Jaskinia Nietoperzowa

Jaskinia Nietoperzowa, mokunka

Pierwsza tak ciepła sobota / niedziela 2012 roku, musieliśmy pojechać w plener! Fakt, że do wiosny kalendarzowej jeszcze dni kilka, lecz na dworze wiosennie🙂 Wybór padł na Jurę, konkretnie Jaskinię Nietoperzową położoną około 50 km od nas. Łatwo dojechać drogą nr 94 ,na Kraków.

, mokunka

Jaskinia Nietoperzowa w Jerzmanowicach to jedna z piękniejszych jaskiń Jury Krakowsko-Częstochowskiej, udostępnionych do zwiedzania. Byliśmy tam przed kilku laty ale , czemu nie zerknąc ponownie? 🙂

Już sama okolica jaskini , Dolina Będkowska powitała nas przepięknym krajobrazem. Pofałdowany teren , pełen wapiennych jurajskich ostańców przybierających niesamowite formy. Są więc skały i skałki. Wysokie strzeliste, niskie , maleńkie , są w formach łagodnego płaskowyżu oraz takie, na które wspiąć się mogą tylko ci, którzy mają baaardzo wysoki poziom adrenaliny i odpowiedni sprzęt wspinaczkowy. Spotkaliśmy takich śmiałków , wspinali się na skałki tuż obok jaskini.

Jaskinia Nietoperzowa – jest w prywatnych rękach, widać tam dobrą rękę gospodarza! Miejsce parkingowe i fajne miejsce piknikowe nieopodal jaskini ;bezpłatne. Bilety za niewygórowaną cenę 8 zł dorośli, 6 zł dzieciaki. Mini sklepik z amonitami itp. , gdzie można nabyć również kawę i herbatę. Zwiedzamy rzecz jasna-tylko z przewodnikiem. Przewodnik wytrwale odpowiada na zadawane pytania, wyjaśnia, pokazuje jaskiniowe różności. Podświetla latarką ,ciekawostki. Oglądamy nacieki naścienne w fantastycznych kształtach. Zwane „draperiami, makaronami, linami –zawdzięczającymi swoje nazwy właśnie wyglądowi. Mijamy ogromne i mniejsze :stalaktyty, stalagmity i stalagmaty! Piękne….zadziwiające , powstające przez stulecia.

Przy odrobinie szczęścia można zobaczyć nietoperze , głównie gacki, nocki i podkowce. My mieliśmy okazję zobaczyć małego nietoperza latającego w jaskini. Przewodnik wyjaśnił, że dziś otwarto jaskinię po zimowej przerwie i błysk fleszy aparatów i powiew cieplejszego powietrza (przy kolejnej grupie zwiedzających) nieco zaburzył zimowy sen nietoperzy, który i tak niebawem będzie miał się ku końcowi. Obejrzeliśmy w skałach kości tygrysa i niedźwiedzia jaskiniowego. Wchodziliśmy w korytarze, zagłębiania i tzw kotły. Dłużej zatrzymaliśmy się, w dużej sali jaskiniowej, która wielokrotnie była planem filmowym m.in. „Legandy o świętym Mikołaju” oraz „Ogniem i mieczem”.

W ostatniej niewielkiej grocie, tuż przed opuszczeniem jaskini , jest spora figura misia, przy którym dzieciaki bardzo chętnie robią sobie fotki.

Pełni wrażeń i pozytywnej energii wzięliśmy kurs na Ojcowski Park Narodowy ; lecz o tym opowiem innym razem🙂

, mokunka
Jaskinia Nietoperzowa, mokunka
2012-03-18

29 kwiecień 2012 12:16

Będąc w czerwcu w Ojcowie, planuje zwiedzić jaskinie. Twoja relacja i zdjęcia, potwierdza zaliczenie tej jaskini. Plany na czerwiec to przejście Szlaku Orlich Gniazd.

Pozdrawiam Tadek

20 marzec 2012 20:36

Dzięki za miłe komentarze.Jura jest piękna :warownie, ostańce, jaskinie🙂 Romku , napewno niebawem się wybierzesz, pogoda ma być coraz ładniejsza. Adasiu śliczna fotka ostańców jurajskich. pozdrawiam🙂))

19 marzec 2012 11:51

Mokunko - gratulację za wyprawę w głąb ziemi. Tym razem Ty mnie wyprzedziłaś bo planowałem wypad  z Rudawy doliną Będkowską dojść do jaskini - napewno wiosną się wybiorę.

19 marzec 2012 11:46

Uwielbiam Jurę - dziękuję za prawie wiosenną relację. Jako mlodzik wciskalem sie w każdą dziurę i szczelinę w poszukiwaniu skarbów. Do Jerzmanowic jeździmy na Słoneczne Skałki. Pozdrawiam

19 marzec 2012 09:15

Ciekawie. Ja też byłem tylko w Jaskini Raj.

18 marzec 2012 22:39

[cytuj autor='Lebiedzik Stanisław'] I tak dzięki Mokunce zeszliśmy do podziemia, hahaha. Bardzo to ciekawe miejsce. Kiedy ja byłem ostatnio w jaskini? Lata całe, a nawet dziesiątki temu. Ale nie muszę na razie, bo dzięki Tobie już dziś jestem. Miła wędrówka. Pozdrawiam [/cytuj]

Podobnie jak Staś- nie pamiętam kiedy ostatnio byłam w jaskini. Dzięki Tobie Mokunko mogłam zapoznać się z tym ciekawym miejscem. Wspaniała wyprawa! Pozdrawiam :-)

18 marzec 2012 22:33

Mokunko! Jak zwykle wędrujesz w ciekawe miejsca. Na niektórych zdjęciach wydaje się, jakbym wchodziła do paszczy  jakiegoś potwora...i zębiska wystają... i zaraz mnie pożre 🙂))

18 marzec 2012 21:38

Ciekawy temat jak zawsze ładnie opisany z jaskiń znamy tylko jaskinie raj ,ciekawe miejsce super pozdrowionka