Jałowiec i Schronisko Opaczne "W Murowanej Piwnicy"

wodospad przy żółtym szlaku, Katarzyna Jamrozik

Święta się zbliżały więc szukałam miejsca gdzie w ciszy i wśród przyrody można by było jeszcze spokojnie spędzić czas. Szukałam schroniska gdzie jeszcze nie byliśmy i tak na mapie znalazłam schronisko w Murowanej Piwnicy lub inaczej zwane Opaczne. A gdy w internecie znalazłam jeszcze zdjęcia schroniska z Babią Górą w tle to decyzja zapadła. Wybrałam szlak żółty z Stryszawy Górnej - Roztoki. Plan był taki - Jałowiec potem schronisko i zejście zielonym szlakiem spowrotem do Stryszawa. Jednak nasze losy potoczyły się inaczej...

, Katarzyna Jamrozik

Zatrzymaliśmy się kilaset metrów od szlaku i podeszliśmy do niego utwardzoną drogą, dość oblodzoną. Gdy doszliśmy do żółtego szlaku ruszyliśmy dalej leśną drogą, spodobały nam się ule stojące w środku lasu. Po jakiś 10 minutach zdziwiliśmy się że nie ma już znaczków szlaku i z mapy odgadliśmy że szliśmy nie tą drogą co trzeba ale wydawało nam się że idziemy w dobrym kierunku - na szczyt Jałowiec. Cały czas z mapą w ręku obmyślaliśmy którymi ścieżkami iść by dojść do celu na skróty. Na szczęście śniegu w tym rejonie nie było aż tak dużo. Jedyne co mi się wydawało dziwne to to, że najwyższy szczyt zostawał za nami, a przecież powinien być przed.

Ale byliśmy coraz bliżej szczytu więc byliśmy dobrej myśli tym bardziej że gdzieś po półtorej godzinie znaleźliśmy szlak żółty. Dopiero szoku doznaliśmy gdy nagle przed nami wyrosło schronisko, które miało być dopiero daleko przed nami, a my mieliśmy wyjść z drugiej strony. Myśleliśmy że idziemy w kierunku Jałowca a my znaleźliśmy się już za nim. Jednak widok Babiej Góry w całej jej okazałości wynagrodził nam tą pomyłkę. Zaparło nam dech w piersiach bo widok tam jest cudny. Zeszliśmy do Schroniska w Murowanej Piwnicy i zazdrościliśmy gospodarzom że pijąc kawkę na ławce przed schroniskiem mają taki widok. Byliśmy tylko my, a gospodarze okazali się bardzo mili, chętni do pogawędki.

widok na szczyt Jałowca, Katarzyna Jamrozik

Z żalem opuszczaliśmy to miejsce i te widoki ale wiedziałam że na Jałowcu także są piękne panoramy. Dojście na szczyt zajęło nam może z pół godziny. Szlak prowadzi przez piękny las, ścieżka ubita przez auto więc szło się dobrze choć śniegu zaczynało być już coraz więcej. No i o tej porze Babia towarzyszyła nam cały czas prześwitując pomiędzy drzewami. Szczyt zdobyty - Jałowiec 1111 m np.pm. Na szczycie znajduje się Hala Trzebuńska, a z niej można podziwiać panoramę od Babiej Góry, poprzez Pilsko, Skrzyczne, Rysiankę - po prostu cały Beskid w zasięgu wzroku. No i w przeciwieństwie do naszego szarego, burego krajobrazu to tam śniegu po pachy. Biel śniegu, majestat gór, mozaika chmur na niebie - dla takich chwil warto żyć.

widok na schronisko i Babią Górę, Katarzyna Jamrozik
, Katarzyna Jamrozik

Ale zanim wróciliśmy to zajrzeliśmy do Lachowic aby obejrzeć tamtejszy drewniany kościółek. Jest to jeden z najpiękniejszych w Polsce mający już ponad 200 lat. Niestety nie dało się zajrzeć do środku. Z kolei w Suchej Beskidzkiej podjechaliśmy przed słynną karczmę Rzym oraz zamek. Do jednego ani do drugiego nie wchodziliśmy, ale przecież coś trzeba sobie zostawić na następny raz.

widok na schronisko Opaczne i Babią Górę, Katarzyna Jamrozik

28 grudzień 2013 21:32

Opaczne to rozumiem 🙂

28 grudzień 2013 16:50

Na mapie jest ono oznaczone jako schronisko Opaczne, więc ma dwie nazwy. Jest na szlaku żółtym od Jałowca  do Przysłopu. Ze szczytu idzie się tam do pół godziny, więc niedaleko. My mieliśmy akrurat super widoczność, nawet szczyty Małej Fatry się tam przedzierały.

