Na trasie polskich szlaków- Dębno i Łańcut

Do zamku przechodzimy przez bramę wjazdową, Danuta

Chociaż w kalendarzu jest już wiosna, to za oknem ciągle leży śnieg. Zima nie chce nas opuścić, a ja tęsknię już za latem…

Ubiegłoroczne wakacje spędziłam na Roztoczu. Jadąc do Zwierzyńca, nie mogłam sobie odmówić zobaczenia interesujących miejsc które były na naszej trasie.

Dębno Zamek, Danuta

Jednym z nich było Dębno niedaleko Brzeska.

Na niewielkim wzniesieniu w otoczeniu parku z pięknym drzewostanem zachował się gotycki zamek rycerski. Jest jednym z nielicznych zabytków świeckiej architektury polskiej późnego średniowiecza, który zachował pierwotny, prawie nie zmieniony wygląd.

po stronie północnej i południowej, znajdują się wykusze, Danuta

Do zamku przechodzimy przez bramę wjazdową, po prawej stronie mając pozostałości muru kordegardy czyli dawnego budynku wartowni.

Sam zamek posadowiony jest na kamiennych fundamentach, zbudowany z cegły, a ściany zdobią wzory z cegły ceramicznej /zendrówki/ oraz bogata kamieniarka.

Sam zamek posadowiony jest na kamiennych fundamentach, Danuta
Naroża części zachodniej wzmocnione są basztami, Danuta
Obecnie w zamku mieści się oddział Muzeum Okręgowego w Tarnowie. , Danuta

Naroża części zachodniej wzmocnione są basztami, a na ścianach wschodniej części, po stronie północnej i południowej, znajdują się wykusze. Z zewnątrz zdobią je ornamenty, wić roślinna oraz herby.

Nie zwiedzaliśmy wnętrza, ale podziwialiśmy jego gotycko- renesansowe mury obchodząc go dookoła. Zachwyca urodą czerwonych cegieł zdobionych ciemniejszymi rombami z tak zwanej zendrówki.

pozostałości muru kordegardy czyli dawnego budynku wartowni., Danuta

Oglądaliśmy renesansowe obramienia okien wykonane z szarego piaskowca, a w dolnej części wykuszy herby rodowe.

Wieżyczki wykończone gankami zw. machikułami, chociaż wyglądem przypominają solidne wieże zamkowe, są – z racji swoich niewielkich rozmiarów – bardziej elementem dekoracyjnym niż obronnym.

ściany zdobią wzory z cegły ceramicznej /zendrówki/ oraz bogata kamieniarka., Danuta

Obecnie w zamku mieści się oddział Muzeum Okręgowego w Tarnowie.

Kiedy dotarliśmy na miejsce – muzeum było jeszcze zamknięte. Stąd nasze skupienie się na wyglądzie zewnętrznym. Zamek otoczony jest starym zabytkowym parkiem w otoczeniu pól i łąk.

w dolnej części wykuszy herby rodowe., Danuta
, Danuta
Łańcut- kareta będąca ozdobą i reklamą łańcuckiej kolekcji zabytkowych powozów, Danuta

Piękne miejsce, musimy tam wrócić i zobaczyć cenne wnętrza muzeum.

Kolejnym etapem naszej podróży był Łańcut.

okazała brama, Danuta

Z zaparkowaniem samochodu w samym centrum miasta nie mieliśmy problemu. Już na wstępie naszą uwagę przykuła kareta będąca ozdobą i reklamą łańcuckiej kolekcji zabytkowych powozów.

Na teren parku krajobrazowego w którego centrum znajduje się słynny zamek- prowadzi okazała brama. Potem to już były tylko same zachwyty! Jak tu ładnie!

Zamek w Łańcucie jest jedną z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce, Danuta

Zamek w Łańcucie jest jedną z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce. Słynie ze znakomitych wnętrz mieszkalnych oraz niezwykle interesującej kolekcji pojazdów konnych. Zespół pałacowy otacza stary, malowniczy park w stylu angielskim, w którym wznoszą się liczne pawilony i zabudowania gospodarcze, ściśle niegdyś związane z codziennym życiem łańcuckiej rezydencji.

