Rowerem po przedgórzu dzień 2

, Marek Weber

Następny nasz dzień pobytu w Gnojniku. Piękna wrześniowa pogoda sprzyja przejażdżkom rowerowym. Postanawiamy dzisiaj pojechać w innym kierunku. Z naszej kwatery ruszamy drogą nr 75 w prawo i po kilkudziesięciu metrach skręcamy w lewo. Nasza nawigacja Garmin prowadzi nas drogą asfaltową, po około 3 km jazdy nakazuje nam skręcić w lewo i teraz ostrym podjazdem pod górę mozolnie wjeżdżamy do przysiółka Górka koło Gnojnika. Roztacza się stąd wspaniały widok na pofałdowany teren dokoła. Droga asfaltowa robi się coraz węższa i po czasie zmienia się w drogę polną. Jadąc cały czas pod górę, między gospodarstwami rolnymi dojeżdżamy po kilkuset metrach do Podwisowej, skąd dalej drogą asfaltową teraz ostro w dół zjeżdżamy, aby następnie znowu podjeżdżać do Wisowej. Tutaj na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i zjeżdżając lekko z górki dojeżdżamy do naszego pierwszego punktu zwiedzania.
Jesteśmy na szlaku architektury drewnianej i znajdujemy się teraz obok kościoła pw. św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty w Biesiadkach, który pochodzi z XVII wieku. Z zewnątrz kościółek prezentuje się wspaniale, na wieży kościelnej po dwóch stronach ustawione są figury świętych patronów kościoła. Szkoda, że kościółek jest zamknięty i nie możemy chociaż z daleka obejrzeć zabytkowych rzeźb, oraz jego wnętrza. Więcej na temat kościółka w Biesiadka na: http://dziedzictwo.ekai.pl/@@biesiadki_kosciol_sw_mateusza
Ruszamy w dalszą drogę jadąc dalej w dół w kierunku Lewniowej i po kilkuset metrach skręcamy w lewo w wąską drogę asfaltową. Jadąc pomiędzy zabudowaniami Żerkowa, a następnie przez Granice kolo Żerkowa, wyjeżdżamy na drogę do Kawałka. Szlak nas cały czas prowadzi po mocno pagórkowatym terenie, gdzie zjazdy i podjazdy są bardzo długie. Właśnie po takim długim zjeździe dojeżdżamy do Kawałka, gdzie skręcamy w lewo i jadąc dalej przez Łoniową, Doły dojeżdżamy do Porąbki Uszewskiej.
Historia Porąbki Uszewskiej jest datowana na XIV wiek. Znajduje się tutaj sanktuarium Sanktuarium Matki Bożej z Lourdes wybudowane na początku XX wieku przez księdza Jana Palki. Więcej o historii Porąbki Uszewskiej na:
Po zwiedzeniu kościoła i Groty Najświętszej Maryi Panny z Lourdes udajemy się w stronę powrotną do Gnojnika. Droga przebiega prawie tą samą trasą przez Doły, Łoniowa, Kawałek, gdzie wspinając się pod górę długim podjazdem nie jedziemy przez Żerków, tylko przez Zagórze koło Biesiadek, a następnie przez Biesiadki, jednak omijając okolice kościółka w Biesiadkach. Dalej zjeżdżając ostro w dół powtarzamy naszą drogę w kierunku Gnojnika, gdzie kończymy naszą wycieczką.