Podziemia "Arado" w Kamiennej Górze

, Zdrach

W pięknie wkomponowanym w górzystą scenerię mieście Kamienna Góra dnia 5.maja.2012 roku miało miejsce otwarcie podziemnej trasy turystycznej. Nowa w rejonie dolnego śląska trasa turystyczna obrała nazwę "Arado" i nawiązuje do projektu latającego skrzydła które miało być nową bronią III Rzeszy. Podziemna Trasa turystyczna rozciąga się pod góra parkową a wejście do niej znajdziemy od ulicy lubawskiej.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy gdy do wnętrza sztolni wprowadził nas "więzień" czyli przebrany w ówczesny strój przewodnik. Sztolnie były mroczne i ponure. Szliśmy w głąb góry natrafiając na wartownie. Po oglądnięciu pięknie zaaranżowanej i wypełnionej eksponatami z epoki wartowni, podążaliśmy dalej ciemnymi wijącymi się korytarzami, mijając jakieś tajemnicze skrzynie. Przewodnik opowiadał o podziemiach, o ich powstaniu i domniemanej funkcji. Mogliśmy zobaczyć tajne laboratorium w którym prowadzono dziwne eksperymenty, ponadto przez całą podziemną drogę natykaliśmy się na liczne eksponaty z minionego czasu II wojny światowej. W jednym z korytarzy widzieliśmy rakietę V2, a za rogiem zwabieni dziwnymi odgłosami zauważyliśmy pracujących więźniów, którzy w pocie czoła drążyli kolejne tunele. Przechodziliśmy również przez hale w której produkowano komponenty do samolotów. Podczas wędrówki przez podziemia spotkaliśmy wielu strażników oraz naukowców pracujących w mrocznych korytarzach nad nowa bronią.
Cała trasa jest bardzo ciekawa i warta polecenia. Same sztolnie wypełnione są przeróżnymi eksponatami z okresu II wojny. Liczne wystawy i zaaranżowane pomieszczenia takie jak laboratorium , hala produkcyjna, zalany korytarz, rakieta V2 oraz pracujący jeńcy nadają dodatkowego smaczku i pozwalają przenieść się w odległe czasy.
Podsumowując - trasa bardzo ciekawa, na pewno warta polecenia, każdy kto zdecyduje się wejść do podziemnego świata "Arado" na pewno nie będzie żałować i chętnie tu powróci by żywo obcować z historią zagadkowych podziemnych fabryk III Rzeszy.

podziemia w kamiennej górze, Zdrach
podziemia arado w kamiennej górze, Zdrach