Wycieczka po przepięknej Puszczy Białowieskiej

, Wioletta Żużel

7 czerwca 2013 roku postanowiłysmy wraz z koleżanką wybrać się na wycieczkę po Puszczy Bialowieskiej. Wybrałyśmy się tam samochodem. ze względu na szybkość dojazdu. Wyruszyłyśmy z Bialegostoku i po ok 2 godzinach dotarłyśmy do tego wspanialego miejsca. Pierwszym punktem do naszej wycieczki było Muzeum przyrodniczo-leśne Białowieskiego Parku Narodowego. Każdy polecał nam te miejsce dlatego postanowiłyśmy je zwiedzić, ale zakładyłyśmy z góry, że bedzie "jak to w muzem", jednak muszę przyznać, że obie byłyśmy mile zaskoczone. Przewodnik, który nas oprowadzał w zabawny, a co najważniejsze w interesujacy sposób przekazał nam podstawowe informacje o Puszczy Białowieskiej. Co mi się zapamiętało najbardziej to to iż Muzeum przyrodniczo-leśne BPN jest najstarszym muzem w polskich parkach narodowych i równocześnie najstarszym czynnym muzeum województwa podlaskiego. w swoich zbiorach posiada wiele cennych kolekcji naukowych i rzadkich okazów. Znajduję sie tam wiele zbiorowisk leśnych m. in. grąd, ols, łęg, bór sosnowy, borealna świerszczyna bagienna. Znajdują się również ekspozycje z sianokosami, bartnictwem, przerobem drewna na terpentynę i węgiel drzewny,a także wąskotorowe kolejki lesne. Nie zabrakło również eskopzycji przedstawiających zwierzęta, grzyby, rośliny w ich naturalnych środowiskach. We wszystkich ekspozycjach wykorzystano wiele środków ekspresyjnego wyrazu: światło sceniczne, dźwięki co ciekawe brzmią jak naturalne odgłosy zwierząt, a także wielkoformatowe, barwne fotografie. Fajną zaletą są rownież znajdujące się komputery wyposażone w ekrany dotykowe, dzięki którym łatwo i szybko można sięgnać po dodatkowe informacje.

Po wyjściu z muzeum udałysmy się na spacer po Parku Pałacowym, gdzie zaczęrpnełysmy świeżego powietrza. Park ten urzadzony jest w stylu ogrodu angielskiego. Spacerowałyśmy po okrągłej ścieżce. Wzdłuż drogi ustawione są tablice z informacjami o spotykanych roślinach, obiektach, o historii parku oraz miejscowości. Spacer po parku nie był długi, ale wrażenie naprawdę wspaniałe.

, Wioletta Żużel

Zaciekawił nas Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk, który znajdował się nieoopodal, dlatego też by zaspokoić swoją ciekawość wybrałyśmy się tam. Wizyta w tej placówce była możliwa dzięki uprzejmości kierownika Zakładu- prof. dr hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego. Opowiedział nam on nam o pracy tej isntytucji a także realizowanych tematach badawczych. Zobaczyłyśmy wiele ciekawych eksponatów, a także zwiedziłyśmy cały budynek m. in. bibliotekę i pracownię genetyczną. Jednym słowem mogłysmy poczuć się jak studentki z prawdziwego zdarzenia.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był szlak "Drzewa Puszczy" w rezerwacie pokazowym BPN. W rezerwacie pokazały nam się wszystkie zwierzęta. Po raz pierwszy w życiu zobaczyłyśmy na żywo rysia i wilki. Oczywiście hitem były żubry.

Na koniec dnia wsiadłyśmy w samochód i wyruszyłyśmy do Białegostoku opowiedzieć znajomym o naszej wspaniałej wycieczce. Wyjazd jak najbardziej można zaliczyć do udanych. Każdemu miłośnikowi tego typu wycieczek mogę z pełną odpwiedzialnością polecić Puszczę Białowieską🙂