..., Maciej A

2010-07-25 - 2010-08-07
2013-07-22 23:35:13
Maciej A Krajtroter 19109 kilometrów

Wyjątek jak najbardziej potwierdzający regułę ;-)

Jastrzębia Góra > Władysławowo > Łeba > Gdańsk > Sopot > Gdynia > Hel > Jastarnia > Krokowa > Żarnowiec > Lidzbark Warmiński > Giżycko > Węgorzewo > Mikołajki > Kadzidłowo > Mamerki > Leśniewo

2010.07.25 Jastrzębia Góra

Jastrzębia Góra to mała mieścina na północnym skraju Polski, nad naszym Bałtykiem. Wysoki i zalesiony klif z latarnią na Rozewiu. Wąska kamienista plaża. W samej miejscowości, teraz w sezonie ludnej i gwarnej, deptak, trochę sklepów. Miejscowość znacząco się zmieniła od czasów w których tu bywałem...

ośrodek rakietowy nieopodal Łeby

Pierwszy dzień stanowczo wietrzny i pochmurny. Mały spacer (kilka kilometrów) nad rześkim morzem, intensywne jodowanie i tyle.

2010.07.26 Łeba

wspaniały jacht :-)

Wycieczka do Łeby. Spacer po mieście (typowy nadmorski kurort) i po małym porcie. Wydała mi się Łeba nawet sympatyczna. Następnie wycieczka Słowińskim Parkiem Narodowym. W jedną stronę dojechaliśmy pojazdem do ruchomych wydm (o wysokości do 40m) wśród pięknej nadmorskiej przyrody. Z jednej strony morze, z drugiej jezioro, a między nimi zielono/piaszczysty świat. Na ruchomych wydmach (przesuwają się do 1,6 m rocznie) mała wspinaczka ;-), swoją drogą zaskakująco strome zbocza. Z góry widać okoliczne jeziora, zasypywany piaskiem las i morze. Spacer wydmami nad szeroką plażę ze spokojnym dziś morzem. Plażą i wodą idziemy jakiś czas, a następnie wracamy nad śródleśną trasę, do wyrzutni rakiet. Przewodnik opowiada o historii hitlerowskich badań nad bronią rakietową, oraz o związkach tego ośrodka z tymi badaniami. Kto się interesuje tymi sprawami będzie usatysfakcjonowany. Przewodnik na jakiego trafiliśmy jest pasjonatem, co gwarantuje wiele ciekawych i odpowiednio podanych informacji. Po zwiedzeniu wracamy spacerem w stronę Łeby, zaglądamy jeszcze na wieżę widokową nad jeziorem Łebsko oraz małą wystawę związaną z Słowińskim Parkiem Narodowym.

Miło spędzony dzień, ok. 7h.

2010.07.27 Gdańsk

W małej pigułce duży temat. Piękna starówka i rynek, spacer Traktem Królewskim i nad Motławą. Długo by wymieniać różnego typu zabytki, piękne miasto. Następnie rejs na Westerplatte obok Stoczni Gdańskiej i Twierdzy Wisłoujście. Statek ala coś pirackiego. Zwiedziliśmy Westerplatte i popłynęliśmy statkiem z powrotem. Kolejny był Żuraw i Centralne Muzeum Morskie. Z konieczności pominęliśmy mnóstwo atrakcji.

Na Gdańsk i parę dni byłoby dobre. Jedno z ładniejszych i bogatszych dużych miast, w dodatku położone nad morzem. Szybko zleciał czas ok. 8h.

2010.07.29 Oliwa, Sopot, Gdynia

Katedra w Oliwie i robiący wrażenie koncert organowy. W Sopocie spacer nad morzem i molo, Monciak, charakterystyczny Krzywy Domek. W Gdyni zwiedziliśmy stojący w porcie Dar Pomorza. Przerażające kolejki do oceanarium zniechęciły nas, więc odpuściliśmy sobie.

Sopot

Wróciliśmy do Jastrzębiej Góry na obiad i (w związku z znaczącą poprawą pogody) spacer na podziwianie zachodu słońca. Piękne 3 godziny na plaży. Po zmroku wracaliśmy spacerem przez tętniące wieczornym życiem miasteczko.

Mniej więcej na Trójmiejską wyprawę 6h.

rejs c.d.

2010.07.30 Hel, Jastarnia

Przejazd półwyspem Helskim sam w sobie stanowi atrakcję. W Helu zwiedziliśmy port i obejrzeliśmy fokarium, przeszliśmy się do latarni i na kraniec półwyspu. W drodze powrotnej zajrzeliśmy do Jastarni na piękną plażę. Mile i niespiesznie spędzony czas.

iść w stronę słońca

A po powrocie do Jastrzębiej znów spacer nad morze w promieniach zachodzącego słońca i nocą.

Półwysep Helski bardziej niż pobieżnie 4h. Ot tak po prostu na tyle mieliśmy ochotę, gdyby chcieć bardziej systematyczcnie do tego podejść trzeba by cały dzień poświęcić.

2010.07.31 Pałac w Krokowej, Kaszubskie Oko

Obejrzeliśmy kompleks pałacowo-parkowy w Krokowej. Ładne miejsce, dziś hotel. Następnie pojechaliśmy do Żarnowca, gdzie objechaliśmy tereny elektrowni wodnej, weszliśmy na wieżę widokową Kaszubskie Oko (113 m.n.p.m. wzgórza plus 44 m wysoka wieża) zapewniającą piękną panoramę nadmorskich okolic i morza. U jej stóp znajdują się rozwijające się tereny rekreacyjne. W tej okolicy miała kiedyś powstać elektrownia jądrowa.

