I znów Jura Krakowsko-Częstochowska

Orle Gniazdo, Edward Krężel

19 maja 2012 r. Kończy się doroczne zebranie rzeczoznawców tym razem w Hucisku w hotelu "Orle Gniazdo" Razem z towarzysząca mi żoną postanawiamy pozostać na drugi dzień (niedziela) i zobaczyć miejsca na Jurze w których już dawno nie byliśmy. Po nocnym odpoczynku, dobrym śniadaniu i uwiecznieniu na zdjęciach "Orlego Gniazda" ruszamy w drogę. Z parkingu hotelowego leśną drogą przejeżdżamy pod Centralną Magistralą Kolejową i drogą biegnącą z Kostkowic dojeżdżamy do drogi Kroczyce - Żarki. Skręcamy w prawo i po kilkunastu minutach jazdy wjeżdżamy do Kotowic. W centrum znów w prawo i już jesteśmy na drodze do Mirowa z pięknymi widokami. Zdaleka widoczne są ruiny zamku w Mirowie. Ostatnio byliśmy tutaj z wnukami około 10 lat temu. Parkujemy na parkingu przy drodze i idziemy do bardzo ładnego baru na kawę. Ostatnio tego baru nie było. To nowy obiekt. Po wypiciu kawy idziemy na wzgórze zamkowe. I tutaj widoczne są duże zmiany. Ostatnio była to faktyczna ruina. Obecnie mury są zabezpieczone przed dalszą dewstacją dzięki temu, że wraz z przylegającym terenem są prywatną własnością. Zwiedamy ruiny zamku, który jest bliźniaczym zamkiem Bobolic. Istnieje nawet legenda, że zamki te były połączone podziemnym tunelem gdyż należały do dwóch braci. Do zamku w Bobolicach nie idziemy gdyż zwiedzaliśmy go w ubiegłym roku. Zamek ten jest w trakcie rekonstrukcji i jest również własnością prywatną. Podobno obydwa zamki należą obecnie również do dwóch braci. Po zwiedzeniu ruin zamku i zjedzeniu w barze pysznych lodów udajemy się przez Kotowice do Żarek. W Żarkach postanowiliśmy odwiedzić Sanktuarium Maryjne z 1559 r. i zespół klasztorny oo. Paulinów w Leśniowie. Po zwiedzeniu Sanktuarium w Leśniowie udajemy się do centrum Żarek. Żarki jako miasto było po raz pierwszy lokowane przez Władysław Jagiełłę w roku 1406. W roku 1702 spłonęło a dziesięć lat później było świadkiem bitwy pretendentów do tronu polskiego. W centrum znajduje się łasnie odbudowany rynek wraz z kościołem św. Barbary z przełomu XVII i XVIII w. Obok rynku znajduje się odbudowana dawna synagoga, obecnie Dom Kultury. Z Żarek postanowiliśmy dojechać przez Złoty Poto do Św. Anny aby odwiedzić znajdujący się tam klasztor Dominikanek z sanktuarium św. Anny. Zwiedzaliśmy go ostatnio w roku 1987. Wnętrze sanktuarium bardzo piękne szczególnie kaplica św. Anny. Po odwiedzeniu sanktuarium wróciliśmy do Złotego Potoku aby zobaczyć zespół pałacowo parkowy w którym znajduje się pałac Raczyńskich (obecnie zespól szkół średnich) oraz dworek Krasińskich obecnie muzeum Zygmunta Krasińskiego. Po krótkim odpoczynku nad stawem Irydion udaliśmy się na teren stawów chodowlanych gdzie w smażalni zjedliśmy bardzo smaczne i duże pstrągi. Po tym posiłku zadowoleni z pięknego i pogodnego dnia udaliśmy się do domu.