28 grudzień 2013 16:25

A gdzie znajduje się schronisko W Murowanej Piwnicy? Widok na Babią  Górę z Jałowca piękny. Ja ostatnio nie iałem takiej  frajdy!

28 grudzień 2013 14:29

[cytuj autor=' Dori']Babią Górę widać jeszcze z Pilska i ze schroniska na Kudłaczach 😁 Tyle, że nie widać jej może perfect na dłoni bo odległość jest znaczna 🙂 Fajnie mieć pradziadka zbójnika 😁  [/cytuj]

To gospodarz schroniska ma jeszcze lepiej bo pisze na swojej stronie, że miał pra-pra babke zbójnice o imieniu Kasiana.

A na Pilsku i Kudłaczach byłam także ale jednak widok stamtąd nie dorównuje temu spod schroniska lub z Jałowca. Polecem się tam wybrać jak ktoś jeszcze tam nie był.

28 grudzień 2013 08:17

28 grudzień 2013 07:32

Super zdjęcia , fajna relacja i pozazdrościć sniegu. U nas ciepełko aż dziw.

27 grudzień 2013 21:32

Może ktoś jeszcze zna miejsce skąd także widać fajnie Babią Górę, tam było cudnie, babia jak na dłoni, chmury które przez nią przepływały było pięknie widać. Do tej góry mam sentyment bo przy dobrej pogodzie widzę ją z okna, a czasem nawet Tatry.

27 grudzień 2013 21:26

[cytuj autor=' Danusia']Fajna wyprawa i odkrywanie nowych miejsc do wędrówek. [/cytuj]

Fajnie Kasiu!!!

27 grudzień 2013 19:08

[cytuj autor=' Dori']W Murowanej Piwnicy tańcowali zbójnicy, kazoli se piknie grać bla bla bla 🙂 Super relacja pełna przygód, a zdjecia jak zwykle cudne 🙂  [/cytuj]

i tu akurat trafiłaś w sedno, bo gospodarz ma zbójnickich przodków, wynika z tego co pisze o sobie. Miła odmiana od zatłoczonych innych beskidzkich schronisk. Przyjemna atmosfera i mili gospodarze.

Ostatnio edytowany: 2013-12-27 19:12

27 grudzień 2013 19:05

W murowanej piwnicy Tańcowali zbójnicy
Kazali se piknie grać I na nóżki pozirać

Łapał zbójnik zbójnickie Potargał jej spódnicke
A zbójnicka za nim , za nim Potargała cuzka na nim

Ej zbójnicek , zbójnicek Wyrąbał se chodnicek
Wyrąbał se pikno drogę A jo robić tak nie moge

Poza bucki , poza pniok Kto wyskocy , będzie chłop
A jo taki zuchwalec Co wyskocze na palec

Tańcuj , Jantoś , ze mną tyz Upieke ci w piecu mys
Byłabyk ci upiekła Ino , psiokrew , uciekła .

27 grudzień 2013 18:23

Fajna wyprawa i odkrywanie nowych miejsc do wędrówek.

27 grudzień 2013 18:13

27 grudzień 2013 14:24

[cytuj autor='Karol Barsolis']pięknie spędzony czas , tylko pozazdrościć -  lub pojechać tam .   .pozdrawiam Karol  [/cytuj]

Proponuje to drugie, a szlaki na Jałowiec nie są zbyt długie, więc na niedzielny spacer jak znalazł.

27 grudzień 2013 13:32

pięknie spędzony czas , tylko pozazdrościć -  lub pojechać tam .