kolegiata Wniezbowzięcia Najświętszej Marii Panny, Danusia

2014-01-06
2014-01-22 10:01:31
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Memento mori- ta średniowieczna maksyma przychodzi na myśl,gdy spogląda się na kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Kartuzach.Jego dach przypomina wieko trumny i ta właśnie ciekawostka przywiodła nas do tego miasta.

> Słupsk > Gdynia > > Słupsk

Wracając od córki z Gdyni tym razem zmieniliśmy trasę i nie pojechaliśmy do domu ,jak zwykle,prostą drogą przez Wejherowo i Lębork,ale przez Kartuzy. Mało znam tą trasę,a jest tam co po drodze oglądać,wiedzie bowiem przez środek Szwajcarii Kaszubskiej. Nie planowaliśmy jednak zbyt wiele,było już dobrze po południu i powoli zaczynało się ściemniać. Piękno Kaszub wrócimy oglądać wiosną,gdy zrobi się cieplej, wszystko się zazieleni, a dni będą dłuższe.

Naszym celem były Kartuzy,a zwłaszcza kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z dachem w kształcie trumny. Jego charakterystyczna sylwetka widoczna jest już z daleka. Nic dziwnego,że zadaszenie kartuskiej kolegiaty przypomina wieko trumny. Niegdyś w tym miejscu mieścił się jeden z najsurowszych klasztorów kontemplacyjnych tzw. Zakon Kartuzów kultywujący życie mnichów w całkowitym odosobnieniu. W świątyni do dziś zachował się zegar słoneczny z napisem Memento mori-Pamiętaj o śmierci. Nad głowami wiernych wchodzących do kościoła porusza się niesamowite wahadło - anioł śmierci z kosą w ręku. Sam budynek dawnego klasztoru został rozebrany,do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze budynki gospodarcze, refektarz,czyli klasztorna jadalnia oraz jedyny ocalały erem-dom mnicha pustelnika. W refektarzu znajduje się obecnie galeria sztuki,w domku mnicha mieszka zakrystianin.

Współczesne Kartuzy-dawna wioska przyklasztorna,to dziś malownicze miasteczko w stóp kolegiaty. Tuż przy świątyni rozciąga się widok na jedno z kartuskich jezior,a jest ich w mieście aż cztery: Klasztorne Duże,Klasztorne Małe,Mielenko i Karczemne. Wzdłuż Jeziora Klasztornego wiedzie trasa spacerowa Gaj Świętopełka. Jej część stanowi Aleja Filozofów-dziś ścieżka dydaktyczna,niegdyś miejsce kontemplacji mnichów.

Po drugiej stronie miasta wzdłuż brzegu Jeziora Karczemnego biegnie z kolei, niedawno,bo w 2012r., oddana do użytku Promenada. Jest to najbardzej rekreacyjny teren miasta i ulubione miejsce spacerów jego mieszkańców. Na szczycie promenady nieoczekiwanie znalazłam kolejną ławeczkę do kolekcji! Jest to ławeczka Asesora,który ponoć kiedyś siadywał w tym miejscu i zachwycał się pięknem okolicy. Miejsce to stanowi świetny punkt widokowy na jezioro i Kartuzy. Z kolei u podnóża wzniesienia od 2013r. stoi figura rybaka z kotkiem,wzorowana na postaci rybaka ze wspomnianego wcześniej zakonu.

Jezioro Klasztorne Małe
Ścieżka dydaktyczna wzdłuż jeziora

W Kartuzach wiele miejsc kojarzy się z dawnym zakonem. Nawet patronem miasta jest święty Brunon, niemiecki teolog i kanonik,którego uważa się za założyciela Zakonu Kartuzów.

Będąc w Kartuzach warto odwiedzić także Muzeum Kaszubskie im.Franciszka Tredera- założyciela i pierwszego kustosza. Zgromadzono tam wiele eksponatów związanych z historią i folklorem Kaszub. Niestety,było juz zbyt póżno,zbyt ciemno,by tam podjechać,poza tym dzień był świąteczny,więc muzeum było zamknięte.

widok na kolegiatę i refektarz

Wracaliśmy wieczorem,w deszczu,trudno w takich warunkach o dobre zdjęcia. Jednak mimo to cieszę się,że zajrzeliśmy do Kartuz i poznaliśmy co nieco to miasteczko i jego niezwykłą zakonną historię.

widok na kolegiatę od strony cmentarza,z lewej strony zachowany erem Refektarz Kawiarenka Pod refektarzem dawne klasztorne budynki gospodarcze dawne klasztorne budynki gospodarcze dawne klasztorne budynki gospodarcze kapliczka św. Brunona kapliczka św. Brunona widok z promenady na Jezioro Karczemne figura rybaka z kotkiem na promenadzie figura Rybaka z kotkiem widok na Jezioro Karczemne ławka Asesora

2014-02-28 19:14:39

No proszę,świat jest mały Tadziu:-) Nie wiedziałam,że tu byłeś,ale cieszę się,że masz miłe wspomnienia.

Tadeusz Walkowicz Krajtroter 68331 kilometrów
2014-01-30 16:28:10

Piękna podróż i zdjecia Danusiu.

Nie wiem czy wspominałem że w Twoim mieście byłem kilka razy ale dawno temu, prowadziłem obozy OHP - sprzątanie miasta i wywóz śmieci. Miłe wspomnienia.

Tadek

Barsolis Karol Turysta Kulturowy Krajtroter 122711 kilometrów
2014-01-23 07:57:46

widze  ze nie próżnujesz  . Kartuzy sa ładne  .

Pozdrawiam karol

Ela Krajtroter 42848 kilometrów
2014-01-22 21:02:17

Super miejsce i bardzo ciekawie opisany. Szkoda że tak daleko mieszkam . Lubię takie miejsca. Wieczorne zwiedzanie jest extra. Zwłaszcza jak jest ładnie oświetlone. Na 6+

2014-01-22 20:43:47

Ja w sumie też byłam w Kartuzach po raz pierwszy,nie licząc sporadycznych przejazdów,więc ten przystanek był dla mnie ciekawy. Odkąd bywam na PSz trochę inaczej patrzę na miejsca,które skądinąd są mi znane. A na Kaszubach zamierzam jeszcze kiedyś pobuszować,.:-)

2014-01-22 20:30:45

Piękne miasto ,które również mi przypomina wycieczki Toji.

2014-01-22 11:50:35

Już Toja nam Kartuzy piekne tu sławiła :) Ja byłam kiedyś ale w przyrodniczych  bardziej okolicznosciach z studiów, centrum nie zwiedzaliśmy. Pięknie Danusiu, wieczorne zwiedzanie ma swój urok, my teraz z dziećmi to bardzo rzadko coś wieczorem zwiedzamy i trochę mi żal bo lubię miasta oświetlone wieczorem :)

mokunka Krajtroter 219837 kilometrów
2014-01-22 11:12:10

Kolejne ciekawostki Danusi, z Pomorza :) Nigdy nie byłam w Kartuzach. Dzieki Twojemu opisowi i fotkom, widzę, że to bardzo ciekawe miasto :)