Karpacz-Kaplica św. Anny i Dobre Źródło

widok na Dolinę Dzikiego Potoku, Roman Świątkowski

Wędrówkę rozpoczynamy po dotarciu pod Zaporę na Łomnicy w Karpaczu – to piękna kamienista tama zbudowana z granitowych bloków o półkolistym kształcie. Przechodzimy, za zaporą kierujemy się w lewo za oznakowaniami szlaku czerwonego. Idziemy ścieżką leśną zboczem Karpatka (726mnpm). Przechodzimy obok z daleko widocznego sanatorium – to kompleks zabudowań Centrum Pulmonologii i Alergologii. Obecnie większość pacjentów to dzieci dlatego szpital posiada własną szkołę. Za sanatorium skręcamy w prawo zgodnie za znakami szlaku i schodzimy do położonej w dolinie Dzikiego Potoku Płóczek, będącą najstarszą częścią Karpacza. Po lewej mijamy hotel „Dziki Potok” , schodzimy troszkę niżej i skręcamy w lewo. W tym miejscu trzeba dobrze się rozejrzeć za oznakowania szlaku. Kierujemy się do doliny Dzikiego Potoku, przekraczamy potok i wchodzimy w las. Początkowo ścieżka przez las pnie się ostro do góry (Strzelczyk 746mnpm), później prowadząca nas droga leśna biegnie poziomo pomiędzy najwyższymi szczytami Pogórza Karkonoskiego, Czoło (869mnpm) i Grabowca (784mnpm). Idąc tak leśną drogą za szlakiem czerwonym docieramy do Przełączka pod Grabowcem (725mnpm). W tym miejscu, droga skręca w lewo jak i również oznakowania szlaku żółtego, za którym podążając dotarlibyśmy do Kapicy św. Anny. My idziemy dalej za oznakowania szlaku czerwonego, pnąc się do góry ścieżką Zach. zbocza szczytu Grabowiec (784mnpm. Po 15 minutach docieramy do skałek w kształcie murów i iglic kolejno nazwanych Ostra, Mała i Patelnia. Najbardziej znana i rozpoznawana to „Patelnia” (karkonoski czakram, przy którym ludzie od pradziejów czcili siły natury). Patelnia - jedna z trzech granitowych tzw. Grabowieckich Skał znajduje się na zachodnim stoku Grabowca – góry czarownic i wiedźm, a prowadząca tutaj droga zwana jest ścieżką czarownic. Wędrówka tym szlakiem rzeczywiście może nasuwać takie skojarzenia, nie należy on bowiem do najłatwiejszych. Skała granitowa „Patelnia”, wyróżnia się kształtem i wielkością. Specjaliści od ezoteryki twierdzą, że skała ta ma właściwości kumulowania energii z wielu kanałów energetycznych. Mógł się tutaj znajdować, również stół ofiarny. Inni sądzą, że było to lądowisko czarownic, ale dotychczas tego nie udowodniono. Warto spróbować. Trudno powiedzieć, aby ta skała miała wierzchołek, ale po wejściu wykutymi schodkami na górę widok z niej jest niezapomniany. Po przerwie na szczycie skały „Patelnia” ruszamy w dalszą drogę, schodzimy w kierunku Pogańskiej Doliny, zejście ścieżką dość strome. Dochodzimy do miejsca gdzie stał kiedyś piękny budynek w stylu tyrolskim (szwajcarskim), w którym przed wojną mieściło się tu schronisko, a po wojnie przez 20 lat mieściło się tu prewentorium dla dzieci chorych na gruźlicę. Na miejscu była szkoła, jadalnia i sypialnie. Dzieci miały zapewnioną całodzienną opiekę. Turnusy trwały 3 miesiące. Placówkę zlikwidowano w 1966 roku, z powodu braku naboru dzieci. Budynek stał pusty przez kilka lat popadając w ruinę i ulegając dewastacji a w 1993 roku wandale go spalili. Dziś po nim pozostały tylko fundamenty. A szkoda, bo budynek był ponoć piękny jak można wyczytać , ze wspaniałymi podłogami, ślicznymi drewnianymi sufitami oraz pięknymi boazeriami. Przy Rozdrożu pod Grabowcem (655mnpm) spotykają się dwa szlaki, czerwony którym idziemy i niebieski za którym podążymy. Skręcamy w lewo za oznakowaniami szlaku niebieskiego. Szlak prowadzi nas drogą leśną, która powoli pnie się do góry. Po pewnym czasie wędrówki tą leśną drogą napotykamy obudowane granitowymi blokami wejście do dawnej sztolni. Ze sztolniami związane jest wiele historii dotyczących okresu II wojny światowej. Idziemy dalej za oznakowania szlaku niebieskiego, który doprowadza nas do kaplicy Św. Anny znajdującej się w zachodniej części zalesionego zbocza Grabowca na wysokości (668mnpm). Pod jej ołtarzem bije źródełko zwane tradycyjnie Dobre Źródło zwane także Źródłem Miłości. Legenda głosi, że osoba która 7 razy obiegnie kaplicę mając w ustach wodę z dobrego źródełka nie roniąc ani kropli będzie miała szczęście w miłości. Kaplica ma kształt elipsoidalny i odbywają się w niej dzisiaj koncerty organowe oraz imprezy. W 1366 roku Bolko II zapisał znaczne sumy na konserwacje Kaplicy Św. Źródła położonej w górach. W czasie wojen husyckich kaplica została zniszczona. Obecna budowla pochodzi z 1718 rok. Miejsce przy Dobrym Źródle znane było już w neolicie. Znaleziono tu kamienne i krzemienne siekierki, które przez lata były przechowywane w cieplickim muzeum, a po II wojnie światowej zaginęły. Po mile spędzonym czasie przy kaplicy ruszmy w drogę powrotną szlakiem żółtym dochodzimy do Przełączki pod Grabowcem (725mnpm) mijając po drodze DW „Lubuszanin” (Sosnówka), zmieniamy szlak na czerwony, którym wędrowaliśmy z Karpacza wracamy drogą leśną przez Strzelczyk, Karpacz-Płóczki pod Zaporę na Łomnicy.

