Zamek w Chęcinach

, Arkadiusz Musielak

Nasze tegoroczne wakacje postanowiliśmy spędzić w „Krainie Czarownic” czyli na Ziemi Świętokrzyskiej. Już pierwszego dnia, będąc w trasie zaplanowaliśmy zwiedzenie ruin zamku królewskiego w Chęcinach. Jadąc drogą nr 7, od strony Jędrzejowa, doskonale go było widać z daleka, jak góruje nad rozległą okolicą na skalistym wzgórzu o wysokości 367 m. Resztki zamku nadal widać wyraźnie, pomimo iż wzgórze powoli zarasta coraz wyższymi drzewami.

Po zaparkowaniu samochodu na rozległym (oczywiście płatnym – 5 zł) parkingu, powoli ruszyliśmy w kierunku zamku. Wzdłuż drogi ustawiony jest szereg kramów i budek z różnego rodzaju pamiątkami. Tam oczywisty przystanek, lecz niezbyt długi, gdyż nad zamek zaczęły nadciągać czarne, deszczowe chmury. Ruszamy prosto na szczyt, ewentualne pamiątki zostawiamy na koniec. Najpierw trasa prowadzi utwardzoną kamieniami drogą, aby po około 300 metrach zamienić się typowo leśną ścieżkę. Po niedługim i niezbyt stromym podejściu dochodzimy do kamiennych schodów, które prowadzą nas do samego zamku, gdzie wchodzimy przez XVII-wieczną furtę, gdzie znajduje się kasa biletowa. Ta część warowni to zamek dolny, przeznaczony na cele gospodarcze. Posiadał on zabudowę zarówno murowaną jak i drewnianą. Na dziedzińcu widać wielką dziurę. Jest to pozostałość studni zamkowej, prawdopodobnie nigdy nie ukończonej i traktowanej jako zbiornik na deszczówkę. Dalej po kilku schodkach idzie się do zamku górnego. Stoją tu przede wszystkim dwie potężne baszty, gdzie na szycie jednej z nich znajduje się taras widokowy, skąd można rozkoszować się widokiem z góry na zamek, miasto oraz rozległą okolicę. Niestety, wchodząc na wieżę zaczęło padać, więc pozostało nam tylko szybkie podziwianie panoramy. Pomimo tego i tak byliśmy tym usatysfakcjonowani, gdyż w oddali słychać było odgłosy zbliżającej się burzy, wobec czego wejście na wieżę zostało zamknięte ze względów bezpieczeństwa (na szczyt prowadzą metalowe schody).

, Arkadiusz Musielak

Po zejściu z wieży, jeszcze przez kilkadziesiąt minut chowaliśmy się przed drobnym deszczem we wnękach murów zamku, czekając na przejaśnienie. Gdy nie przestało padać, biegiem zeszliśmy na parking do samochodu, skąd ruszyliśmy dalej.

Według planów, z ruin zamku mieliśmy jechać do Jaskini Raj, lecz mimo iż blisko tydzień wcześniej próbowałem zarezerwować bilety, wszystkie były już zamówione. Zostało więc coś na kolejny raz.

2012-08-05

10 wrzesień 2012 16:10

Witaj, mialem okazje jechac do Kielc widzialem z daleka ten zamek ale nie bylo czasu zeby go zwiedzic Faktycznie nie bylo Cie dlugo, fajnie ze wróciłes do nas🙂 Pozdrawiam🙂

10 wrzesień 2012 11:11

Fajny zamek z ciekawą historią, super początek urlopu mimo złej pogody.  Mokunka słusznie zauważyła dawno nie podziwialiśmy Twoich wojaży.

Pozdrawiam.

09 wrzesień 2012 21:28

Fajne miejsce i fajny zamek byliśmy tam 2 lata temu pozdrawiamy

09 wrzesień 2012 20:53

Ciekawa wycieczka .Niestety mi nie udało sie w tym roku tam wybrać ,pomimo że ten  zamek planowałem zwiedzić,.Może na drugi rok.Wtych okolicach ciekawi mnie jeszcze skansen w Tokarni,muzeum starych zegarów w Jędzejowie oraz Jaskinia Raj do której Tobie nie udało się dostać. Pozdrawiam.

09 wrzesień 2012 20:21

Arku, fajnie , ciekawie i rodzinnie spędzony czas na turystycznym szlaku🙂)) Fajnie, że znowu napisałeś na PSz, bo dawno cię nie było.