, Danusia

2013-09-07
2013-09-14 21:38:07
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Rowy.Dawniej wieś rybacka,dziś wieś letniskowa.

Słupsk > Rowy > Rowy

Rowy-niewielka miejscowość letniskowa ok. 30 km od Słupska. Niegdyś była to mała osada rybacka. Bywałam tam jako mała dziewczynka i kojarzyła mi się głównie z malutkim portem rybackim,suszącymi się sieciami,kutrami i zapachem ryb. Gdy jeździliśmy tam nad morze mało kto jeszcze słyszał o Rowach. Dziś wieś rozrosła się i stała się dość znaną miejscowością na letniskowej mapie Pomorza Środkowego,choć wciąż mniej znaną niż Łeba czy Ustka.

Do niewątpliwej atrakcji Rowów należy zaliczyć ich położenie. Z jednej strony dostęp do morza i piękna plaża,z drugiej jezioro Gardno i wejście na scieżki Słowińskiego Parku Narodowego. Na końcu wioski znajduje się uroczy kościółek z niewielką dzwonnicą. Istnieje legenda,że kiedyś pewien rybak dogadał się z diabłem,że wybuduje tu w ciągu jednej nocy kościół,oczywiście w zamian za duszę. Diabeł śpieszył się bardzo i pewnie by zdążył,gdyby sprytny rybak nie zapiał budząc we wsi inne koguty tuż przed świtem.Koguty zaczęły piać, a diabeł jak niepyszny musiał wracać skąd przyszedł. Pozostał po nim osmolony kamień w ścianie kościoła. Inna wersja legendy mówi,że diabeł miał wybudować gospodę,a gdy okazało się,że buduje kościół ze złości zrzucił kamienie,które niósł na środku jeziora Gardno i tak powstała na nim Kamienna Wyspa.

Idąc na plażę od strony Parku Słowińskiego można trafić na plażę naturystów. Plaże, i ta tekstylna, i ta "naga", po obu stronach kanału portowego są szerokie i czyste. Dno morskie przy brzegu bywa kamieniste. Przy główce kanału lepiej ostrożnie z pływaniem,są tam zdradliwe wiry. Dziś jest to zabronione,ale pamiętam czasy, gdy pływało się również w samym kanale portowym. Za to raj mają wędkarze cierpliwie moczący wędziska nad kanałem.

Sama miejscowość wyraźnie wypiękniala. W parku powstała szczególna,bo w kształcie statku,muszla koncertowa,gdzie latem odbywają się rozmaite koncerty. W calej wsi ustawiono klimatyczne rzeźby nawiązujące do regionu.

To była taka trochę nostalgiczna,niedzielna wyprawa. Trochę jak powrót do dzieciństwa,gdy siadywaliśmy z bratem na odwróconych łodziach przy bosmanacie i obserwowaliśmy jak rybacy rozładowują kutry. Zawsze można było kupić świeżą rybkę. Pewnie tak jest do dziś,choć dziś chyba łatwiej tu o gofra lub hot-doga. Tylko turystów w sezonie znacznie więcej niż miejscowych.:-)

Plaża w Rowach Rowy Port w Rowach Rowy
Danusia Krajtroter 183047 kilometrów

Danuta Krajtroter 37207 kilometrów
2013-09-17 13:38:11

[cytuj autor='Świątkowski Roman']Fajna wycieczka, ciekawa nadmorska miejscowość. [/cytuj]

...i znowu garść jodu znad Bałtyku. Świetne zdjęcia i super relacja.

Pozdrawiam :-)

2013-09-15 17:59:41

Dziękuję  bardzo  wszystkim za gratulacje.Świat jest jeszcze piękniejszy gdy rodzinka szczęśliwa.

Roman Świątkowski Krajtroter 70713 kilometrów
2013-09-15 10:48:57

Fajna wycieczka, ciekawa nadmorska miejscowość.

mokunka Krajtroter 218437 kilometrów
2013-09-15 08:49:32

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Przyłączam się do gratulacji :) [/cytuj]

Również Marianie gratulacje "awansu na teścia" :)

2013-09-15 08:47:42

Przyłączam się do gratulacji :)

mokunka Krajtroter 218437 kilometrów
2013-09-15 08:47:26

Piękne nadmorskie krajobrazy Danusiu ! Takie klimatyczne niewielkie miejscowosci mają swój niepowyarzalny urok. Ja też wolę być z dala od zgiełku i "wielikch tłumów w wielkich miastach".

Pięknie , zazdraszczam szumu fal  morskich :)

Podobnie jak Ania czekalam wczoraj na twoją wycieczkę, ale nie dane mi było. Toteż dziś rano , od razu PSz:)

2013-09-14 23:10:06

Ho,ho,Marianie,to gratulacje dla syna:-) I cieszę się,że Rowy ,jak widać,zyskują na popularności.

2013-09-14 22:47:37

W Rowach nie byłem ale moje wnuczki  w tym roku były  tam. Przyjechały bardzo  zadowolone  i przywiozły dużo zdjęć. Tak bardzo chciały żebyśmy też znimi pojechali ale niestety musieliśmy z żoną trochę przystopować. Za trzy tygodnie ślub mojego syna.Dzięki Twojej relacji , fotek   oraz opowiadań wnuczek Rowy są mi juz bliskie.

Ela Krajtroter 42848 kilometrów
2013-09-14 22:31:29

Super miejsce, lubie takie ciche i spokojne, można bardziej wypocząć, odsapnąć.  A w tych rozkrzyczanych modnych miejscowościach to nic tylko huk, krzyk i kasa płynie wraz z falą:). Śliczne zdjęcia, super relacja.

2013-09-14 22:27:00

Troche to trwa zanim fotki się wgrają i zanim napiszę relację:-) Ale jak to mówią,lepiej późno niż wcale,

2013-09-14 21:59:54

To już chyba jutro przyjdzie mi pooglądać szczegóły Twojej wycieczki :)

A jednak już jest :) Ja też kojarzę Rowy z sieciami, z dawnych lat, i faktycznie na Twoich zdjęciach Rowy wypiękniały :)