost bramy na widać białe skały a jedna z nich o kształcie dłoni to Biała Rękawica. Dalej podążamy za oznakowaniami zielonego szlaku. Przechodzimy mostkiem przez Potok Prądnik i kierujemy się za szlakiem w kierunku Jaskini Ciemnej, szlak prowadzi szczytami masywu Góry Koronnej i Góry Okopy. Jaskinia Ciemna oczywiście zwiedzona (cena biletów nor.7zł, ulg.5zł). Szlak zielony prowadzi nas dalej wzdłuż potoku Doliną Prądnika, a po drodze podziwiamy widoki na wapienne skały , przecudną przyrodę, zabytkową zabudowę, mijamy skalisty Ostaniec wapienny - Igła Deotymy. Szlak zielony zaprowadził nas pod ruiny Zamku Kazimierzowskiego w Ojcowie ( cena biletu nor.3zł, ulg.2zł) Przerwa na odpoczynek i zwiedzanie. Ruszamy w drogę powrotną, jeszcze tylko podejście pod zabytkową Kapliczkę na Wodzie Św. Józefa Robotnika i wracamy tym razem kierując się za czarnym szlakiem. Równolegle ze szlakiem czarnym biegną przez pewien odcinek inne szlaki (czerwony, niebieski i żółty). Ostatnie podejście pod Chełmową Górę, no może przedostanie bo jeszcze mała wspinanka na 20 metrową skałę Jonaszówka z której roztaczają się piękne widoki na Dolinę Prądnika i Ojców. Po dotarciu do punku rozpoczęcia tej wycieczki czyli do Czajowie kończymy naszą wędrówkę po Parku Ojcowskim.

przed Grotą Łokietka wejście do Jaskini Łokietka Jaskinia Łokietka Wąwóz Ciasne Skały Brama Krakowska widok od strony Doliny Prądnika na Bramę Krakowską widok spod Bramy Krakowskiej na skałe o kształcie ręki - Rękawica Dolina Prądnika potok Prądnik pod Jaskinia Ciemną widok na ostaniec wapienny - Rękawica widziany z góry widok na Bramę Krakowską Rękawica - ręka , biała dłoń jak kto woli Dolina Prądnika Dolina Prądnika Igła Deotymy ruiny zamku rycerskiego w Ojcowie wejscie na ruiny zamku kazimierowskiego w Ojcowie kaplica na wodzie św. Józefa źródełko przy kaplicy widok ze skały Jonaszówka