Tradycyjnie już kończymy dzień napawając się zachodem słońca pod klifami przylądka Rozewie.

Pałac w Krokowej ok. 1h, Kaszubskie Oko i okolice 3h

zachód słońca 3

2010.08.01 Zamek w Lidzbarku Warmińskim, Giżycko

Opuszczamy piękne nadmorskie tereny i wyruszamy na nie mniej piękne Mazury. Po drodze do Giżycka zwiedzamy zamek biskupi w Lidzbarku Warmińskim poznając przy okazji trochę historii regionu.

W Giżycku lokujemy się niedaleko jednostki wojskowej, a wieczorem spacerujemy wzdłuż kanału do portu, przywitać się z jeziorem Niegocin.

Zamek 1,5 h

klify Przylądka Rozewie

2010.08.02 Rejs statkiem z Giżycka do Węgorzewa

Piękny rejs przez jezioro Niegocin, kanałem Giżyckim, jeziorami Kisajno, Dargin, Mamry, kanałem Węgorzewskim. Pozwiedzaliśmy ładne Węgorzewo i powrotnym rejsem wróciliśmy do Giżycka.

jak powstają wydmy

"Dzień gaśnie w szarej mgle

Wiatr strąca krople z drzew,

...

Sznur kormoranów w locie splątał się..."

Idealnie pasuje do klimatu jezior, żagli, piękna przyrody...

Rejs zajął w sumie 7h.

2010.08.03 Mikołajki, Park dzikich zwierząt Kadzidłowo

...

Mikołajki - kolejna urocza miejscowość nad brzegiem jezior. Zaliczyliśmy przyjemny spacer.

A Kadzidłowo będzie rajem dla dzieci. Śródleśne położenie parku pozwala na bytowanie zwierząt w miarę naturalnym środowisku. Większość zwierząt jest zaprzyjaźnionych z człowiekiem, możliwe jest wejście do części z nich na wybiegi, a nawet karmienie, głaskanie i podziwianie z bliska. Zwiedza się z przewodnikiem, który podaje wiele ciekawych informacji. Czas zwiedzania ok. 1,5 h.

Wieczorem powłóczyliśmy się po Giżycku, zwłaszcza okolice wody były bardzo pociągające.

2010.08.04 Kwatera OKH w Mamerkach, śluzy niemieckie w Leśniewie

jezioro Łebsko

Dzień historyczny. Dla odmiany ominęliśmy kwaterę Hitlera w Gierłoży i udaliśmy się do Mamerek, kwatery niemieckich wojsk lądowych z czasów II Wojny Światowej. Nie robiłem praktycznie zdjęć, ale zapoznałem się z wieloma faktami dotyczącymi wojennej historii regionu oraz samej kwatery (mniej znana niż kwatera Hitlera ale też robiąca wrażenie) schowanej wśród mazurskich lasów.

Śluza w Leśniewie to jedna z pozostałości budowanego przez Niemców, niedokończonego kanału Mazurskiego. Kanał miał w planach połączenie jeziora Mamry z Bałtykiem. Zawieruchy wojenne przerwały prace. Obecnie budowle można i warto zobaczyć, my oglądaliśmy niedokończoną śluzę w Leśniewie Górnym, obecnie znajduje się tam park linowy.

bunkier w Mamerkach

Wieczorem w Giżycku wybraliśmy się do mariny na koncert szantowy, ale psująca się pogoda przegoniła nas przed czasem i koncertu słuchaliśmy z kwatery.

Mamerki 1,5 h. Szwendanie się po śluzach i okolicach też 1,5h.

2010.08.05-06 Jezioro Nidzkie i Borowe - odwiedziny u rodziny

Mieć rodzinę w tak pięknym miejscu - jest czymś wspaniałym. Mieć tak wspaniałą rodzinę nie zasługując na to - czymś zobowiązującym. Spłacić takie zobowiązanie - czymś prawie niemożliwym.

port w...

2010.08.07 Piknik lotniczy w Giżycku

Cały dzień w porcie w Giżycku na pikniku lotniczym (z małymi przerwami na jedzenie).

Giżycko

Atrakcje to oczywiście pokazy lotnicze (samoloty zabytkowe i akrobacyjne, loty i akrobacje pojedynczo i w zespołach), możliwość popilotowania w symulatorze śmigłowca lub przelecenia się realnymi samolotami (za pieniążki, symulator był za darmo). Ponadto wojskowi i jak zwykle wiele różnych dodatkowych atrakcji. Zdecydowanie brakowało mi dobrego aparatu, co widać po zdjęciach.

śluzy

P.S. Wspaniały urlop, piękne miejsca,

choć nie góry - naprawdę warto

...
Jastarnia Gdańsk ... Gdynia ... ... zachód słońca 2 ... kanał Giżycki ... ... Łeba ... ... ... rejs statkiem ... ... ... ... Westerplatte w Gdańsku ... ... jeziora ... ... na statek, służbowo... ... zachód słońca ... ruchome wydmy Krokowa Westerplatte ... ... piknik lotniczy ... ... Stocznia Gdańska ... ... ... ... ... Gdańsk ... Mikołajki ... ... ... ... Kaszubskie Oko ... Mazury Mikołajki ... ... ... ... Katedra w Oliwie ... Park w Kadzidłowie Hel ...