, Danusia

2013-07-14 08:28:43

Gietrzwałd, Święta Lipka, Ełk, Ruciane Nida

Gietrwałd > Święta Lipka > Ełk > Ruciane Nida

Wyprawa na Mazury kojarzy się głównie z pobytem nad jeziorami. My wybraliśmy wariant weekendowo-objazdowy,mimo,że od mojego miejsca zamieszkania na Mazury jest dość daleko.

Gietrzwałd

W Gietrzwałdzie znajduje się sanktuarium Matki Boskiej Gietrzwałdzkiej. Góruje ono ponad miejscowościa ,a wieże kościelne widoczne są z daleka. Punktem pielgrzymek wiernych jest słynący łaskami jej obraz,którego kopia peregrynuje wśród rodzin.Nie wiadomo kto jest autorem cudownego obrazu,podobno był to św. Łukasz,a może to tylko legenda?. Objawień doznały w XIX wieku dwie nastoletnie dziewczynki,do których Matka Boska przemówiła w języku polskim ( a rzecz miała się pod rządami pruskimi). Prosiła o codzienną modlitwę różańcową.Władze pruskie nakazały usunięcie obrazu z kościoła. Po latach obraz kilkakrotnie koronowano. Sanktuarium otacza piękny teren z rozległą drogą krzyżową,jest tam również cudowne źródełko, z którego woda przynosi ulgę w cierpieniach oraz Dom Pielgrzyma,gdzie znajdują się jadalnie i pokoje noclegowe.

Święta Lipka

Święta Lipka to kolejne na Mazurach bardzo znane Sanktuarium Maryjne,prowadzone przez Ojców Jezuitów. Nazwa miejscowości pochodzi od lipy,która niegdys stała w miejscu sanktuarium,a na niej pojawiła się Matka Boska z Dzieciątkiem. Do tego miejsca ciągnęły pielgrzymki ludzi liczących na cudowne uzdrowienia. Władze purskie lipę ścięły a, cudowną figurkę utopiono w jeziorze.Po latach wybudowano tam kaplicę ,w której umieszczono obraz Matki Boskiej Śnieżnej. Dzis kościół ma rangę bazyliki mniejszej. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Jedności Chrześcijan,koronowany przez papieża Jana Pawła II. Wrażenie robią również piękne organy z XVIII wieku. W pobliżu jest Dom Pielgrzyma,restauracje i liczne kramy z pamiątkami.

Ełk

Ełk to niezwykle urocze miasto położone nad Jeziorem Ełckim i Jeziorem Sunowo,w samym centrum tzw. zielonych płuc Polski. W obrębie miasta znadują się także Jezioro Selmęt Mały i Szyba. Poza spacerem wzdłuż jeziora warto polecić również wizytę w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa,katedrę pw. św. Wojciecha,park Solidarności,czy też przejechać się ełcką kolejką wąskotorową. Atrakcją miasta jest również Plac Jana Pawła II z 5-metrowym pomnikiem papieża w centrum ( na pamiatkę wizyty papieża w tym mieście). Do zwiedzenia jest także Muzeum Kolejnictwa i Skansen Pszczelarski,niestety zabrakło nam czasu na odwiedzenie tych miejsc. Dla wędrowców wyznaczone są piesze i rowerowe szlaki turystyczne wokół miasta,z których najdłuższym jest szlak Michała Kajki ( 53km). W centrum Ełku jest pomnik Michała Kajki,który zasłynął pisaniem wierszy w języku polskim,w czasach,gdy było to absolutnie zabronione. Przez Niemców był określany jako "zatwardziały Polak".

Ruciane Nida

Święta Lipka

Tu zajrzeliśmy tylko na chwilę w drodze powrotnej.Jest to miejsce,do którego chciałąbym kiedyś wrócić i dokładniej pozwiedzać okolicę np.leśniczówkę Pranie ,w której pisał swoje wiersze K.I.Gałczyński. Tym razem jednak czas nas gonił więc pospacerowaliśmy tylko po porcie jachtowym. Oczy aż się śmiały do zacumowanych jachtów i łódek,ale... czas w drogę!Eh Mazury!