Stożek Wielki , szlakiem z Wisły Dziechcinki

, Ola Dzitkowska
Wycieczkę zaczynamy od ronda - z Wisły Dziechcinki, tuż obok stacji paliw i rzeki, kierujemy się obok kiosku w stronę kościoł babtystów, gdzie zaczyna się niebieski i zółty szlak. My zaczynamy naszą trasę od niebieskiego a schodzić będziemy zółtym w to samo miejsce.
Już po kilkunastu metrach jesteśmu na polane skąd rozciąga się piękny widok na cała Wisłę, kawałek Ustronia. Początkowo szlak prowadzi pomiędzy domkami jednorodzinnymi, zaraz za domkami dochodzimy do stoku narciarskiego, gdzie jest lekkie podbicie do góry.
Szlak , jak to bywa jesienią jest zabłocony prawie na całej długości, aż do schroniska na Stożku Wielkim. Miejscami trzeba obchodzic między krzaczkami wielkie kałuże oraz błotko aby się nie zachlapać do kolan 🙂 ja miałam pecha i chcąc przekroczyć kałuże zabrakło mi kilku centymetrów i zapadłam się aż ponad kostkę, pozornie było płyto... ( miałam wrażenie że błotko wciąga mnie jak ruchome piaski 🙂
Po drodze, wychodząc z lasu , po lewej stronie naszym oczom ukazuje się Krzakowska Skała, na niej zrobiliśmy sobie przystanek na małą kawę, by przy okazji popodziwiac widoki. Prowadzi na nia krótki odcinek z betonowych płyt, co dla niektórych potrafi być zbawienne 😉 aby nie przemęczać się na nierównościach.
Kawa wypita, widoki sfotografowane, ruszamy dalej. Skręcamy w prawo i znów w las - czasem ciężko odnależć oznaczenia szlaków- dobrze są ukryte - ale daliśmy radę 🙂
Po drodze mijamy nieczynne już turystyczne przejście graniczne oraz niewielki punkt gastronomiczny. Skręcając w prawo trasa prowadzi na Cieślar a dalej na Soszów. Podejście na Cieślar nie jest trudne, a polna droga biegnąca grzbietem górskim gwarantuje wspaniałe widoki. My jednak skręciliśmy w lewo lekko pod górkę, ok. 20 metrów a później w dół , by po około 50 metrach znów ostro wejść pod górkę a stąd już tylko minuty do schroniska na Stożku Wielkim. Dość ostre podbicie może wykończyć niektórych twardzieli 🙂 W Schronisku bardzo miła obsługa - standardowo toaleta płatna 1 zł 🙂 na czymś w końcu trzeba zarobić. Wrzątek 1 zł . Ostatnio czytając Forum PTTK, dowiedziałam się, iż schroniska nie mają prawa zarządać od turysty za wrzątek więcej niz 50 groszy -woda grzana przy użyciu prądu i 20 groszy - woda grzana na piecu z użyciem drewna- podobno taki zapis widnieje w regulaminie..... no cóż. W dzisiejszych czasach rzadkim widokiem w schroniskach jest tak niska cena za wrzątek czy możliwość skorzystania z toalety bezpłatnie.
Po odpoczynku w Schronisku wracamy tym samym niebieskim szlakiem, gdzie przecina go w połowie drogi szlak zółty do Wisły Dziechcinki, łatwo go rozpoznać, gdy się zaczyna- kończy się betonowa kładka na szlaku niebieskim i na drzewie widnieje napis " PRYWATNE" - napisany przy użyciu sprayu 🙂 po prawej stronie polanka ogrodzona drewnianą zagrodą i mała budka a'la altanka. My odbijamy w lewo na zółty szlak. Trasa lekko obłocona, w kilku miejscach spływające strumyczki przecinające szlak. Schodząc znów trafiamy między domki jednorodzinne i na asfalt. Asfaltowa droga bardzo nam się dłuży, gdyż bardzo źle po takiej wyprawie maszeruje się na prostej trasie. Po kilku nastu minutach dochodzimy do stergo poniemieckiego mostu, gdzie od wewnętrznej stronie widnieje tablica pamiątkowa. Za mostem jeszcze tylko kilkakaście metrów i jesteśmy znów w Centrum Wisły Dziechcinki przy rondzie- obok stacji Paliw Orlen.