Postanowiliśmy wykupić bilety na wszystkie atrakcje które były dostępne w tym dniu. A zobaczyć tu można naprawdę wiele.

oranżeria, Danuta
herb Lubomirskich nad wejściem do Zamku w Łańcucie, Danuta

Nad wejściem do budynku znajduje się herb Lubomirskich. Przedstawia zakola rzeki Szreniawy w formie litery S białej barwy na czerwonym polu. Wchodzimy do środka …

Najwspanialsze w zamku łańcuckim są jego wnętrza. W całym zamku nie można robić zdjęć i robiłam je dopiero po jego zwiedzeniu.

, Danuta

Prócz pięknych zabytkowych wnętrz zamkowych, oprowadzeni zostaliśmy po zamkowych neobarokowych Stajniach i modernistycznej Wozowni, gdzie najwartościowszymi ruchomościami zgromadzonymi jest bezcenna kolekcja pojazdów konnych po rodzinie Potockich. Niektóre z powozów wypożyczane były do filmów między innymi „Ziemia Obiecana”.

Stoją one w dwóch wozowniach, oddzielnie pojazdy reprezentacyjne, oddzielnie pojazdy używane w majątku, na tych samych miejscach, co za właścicieli. Choć nie remontowane a jedynie poddawane zachowawczej konserwacji i pomimo, że ponad stuletnie, zachowane są w doskonałym i oryginalnym stanie. Znajdujący się tu zbiór ponad 100 powozów jest jedną z największych tego typu kolekcji w Europie. Szkoda tylko, że powozy z braku miejsca stoją praktycznie jeden na drugim.

w oranżerii, Danuta

Przeszliśmy do oranżerii. Prowadzona jest tam między innymi ekspozycja kaktusów i innych egzotycznych kwiatów.

Idąc przez park podziwialiśmy ogród różany będący tuż obok kortów tenisowych, a z daleka widzieliśmy zabytkową ujeżdżalnię.

fortyfikacje i sucha fosa, Danuta
zabytkowe stajnie, Danuta

Dalej przewędrowaliśmy do storczykarni. Jest to obiekt wyposażony w nowoczesne urządzenia służące utrzymaniu optymalnych kierunków uprawy tej bardzo wymagającej grupy roślin. Storczykarnia składa się z części ekspozycyjnej, zaplecza podzielonego na trzy strefy klimatyczne oraz kawiarni letniej. Tam nareszcie można było wypocząć. Miłe miejsce wśród oczek wodnych z kolorowymi rybami , wśród szumu niewielkiej fontanny.

Idąc alejami przez park, zachwycaliśmy się pięknymi drzewami i barwnymi, zadbanymi klombami. Zabytkowy park w Łańcucie sięga początków XVIII i XIX wieku, kiedy właścicielami Łańcuta zostali Stanisław Lubomirski, marszałek wielki koronny i jego żona Izabela z Czartoryskich.

budynek powozowni, Danuta

Mijaliśmy Zameczek Romantyczny z okrągłą wieżą gdzie ponoć , mieści się tam kawiarnia, ale moim zdaniem obiekt był nieczynny.

Jeszcze tylko przejście wzdłuż fortyfikacji i pora jechać dalej. Łańcucka rezydencja to miejsce piękne, do którego warto pojechać i zobaczyć. Mam nadzieję, że tą relacją zachęciłam Krajtroterów do jej odwiedzenia.

bezcenna kolekcja pojazdów konnych po rodzinie Potockich, Danuta
kolejny barwny fragment Parku, Danuta
ogród różany z tyłu zamku w Łańcucie, Danuta
, Danuta
zachwycaliśmy się pięknymi drzewami i barwnymi, zadbanymi klombami, Danuta
pałąc w Łancucie, Danuta
Zamek w Łańcucie, Danuta
wszystko wokół kwitnie, Danuta
 Łańcucka rezydencja to miejsce piękne, Danuta
2012-08-05

07 kwiecień 2013 17:09

Witaj Romku! Miło Ciebie gościć. Jest w kraju wiele interesujących miejsc, a dzięki PSz odkrywamy je, wspominamy i w miarę możliwości planujemy. Niech no tylko wreszcie przyjdzie wiosna, to przybedzie tu wiele relacji z nowych podróży. Pozdrawiam cieplutko :-)

07 kwiecień 2013 07:57

Oj Łańcut, fajnie że odwiedziłaś to miejsce bo kto by nie chciał zobaczyć, zwiedzić Ja tak , a narazie muszą mi wystarczyć te śliczne Twoje zdjęcia z tego miejsca i opis - super. Pozdrawiam.

