Bielice 2013 - Góry Bialskie i Złote

z Kowadła fragment Bielic, paweł rosiński

Mało znany zakątek Kotliny Kłodzkiej, dolina Białej Lądeckiej na styku Gór Złotych i Bialskich. Trudno uwierzyć że są jeszcze tak mało uczęszczane miejsca i szlaki turystyczne. W piątek wieczorem wynajeliśmy kwaterę u przemiłej jak się później okazało gospodyni - "U Eli" Bielice 9, warunki dobre, mozliwość posików domowych. W sobotę z samego rana zielonym szlakiem na Rudawiec 1106m, przewyższenie ponad 450m, dystans 4,3 km, umiarkowanym tempem 1,5 godz. Droga praktycznie cały czas lasem, przemierzamy Rezerwat Puszczy Śnieżnej Białki, po dojściu do pasa granicznego 20 min do szczytu, muszę przyznać że takich połaci jagodowych krzewów to chyba jeszce nie widziałem, na całej trasie wzdłuż pasa granicznego a zrobiliśmy w sumie około 13-14 km jagody, jagody, jagody, można by te Góry nazwać jagodowymi!. Z Rudawca piękny widok na masyw Śnieżnika i Czarną Górę, ale my nie w tą stronę, zawracamy i nieoznakowanym szlakiem(ścieżka graniczna} udajemy się w kierunku Przełęczy Trzech Granic - około 7km z niewielkimi różnicami wys, droga łatwa i przyjemna w drugiej częsści widokowa, szlak na mapie tworzy "worek" i my go obejdziemy. Niedawno czesi wytyczyli szlak narciarski wzdłuż tej granicy i na ich mapach jest oznakowany na żólto, na naszych nie ma ale śmiało idziemy. Pogoda piękna, turystów brak, spotkalismy 4 osoby (czesi) dopiero na przełęczy znowu kilka osób. Wcześniej przed przeł. można zejść do Parpseka - oś. narciarski, schronisko górskie, około 1 km od granicy. Od przełęczy około 5km do "Kowadła" szlak żółty, różnice wzniesień do 150m, turystów nie spotkaliśmy, z Kowadła zielonym na kwaterę. 9 godz z przerwami, tempo umiarkowane, przepiękna wycieczka można powiedzieć w samotności, spotkaliśmy 10 turystów. Nastepnego dnia z powrotem na Kowadło i dalej zielonym do przełęczy Gierałtowskiej poprzez Czartowiec, mimo niedzieli pusto, spotkaliśmy jedynie 2 osoby. Trasa zalesiona i dość zróżnicowana 100-150m, kilka miejsc widokowych, po zejściu do N.Gierałtowa powrót około 5 km drogą, komunikacji brak, w sumie 5 godz, kąpiel, posiłek i w drogę powrotną z krótkim postojem w Ząbkowicach - Krzywa Wieża, ruiny zamku, przepiękny Ratusz ładny stylowy rynek, dom Frankensteina i zasłużone lody. Muszę jeszcze dodać że jest tam kilka oznakowanych dróg rowerowych zarówno po polskiej jak i czeskiej stronie!, istny raj, drogi utwardzone warto spróbować.