szlak czerwony, Roman Świątkowski

Przebyta trasa : Zapora nad Łomnicą (szlak czerwony) – Dolina Dzikiego Potoku w Karpacz-Płóczki (szlak czerwony) – Przełączka pod Grabowcem (szlak czerwony) – skała „Patelnia” (szlak czerwony) – Rozdroże pod Grabowcem (szlak niebieski) – Kaplica św. Anny (szlak żółty) – Przełączka pod Grabowcem (szlak czerwony) – Karpacz-Płóczki (szlak czerwony) obok Centrum Pulmonologii i Alergologii szlakiem czerwonym pod Zaporę nad Łomnicą.

Czas przejścia całej trasy (bez przerw na zwiedzanie lub odpoczynek): 3 godz. (10km)

w drodze, Roman Świątkowski

gdzieś na trasie, Roman Świątkowski
tz. Grabowieckie skały
Skała
widok z
na wierzchołku
ktoś na wierzchołku skały o nazwie
wykute schody prowadzące na
widok po drodze, Roman Świątkowski
po drodze na szlaku, Roman Świątkowski
wejście do dawnej sztolni, Roman Świątkowski
sztolnia, Roman Świątkowski
troszkę głębiej , Roman Świątkowski
Zbiornik Sosnówka i kotlina, Roman Świątkowski
Kotlina Jeleniogórska i widoczna Jelenia Góra a bliżej zbiornik Sosnówka, Roman Świątkowski
kaplica św. anny, Roman Świątkowski
kładka przez Dziki Potok, Roman Świątkowski
2013-08-10

27 marzec 2014 11:29

Super szlak, galeria fantastyczna!  och jak mi brakuje gór... 🙂

30 styczeń 2014 18:28

Romku bylem kiedyś w Karpaczu, ale tu nie byłem. Dzięki

01 wrzesień 2013 18:20

[cytuj autor=' Danusia']Trasa dla wędrownych piechurów z dobrą kondycją,choć zaznaczona jako łatwa. Zupełnie mi nieznana,ciekawa,ze wspaniałymi widokami . [/cytuj]

Trasa wcale nie jest trudna, a miejsce widokowe i bardzo interesujące.

Bardzo ciekawie opisałeś Romku swoją wyprawę. Parę lat temu dotarłam do tego miejsca i z przyjemnością - choć wirtualnie - ponownie tam wróciłam. Cieszę się, że opisujesz swoje zdjęcia, są dla mnie bardziej czytelne i przez to z przyjemnością je oglądam. Pozdrawiam cieplutko :-)

01 wrzesień 2013 12:22

mala kapliczka. duża duchowość .

pieknie kapliczka wygla z drodi -Karpacz- Przysieka.-wysunieta na skale ,

Karol  Barsolis

bylem  TAM -3 tyg. temu

Ostatnio edytowany: 2013-09-01 20:42

01 wrzesień 2013 11:31

"A kto biegał z pełnymi ustami wody z Dobrego Źródełka" - Elu pisałem w opisie wycieczki o tej legendzie ale nie pisałem fakt kto biegał - no musiałem sprawdzić i nie uroniłem ani jednej kropelki.

Ostatnio edytowany: 2013-09-01 11:39

01 wrzesień 2013 09:11

Aaa,nie znałam tej legend.Ale jej przesłanie jest słuszne:-) Widać chłopakowi zależy na miłości:-) Prawidłowo!

01 wrzesień 2013 09:06

Danusiu mój syn biegał bo słowa legendy mówią" Kto siedem razy obejdzie lub obiegnie kaplicę z ustami pełymi wody może liczyć na powodzenie w miłości" hihi

01 wrzesień 2013 09:02

[cytuj autor='M Ela']Super trasa. Miejsce mi znane. Byłam tam w tamtym roku, bardzo malownicze. Śliczne zdjęcia. Fajnie że udało Ci się tam dotrzeć.    http://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,5664,jesienne-wedrowanie-kaplica-swanny.html A kto biegał z pełnymi ustami wody z Dobrego Źrdełka wkoło kaplicy?? Bo u mnie syn🙂 [/cytuj]

A to Elu jakiś zwyczaj,takie bieganie  z wodą w ustach wokół źródełka? Czy element treningu dla biegaczy?:-)

01 wrzesień 2013 08:55

31 sierpień 2013 22:15

Wspaniale powędrowaliście.

31 sierpień 2013 20:28

Romek fajne wędrowanie cały czas coś ciekawego no to trza pozazdraszczać he he

31 sierpień 2013 20:06

Romku, super powędrowales. Piękne miejsce,  też go nie znałam . Nie marnowales czasu na wyjeździe w Karpaczu. Tak trzymać 🙂

31 sierpień 2013 19:19

Danusiu zaznaczona jako łatwa, bo szlak w zasadzie idzie cały po płaskim terenie. Nie ma jakiś np godzinnych podejść pod szczyt. Dzięki za komentarz i ocenę wycieczki