06 kwiecień 2013 23:37

Racja Danusiu ; nasze szlaki podobne. Wybieramy to co nas interesuje i jak widać wiele wspólnych miejsc docelowych naszych wycieczek a następnie zwiedzamy, zwiedzamy, zwiedzamy ! Dzięki za wyjaśnienie  "tajemnicy  postaci z ławeczki" na ryneczku w Łańcucie 🙂

pozdrawiam🙂

Ostatnio edytowany: 2013-04-07 09:27

06 kwiecień 2013 22:25

Witaj Mokunko! Zajrzałam do Twojej relacji z Dębna i zauważyłam, że nawet mamy podobne zdjęcia. Ja również nie byłam wewnątrz zamku i przy kolejnej okazji mam nadzieję to nadrobić. Zespół pałacowy w Łańcucie to moim zdaniem najpiekniejsza rezydencja w kraju. Nie byłam przy opisywanej przez Ciebie ławeczce w centrum miasta, ale poszukałam i znalazlam , że to" Ławeczka Jana i Stanisława Cetnarskich"-zasłużonych burmistrzów i budowniczych Łańcuta.

Podążamy Mokunko podobnymi ścieżkami i polskimi szlakami. Może kiedyś te nasze drogi się spotkają! Pozdrawiam cieplutko :-)

06 kwiecień 2013 19:11

Danusiu, jak już kiedys ty pisałas podażamy tymi samymi szlakami🙂 zamek w Dębnie mało znany i bardzo ciekawy, w przeciwieństwie do wiekszości zamków prawie na plaskim terenie!  Pisałam o nim w mojej wycieczce; bylam tam  w 2011.

Natomiast Łańcut perla polskich rezydencji, której nie naruszyła II wojna światowa , jest przecudny i okazały! Bylam w sierpniu 2012 -w strasznej ulewie, przemoczeni byliśmy tak bardzo, że nawet tzw kapcie muzealne , zostawiały ślady na zamkowych podłogach. Skoro jednak przyjechaliśmy z Tarnowa około 100km do Łańcuta ,to nawet podczas ulewy postanowiliśmy zwiedzać .Przy przejściu z palacu do oranżerii a później do powozowni...cześć naszej grupy poprotu odłączyła się i ...nie szła dalej, tak ludzie  byli mokrzy i zziębnięci , do tego mocny wiatr wyrywał parasole. Ale co tam, my krajtroterzy - zwiedziliśmy 🙂 do samiutkiego końca !

Jednak gdy wracaliśmy do auta, miałam zamiar jeszcze przejść się  po rynku, bo intrygowała mnie ławeczka, z dwiema "postaciami" ...niestety już miałam tak dość deszczu i zimna , że nie sprawdziłam kto na ławeczce owej siedzi. Może ty wiesz Danusiu (ławeczka na fotce uwieczniona)

Ostatnio edytowany: 2013-04-06 19:29

06 kwiecień 2013 10:59

Danusiu swietna wyprawa zameczek ładny a Łańcut chciałobysie powiedzieć "przepyszny" jak wszyscy czekamy z utęsknieniem na tą prawdziwą wiosnę i w drogę na zamki i pałace 🙂

05 kwiecień 2013 22:20

ladna wyprawa Danki .

do Łańcuta   jest bardzo dalekoooo, ale warto.

Pozdrawiam Karol

05 kwiecień 2013 15:09

Planów cała masa 🙂 Mam zaległe dwa wyjazdy na Jurę, a 20 kwietnia mamy jechac do Bochni i okolic, tylko czekam na lepszy czas... 🙂

05 kwiecień 2013 12:42

Dopiero zakończyłam umieszczanie wycieczki, a tutaj już oceny i komentarz. Bardzo mi milo! Dziękuję za zainteresowanie. Aniu! Łańcut jest naprawdę piękny i warto go odwiedzić. Mam nadzieję, że swoją relacją choć trochę zainteresowałam tym przecudnym, magicznym miejscem. Bo chociaż za oknem ciągle biało, to  warto poczynić  plany wakazyjne. Pozdrawiam cieplutko :-)

05 kwiecień 2013 12:10

Oj ja też ja też! Piękny Łańcut, nigdy nie byłam...